Spottande barn
Min tvååring spottar inomhus, kan sitta och spotta så det blir stora blöta fläckar på möblerna. Uräckligt. Det har pågått i över ett halvår och jag har provat det mesta. Hur får jag barnet att sluta spotta?
Inget han har snappat upp från dagis?
Har man hållit på länge så blir det en inlärd vana, typ som tics ungefär. Vet ju inte vad du testat men har då låtit honom torka upp det själv varje gång han spottar? Blir inte så kul att spotta längre ifall han tvingas städa också.
Min två-åriga dotter har precis börjat med de. Fattar inte heller vart hon har fått de ifrån. Dock har jag inga tips, så jag följer tråden och hoppas på tips jag med ;)
Har du frågat varför hen gör det?
/Christine
#3 nu var ju frågan till ts men när jag frågar min dotter säger hon "vet inte" :P
#4 - Ja, det kommer man ju inte så långt med… :/
/Christine
spottar hen "regelrätt" en spottning eller liksom sprutar hen saliv och gör ljud?
Hen kanske övar munmotoriken på nått sätt som hen själv kommit på?
Det gjorde min 4 åring också, men det upphörde faktiskt, det var väldigt intensivt i en vecka ungefär, men jag pratade med henne och berättade hur fult det var och äckligt, och att hon förstör saker osv…. Hon slutade ju såklart inte direkt, så jag ignorerade henne fullständigt istället, o vips 2 veckor senare har hon slutat :P
Kanske är det såklart lättare med ett lite äldre barn… men man kan ju alltid prova :)
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
Kan du inte ta med barnet in i badrummet varje gång hem spottar och be henom spotta i handfatet istället? Säg att man gärna får spotta i handfatet, men inte på golvet, och så tar du henom dit konsekvent och låter henom spotta där så mycket hen vill.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för svaren! Jag har försökt låta barnet torka upp själv förut, men jag var nog inte tillräckligt ihärdig. Jag har börjat om med det nu. Hoppas det funkar den här gången!
När min son fick för sig att börja spotta i tid och otid så fick han torka upp det själv och sedan lärde vi honom att man får spotta i handfatet. Det har funkat bra för oss. Nu mera kan han springa i världens fart in till toan för att han behöver spotta :)