Barn iFokus

Barn

Etikett12-uppfostran
Läst 1618 ggr
[jnordstrom]
2014-11-11 21:20
0

ert mål

Hej! Har ni något mål med ert föräldraskap? Nu menar jag lite utöver det vanliga. Ex, ett av mina mål är att min son ska tycka att det är lika självklart med homosexuella som heterosexuella, så skulle han vara homosexuell så ska han aldrig någonsin behöva "komma ut" eller fundera vad vi ska tycka. Det ska vara självklart för honom att presentera sin älskade. Det är ett mål jag har. Så har ni några?:)

[Thiah]
2014-11-12 05:35
0

Jag och maken har som gemensamt mål att Joel ska bli en bra kille med bra värderingar. Vi vill lära honom allas lika värde, vara snäll mot andra, att stå upp för svagare. Att det är dina handlingar som betyder något-inte hur du ser ut. Jag och maken har till största delen samma synsätt på värderingar och vi diskuterade vårat mål redan innan Joel föddes.

ChristineL
2014-11-12 07:56
0

Vårt mål är att Nova ska växa upp med goda värderingar, en förståelse för att människor tycker olika och ser olika ut och det är helt normalt. Min mans kusin är (troligen) transexuell, vi umgås inte och hen pratar inte om det, men vi träffas ändå lite då och då på diverse släktkalas och för Nova ska det vara normalt att en del män vill sminka sig och bära kjol och en del kvinnor vill ha kostym. Oavsett sexualitet, tro, kön eller hudfärg så är alla människor lika värda.

TezzD
2014-11-12 08:31
0

Vårt mål är att våra barn ska lära sig etik och moral, ha förståelse för alla människor och själva vara goda sådana. 
Mina barn är för små för att diskutera så mkt med. Men för mig så kommer dom inom sin tid att lära sig att alla är lika värda.
Deras pappa är dock så mkt emot homosexualitet (Och andra hudfärger) Så jag har en svår uppgift att klara av.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[WickedAlly]
2014-11-12 09:09
0

Förutom det som ni andra räknat upp, tolerans och acceptans t ex, så vill jag att Wilmer ska våga ta för sig i livet. Det är något jag haft svårt för så länge jag kan minnas, och jag känner i efterhand att jag har missat mycket kul tråkigt nog. Så jag önskar att vi kan lära Wilmer att ta för sig av allt som finns, och att han ska våga kasta sig ut i det okända.

Ria74
2014-11-12 09:36
0

Mitt mål är att Molly ska acceptera alla andra människor oavsett hudfärg, sexualitet, religon eller handikapp. Att lära sig att alla är lika mycket värda och att inte ha svårt att bemöta t.ex handikappade. Sen vill jag att hon alltid ska känna att hon kan berätta saker hemma utan att någon blir arg eller dömer henne om hon skulle bli homosexuell, ha någon annan sexuell läggning, ha en annan religion eller något annat.

Sen hoppas jag att hon kommer att vara mer framåt än vad både henne pappa och jag har varit och våga ta för sig av livet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
2014-11-12 20:35
0

Kan bara hålla med alla er andra. Jätte viktiga och bra saker 😀 Mina barn är kanon på det sättet. De har varit nyfikna och vi har svarat ärligt. De vet att tjejer kan vara kära i tjejer å killar i killar. Hur bebisar blir till. Vad krig är. Fattigdom. Orättvisor. Handikappade. Mycket måste man liksom uppleva. Idag finns det massa bra böcker om olika saker som lär ut bra.

Mephi
2014-11-12 23:41
0

Mitt mål är att lära mitt barn att hans röst är viktig. Hans tankar och ideer är viktiga.
Jag vill att han ska bli trygg i sig själv och få bra värderingar.
Jag vill att han ska kunna se sig själv i spegeln och älska personen som tittar tillbaka. 
Jag vill att min son ska känna sig värdefull och unik och respektera att alla inte är likadana. Att människor har olika åsikter betyder inte att de är mindre värda. 
Jag önskar att han får en ryggrad och skinn på näsan och vågar sätta ner foten när han upplever att någonting är fel och som förälder är det mitt jobb att ge honom nycklarna till hans dörrar. 
Mitt mål är att han ska få känna att han är bäst, för det är vad han är för mig. 
Han är den bästa sonen som finns. 
<3

-

Intehärutandär
2014-11-13 10:11
1

Hade inget mål vad jag kan minnas. Att acceptera att alla är olika, lag och rätt, uppförande osv ingår i uppfostran. Mitt jobb som förälder är att få ut en ung vuxen i samhället som kan bidra till något gott. Med det menar jag inte underverk, utan gå till arbetet, ta ansvar, sköta sin ekonomi, sitt hem, vara en god vän osv.

PogoPedagog
2014-11-13 13:41
0

Jag vill att mina barn ska ha stor empatisk förmåga, det är bra för alla, dem själva och alla runt omkring. Och att de ska våga prova saker och inte vara rädda att misslyckas. Och att de alltid ska känna sig älskade även när de får skäll om de gjort något riktigt dumt.

tlover
2014-11-20 21:45
0

(vi har inte barn än men vi är gravida).

Vi vill att h*n ska respektera andra och sig själv. Dvs så ska h*n inte fördöma andra som är olika än h*n själv och h*n ska inte ta skit från andra utan kunna säga ifrån eller försvara sig fysiskt till och med om det behövs.

Vi vill att h*n ska kunna tänka själv och inte vara rädd för att säga det (men pga det ovan även respektera då andra har andra åsikter). Dvs vet h*n om att h*n inte vill/orkar/klarar av att gå på gymnasium så ska h*n våga säga det istället för att gå in i väggen som tonåring.

Hmm jag tror det var något mer men det ovan är det viktigaste (det kan vara något som ligger som "undergrupp" till det ovan tex att älska sig själv vilket är ett resultat av att respektera sig själv eller liknande).

l'm back

OlgaMaria
2014-11-21 04:32
0

Givetvis försöker vi lära barnen att försöka tänka gott om alla och att vara snäll så långt det är möjligt. Ett annat mål är också att försöka lära barnen att se på livet positivt. Man kan se alla situationer på olika sätt och jag vill inte att mina barn ska se det negativa i allt. Det är så lätt att bli nedslagen för att man tänker negativa tankar, och fokuserar på det som är dåligt istället för allt som är bra. Vill att barnen ska lära sig hur de kan uppmuntra sig själva på insidan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
2014-11-21 06:23
1

Och jag försöker faktiskt få vår son att inte var så pip jobbig på morgonen  som sin far.   😉