svullna lymfkörtlar?
Hej! Jag hoppas på att ni kan hjälpa mig med tips på vad som kan vara fel hos min son. Pojke 20 månader. Pigg och frisk. Äter bra och hälsosamt. Får sällan eller aldrig medicin. Ovaccinerad. Anamnes: -Virussjukdomar som gått i ett de senaste 2 månaderna -Ftedag: Under en i övrigt frisk period svullnade plötsligt lymfkörtlarna i halsen. Vänster ca 1-1,5 cm. Höger 2-2,5cm. Hårda och oömma. Lördag. Feber (max 39,2) under en dag. Inga andra symtom. Allmänntillstånd oförändrat. Måndag. Besök på barnsjukhuset. De konstaterar halsfluss på virus - ej streptokocker och öroninflammation. Får penicillin; 5dgr Erymax. Fredag: Allmänntillstånd fortfarande oförändrat. Men svullnaden på lymfkörtlarna är också oförändrad så vi åker till barnsjukhuset igen. Tonsiller och öron ser normala ut. Läkarna vet fortfarande inte varför han är svullen. Vill avvakta. Söndag: Penicillinkuren avslutad. Allmänntillstånd fortfarande oförändrat. Svullnaden på lymfkörtlarna är också oförändrad. Jag har googlat lite och hittar att vid kraftig och/eller plötslig förstoring av lymfkörtlarna så ska läkare uppsökas. Vi har sökt två läkare men ingen av dem vill undersöka djupare (verkar heller inte veta hur!) eller har en gissning på vad det kan vara! Vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter av detta?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Håller med #1 om att åka till läkare imorgon igen och kräva en utredning. Vågar inte gissa eller spekulera i vad det är för fel.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag hade inte oroat mig faktiskt, det är väldigt vanligt hos barn och läker så gott som alltid ut av sig själv (bakterier är ju uteslutna). Däremot kan det ta runt en månad innan det ger sig, om inte så sök igen då (eller så klart om han blir sämre).
Han har inte påssjuka då? Har du informerat om att han inte är vaccinerad?

#4 Nej han har inte påsjjuka.
Självklart vet läkarna om att han inte är vaccinerad
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#5 Ja, det är klart. Det borde ju stå någonstans. Och påssjuka känner de ju också till.
Konstigt att de inte vet vad det är då?🤔