Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1839 ggr
Destany
0

han vill ej äta middagar

Oscar är nu 17 mån o har aldrig varit glad för mat. Hur han kan väga 12,5 kg är ett mysterium. Bvc säger att han äter när han e aldrig men han är ju aldrig hungrig. han äter knäckebröd o ibland kan han offra sig o äta yougurt men middagar går inte alls. Nu e de längesen han åt en middag o jag blir mer o mer frusterad. idag har han ätit 4 knäckebröd med smör o kanske 1 dl yougurt. jag vet inte alls hur jag ska få honom o äta. Blir snart desperat o bvc hjälper som sagt ej. Har haft det så här sen han var 8 mån .

ChristineL
0

Äter han ägg? Det är det iaf lite nyttigt tänker jag och går att variera, och bönor är enkelt att plocka själv med. Är han alls intresserad av att plocka med maten själv eller hamnar det bara överallt?

Jag har tyvärr inget tips att ge då Nova alltid varit glad i mat (bortsett från ett par mornar nu då hon inte riktigt fått i sig hela frukosten och ikväll fick hon prova risgrynsgröt men det var ointressant).

Ria74
0

Har haft och har exakt samma problem med Molly. Vissa perioder är hon ganska matglad medan andra vägrar hon i princip allt.

Vi har provat att erbjuda allt möjligt och lite udda kombinationer t.ex äter hon bara gröt om hon får yoghurt till. Det är ingen höjdare tycker jag, men hon gillar det och då får hon äta de.

Vissa dagar äter hon som en fågelunge och petar mest i maten och andra kan man lura i henne lite mer. Vi har mycket saker och böcker när vi äter så hon fokuserar på något annat och då kan jag sleva in lite mat.

Oftast äter hon bättre dom dagarna när hon har ätit mer mat lite som att hunger föder hunger. Tvärvägrar hon mat en dag så kan jag ge mig på att hon inte kommer att äta dan efter heller.

Vissa dagar struntar vi helt i hur mycket/lite hon äter och hon får bestämma helt själv eftersom jag är rädd att trugar vi och lirkar alltid så blir det en ond cirkel och då vill hon verkligen inte ha mat alls.

Ibland kan det funka om någon annan ger henne en gång.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
0

Äter han välling el något på natten? Tänkte om han blev mätt så å då. Följer han sin kurva så behöver du inte vara orolig. Förstår att det inte känns bra att han inte äter men han svälter inte. En bekants barn levde på ris i 2 år… Vägrade i stort sett allt annat. Barn äter tids nog. Går han på dagis? Äter han där? Min Mellantjej åt aldrig hemma när hon varit hos dagmamman. Erbjuda det som ni andra äter och inte tjata är väl vad ni får göra. Finns ju barn som inte äter mycket alls men ändå håller vikten fint. Är han pigg och glad utan mat lär han ju ändå må bra. Läst om neofobi? Börjar oftast runt 2-års åldern hos de flesta. Hoppas det löser sig iaf! .

ChristineL
1

Oliver och fetaost tänkte jag föreslå också, sånt som helt enkelt smakar lite mer, inte stark mat men lite mer smakrik kanske får fnurr på det hela?

Destany
0

Tack för era råd. Nej han äter inte ägg. Bönor försökte jag ge honom igår vägrade först öppna munnen o sen spottade han ut bönan. Vaknar han på natten så får han välling annars inte. Han får välling när han ska sova för natten. Han pendlar med sitt ätande på dagis. Ena dagen kan han äta bra nästa har han bara ätit knäckebröd hela dagen. Idag väntade jag ut honom försökte få i honom gröt han vägrade så då fick han gå hungrig o nu när han ville ha mat så fick han gröten igen o han vägrade igen. Fick till slut i honom lite yougurt. Jag försöker vara avslappnad o inte göra en stor grej av att han ej äter o inte heller så det blir en maktkamp. Googlade neofobi men tror knappt det e det han har för han har ju varit sån här sen 8 mån. ska prova ge honom starkare mat . Han äter nästan alltid vad vi äter. O vi äter alltid tillsammans runt köksbordet

TezzD
1

Han äter det han behöver :) Och kollar man på vikten och han följer sin kurva så är det ingen fara. Jag hade nog inte gjort så mkt mer om han inte börjar tappa vikt och ändra allmäntillståndet. 
Det kommer nog snart :) Det går i perioder, mina barn matvägrar också ibland… men min 2 åring väger 14 kg och min 4 åring 20 kg så jag är inte så orolig hihi. 

Barn ska njuta av maten,  man ska aldrig tvinga dom, då kan det ta stop helt och dom kan förknippa måltiderna med bråk. Bara låt det gå, vill han inte ha så prova något annat, men inte tjata :)

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

fridaas
0

Sådär har min dotter varit sen ett års ålder ungefär, hon är tre nu och det är inte ofta som hon äter, men sen ibland äter hon massor istället (just nu, efter knappt har ätit något sen i somras). Hon är 3,5år, 94cm lång och väger 13kg, längden har hon rusat iväg i nu under sommaren men stått still i vikten sen i våras. Vi har försökt locka med både det ena och andra, men inte mycket har funkat. Ett tag var det enda hon åt spaghetti, majs och ärtor, då var det det hon fick, la alltid något annat jämte som hon kunde smaka på ifall hon ville, någon gång då och då gick det ner lite kött, om vi sa att det var pappa som lagat det. Ett tag var det bara frukt som funkat, som tur var gick det variera en hel del där. För oss lossnade det mer med ätandet när hon fick börja hjälpa till mer med matlagningen och bestämma vad vi skulle äta, på helgen får hon bestämma helt fritt vad vi ska äta, på vardagarna får hon två alternativ att välja på. Kanske kan vara något för er med? Om han inte är så bra på att berätta själv, kanske han kan peka på bilder istället? Och ta det lugnt ang ätandet, försöker man tvinga dem brukar det bara ge motsatt effekt, de äter förr eller senare, även om det bara är ett knäckebröd. Att erbjuda något att äta regelbundet har funkat för oss också kom jag på, vi har blivit mycket bättre på det nu på sistone. Frukost, frukt, lunch, mellanmål, middag och eventuellt kvällsmat ger/erbjuder vi nu, oftast får hon i sig lite varje gång, även om det bara är någon matsked yoghurt ibland, så har hon åtminstone ätit något. Man får vara glad för det lilla ibland. Hur är han med smoothies? Där går det att blanda i allt möjligt nyttigt, börja med smaker han tycker om och sen försiktigt smyga i lite annat?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.