Barn iFokus

Barn

Etikett25-off-topic
Läst 1093 ggr
[jnordstrom]
1

Hur stort är ert matkonton?

Fick idén av en annan tråd! Läste om hur mycket man lägger på mat i månaden. Hur många är ni i hushållet? Hur mycket pengar lägger ni i mataffären varje månad? Vad är viktigast för er att prioritera i matväg?

[jnordstrom]
0

Vi är tre personer och en hund. Vi lägger ca 4000-5000kr i månaden. Vi köper bara ekologiskt och närproducerat, så köttprodukter köper vi i en gårdsbutik.

[WickedAlly]
0

Två vuxna och Wilmer sju månader. 

Försöker lägga runt 3000 men det blir ofta någon tusenlapp mer trots att jag försöker hålla nere. Äter lite för mycket chips och sådant. Dessa pengar täcker också snabbmat dock, äter det  någon gång per månad. Även pengar till kaffe ute tas härifrån, händer dock sällan nu för tiden. 

Det jag prioriterar är svenskt kött, gärna närproducerat men det får bli efter plånboken, och bra, ekologiska grönsaker och frukter. Kommer så småningom köpa kött av en slaktare i släkten men hans verksamhet har fått stå tillbaka lite för en personlig kris.

Jag drar ner på annat, köper till mycket Ica Basic basvaror som pasta t ex. Jobbar dock på att byta ut även en del av det till eko. Wilmer har fått mig att bli mycket mer medveten om vad vi stoppar i oss, och det allra viktigaste för mig är att det jag ger honom är så bra det kan bli. 

#1 Vart ligger gårdsbutiken? Såg att du bor i Allingsås, bor inte så jättelångt därifrån själv. En sträcka värd att åka om man bunkrar lite i alla fall.

tlover
0

Som gravid med första barnet skulle det vara intressant att få höra hur mycket det skiljer från innan ni skaffade barn.

Vi är själv än så länge bara 2 (djuren räknas på eget, fast det är inte så högt heller) och lägger mellan 1500:- och 2000:- varje månad.

Vi prioriterar vegetariskt, ekologisk på endel varor men vill arbeta oss mot mer ekologiskt. Vi äter ju i princip bara vegetariskt (min man äter kött då och då främst från vår egen gård) så då är ekologiskt billigt.

Vi försöker att odla och föda upp så stor del som möjligt av vår egen mat och såklat odlar vi ekologiskt, men vi är relativt nybörjare så än så länge är det främst sommaren vi är näst intill självförsörjande på mat och på potatis på vintern.

l'm back

[WickedAlly]
0

#3 Än så länge bara runt 300 kronor, och det är blöj-och majskrokspengar. Han äter som en mus min lilla rackare. 

Att odla är en dröm jag har, men har fram tills i somras bott i lägenhet dock. Och att ha kolonilott i Malmö kan man ju ta och glömma när man lever på studiebidrag..

tlover
0

#4 Ja i början blir det nog ganska billigt (särskilt om vi kan amma som vi vill) förutom möjligen mer snabbmat då man kanske inte orkar laga så mycket mat som zombie

l'm back

[jnordstrom]
0

#2 vi köper mer eller mindre allt från vikaryd köttbod. Du hittar adress på deras hemsida :) sen kan vi köpa pålägg och vissa korvar ifrån eriksons chark i nossebro, där är jag inte helt hundra om de alltid är ekologiskt men däremot är allt svenskt. Alla förpackningar osv :)

[jnordstrom]
0

#3 jag har inte märkt så stor skillnad sen tidigare. Han ammades till han börja äta och han har alltid ätit samma mat som oss så det har inte var någon kostnad. Nu får han välling en gång om dygnet och blöjorna så det ligger väl på ett par hundra bara. Men tror vi har mindre myskvällar nu så det går nog plus minus noll!:)

[WickedAlly]
0

#5 Ja, att amma spar man faktiskt väldigt mycket pengar på :) 
Gör storkok annars och frys in, om ni inte vill äta snabbmat då såklart :) Vi åt en del pizza i början men man tröttnar ju ganska fort på det.

#6 Tack, ska kika :)
Bor i Dalsland, tänker ju att det ska finnas en hel del sådant här men än har jag inte hittat någon alls som lever upp till vad de lovar.

Edit: Var tio mil till Vikaryd, men jag är ofta i Trollhättan och därifrån är det ju bara fem. Ska lätt åka och kika någon dag :)

[jnordstrom]
0

#8 okej!:) dom säljer fina köttlådor på olika vikter. Så åker man långt kan man ju köpa en sådan så räcker det länge:) det som är roligt med är att köttet är så himla fint och inget äckelpeckel vilket gör att när jag nu tittar på kött i vanlig butik känner att njaaa usch! Haha

[WickedAlly]
0

#9 Låter kanon, och i slutändan blir det väl mest troligt inte mycket dyrare kgpris heller när man slipper skära bort halva köttbiten :)

[jnordstrom]
1

#10 exakt! :)

[Thiah]
0

Vi är två vuxna och ett paket Joel. Joel och hans pappa är matvrak båda två. Joel har aldrig ammats så hans matkostnad är ganska stor. Tyvärr bor vi i ett dyrt land när det kommer till maten så det mesta av våra pengar går faktiskt till mat och då handlar jag inte sådana märken som jag skulle vilja. Jag skulle säga att vi lägger cirka 600euro i månaden. Men jag måste erkänna att vi är gottegrisar ibland. Joels mat är den enda jag verkligen prioriterar kvalité på. Köper egentligen enbart ekologiskt åt honom. Jag försöker nu få ner matbudgeten med mera storkok då vi snart får nästan 1000e mindre i månaden.. :(

Ria74
0

Vi lägger ca 4000 per månad på mat och då är sambon bara hemma fredagkväll till söndagkväll.

Molly har inte ammats så matkostnaden för henne har varit relativt hög. Nu när hon äter vanlig mat är det billigare än när hon bara åt ersättning.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
0

På internetbanken (swedbank) finns det en funktion som räknar olika utgifter per månad. Det senaste året har våra matkostnader legat mellan 6000-10000 kr varje månad, men då är all utemat/café också inräknat. Min man äter lunch ute flera gånger i veckan och vi brukar äta ute som familj då och då (hamburgare eller ikea) och nån gång ibland blir det ett restaurangbesök för mig och maken men det är ju 2-3 gånger per år kanske. Vi är två vuxna, en 6-åring och en 2-åring. Inga djur.

Vi köper en hel del ekologiskt men det är väl framför allt typen av mat som drar upp kostnaderna. Vi köper knappt inget snacks och sådant, men mycket kött, ost och skinka, dyra teer och oljor, frysta bär och kokosmjölk. Ekologiska ägg och eko-grädde är stapelvara. Billiga kolhydrater som bröd, pasta, ris osv äter vi knappt. Dottern tål inte gluten så det blir en del dyrare specialvaror till henne. Jag bakar en del med mandelmjöl och andra dyra ingredienser. Blöjor används fortfarande. Tycker det är lite jobbigt att matkostnaderna är så pass höga, men vill samtidigt inte kompromissa med bra mat. Då sparar jag hellre in på annat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PogoPedagog
0

Vi lägger 4000-5000 på mat per månad för två vuxna, en 2-åring o en bebis. Men där ingår allt vi handlar i mataffären, blöjor, kattmat m.m.

Vi köper nästan enbart ekologiskt o närproducerat ( har en jättebra Ica här som prioriterar sådant), äter mkt vegetariskt eller köper viltkött. Maten är det enda vi inte snålar med, vi båda vuxna älskar god mat och äter mkt:) Äter nästan aldrig ute.

fridaas
0

Alldeles för stort är vårt matkonto, mellan 4-5000kr skulle jag tippa på och då äter vi mest egenskjutet vildsvin. Men mycket läggs på onyttigheter som Cola (är colaberoende), skräpmat och chips. Två vuxna, en 3åring och en 5månaders. Iofs är en del av hundens mat inräknat i detta (hon barfas). Dock så håller jag på att ta mig i kragen att få bort colaberoendet, har gått över förväntan, från 1l om dan till 33cl om dan, så där kommer vi spara pengar sen. När vi har råd att flytta kommer vi förhoppningsvis bli ganska självförsörjande på sommaren iaf, det är vårt mål. Odla grönsaker, lök, vitlök, örter, potatis själva, ha fruktträd och förhoppningsvis får sambon jaktmarker här uppe snart så att han kan jaga lite mer.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Intehärutandär
0

1 vuxen vegetarian, 1 tonårig köttätande son och 1 styck liten hund. 1000 kr är vårt mat/hygienkonto. Sonen köper sitt kött själv.

Velinga1984
0

#17 Hur lyckas du äta så billig vegetarisk mat? Minns när jag var vegetarian om hur dyrt allt var. #0 Vårt matkonto är en siffra jag inte kan. Enda utgiften jag inte kan :)

Intehärutandär
1

#18 Njae, då äter man nog inga normala portioner. Linser och bönor är billigt. Krossade tomater och lök likaså. Det kommer man långt på som bas. Sedan frysta grönsaker som broccoli, blomkål, spenat och ärtor. Ett sojakorv paket kostar 30 kr, och jag äter två/port. Jämfört med sonen som måste äta dubbla hotdogs för samma mättnadskänsla. Nu äter han hellre sojakorv med. Och då två st. Quorn och sojaprodukter är otroligt mättande. Sedan är det väl en vanesak? Har man inte mer pengar. Så är man nöjd med mätt mage. Inte matkoma varje gång. :-)

JeFo
0

Vi ligger nog normalt på 6000:-/mån

Två vuxna, en 5-åring, en 8-åring och en 7 månaders. Hon på 8 äter mer än mig och sambon så hon äter typ för två…. 

Vi skulle kunna dra in på bra mycket. Tänkt tanken många gånger. Köper mycket onödigt och slänger väldigt mycket. Skäms ibland över allt som åker i sopen. Är alltid välfyllt i vårt skåp, mår inte bra annars.

Bakar väääldigt mycket till höger och vänster som bara ges bort. Skulle spara mycket om jag slutade med det men jag tycker det är skoj.

Jag handlar bättre sedan vi fick barn men även där skulle jag kunna bättra mig.

[WickedAlly]
0

#20 Men ärligt talat, 6000 för fem personer är verkligen inte mycket. Vi ligger typ 1500 under och vi är ändå bara två vuxna. Wilmer äter ju inga mängder som gör hål i budgeten direkt. 

Frys det som kan frysas, har du en stor låda så stoppa i korvrester och sådant. Efter ett par veckor har du bra bas för en gryta eller pyttipanna. Bra sätt att skona både plånboken och samvetet :)

#14 Vart hittar man den funktionen? Var inne och kikade men hittade inte.

ChristineL
0

Vi äter för ca 4000:-/månad, men då ingår diverse hygien och sånt där också eftersom vi kör det på samma kort/butik. Vi är två vuxna och en 1, 5-åring. Vi tänker ekologiskt och närproducerat, men har inte alltid råd med det som vi vill, så det blir en del billighetsmärken också beroende på produkt.

tlover
0

#18 Vegetariskt är ju billigt. Min och min mans rekord har varit 500:- för två med vegetarisk kost på en månad (sommarmånad så grönsaker tex nässlor och svinmålla samlades vilt).

Det är ju kött som är dyrt.

l'm back

OlgaMaria
0

#21 Det kanske bara finns i appen. (Har kollat på min iPhone)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
0

2 vuxna och 3500:- i genomsnitt skulle jag säga (inkluderat schampoo och hela den biten man handlar i mataffären). Vi lever dyrt, och tyvärr väldigt sällan ekologiskt. Det ekologiska utbudet här är hemskt! Typ allt är ruttet/dåligt jämt. Ser jag något fint så köper jag, men brukar ändå få stå och slänga då det är ruttet på insidan. Senast idag fick jag slänga 1kg tomater, suck! Plötsligt blev det inte så ekologiskt och bra längre. Kött har vi oftast inte råd med ekologiskt, men vi köper närproducerat iaf.

Jag har många allergier som petar iväg matkontot.

[jnordstrom]
0

#25 ekologisk kött är oftast tyvärr väldigt dyrt!

[TanatosNyx]
0

#26 Ja 😕

[Torpedtass]
0

två vuxna och två barn, på bara mat mellan 1500kr och 2000 ungefär. Varierar däremellan från månad till månad.