Sparande till barn
Hur gör ni ang sparande till barn?
Sparar ni eller sparar ni inte? Sparar ni varje månad eller är det sporadiskt? Hur mycket sparar ni? (ni behöver såklart inte svara på den om ni inte är bekväm med frågan). Sparar ni i fonder, på sparkonto eller nått annat sätt? Är det till något speciellt (tex körkort) eller är det bara pengar som barnet får då h*n blir 18?
Vi funderar på att månadsspara till den där lilla karatekan i min mage som sparkar på mina revben (dvs fostret i min mage). Tanken är att det ska gå till körkort och helst nått annat vettigt (bidrag till tex start av eget företag, handpenning på ett hus eller liknande) så det kommer kanske ges flera år efter att barnet fyllt 18 (men dom är ju ens barn hela livet). Men inget är ju skrivet i sten, man kan ju ånga sig.
Men det är intressant att veta hur ni gör.
l'm back
Äldsta sonen (10 år) har ett låst sparkonto, ett grund belopp varje månad och ibland extra insättningar. Yngsta sonen (11 mån) har fondkonto, det fylls på mer sporadiskt. Började spara i år efter att ena sonen fått fondkonto i gåva. Första hand till körkort och billig bil. Resten av pengarna kommer de få.
Just nu sparar vi på ett e-spar kopplat till mitt konto (gravid). När barnet är fött så kommer vi att öppna ett eget sparkonto åt barnet och börja månadsspara.
#3 vad kul att jag inte är ensam med att redan börja tänka på detta. Jag var rädd för att det skulle bli massa kommentarer i stil med "men sånt ska du inte tänka på nu"
l'm back
#4 Varför i all världen skulle någon ha åsikter på god planering/framförhållning? 😮 🙂 Det finns väl inget negativt med att planera ett sparkonto så tidigt som det bara går? Ju mer hinner man ju spara 🤪 särskilt om man har en kass ekonomi.
#5 Tyvärr stöter jag och min man på det ganska ofta, när det gäller div andra saker. Tex att vi köpt lite fina leksaker vi hattade på second hand som vi inte kommer ha användning för på några år än eller att vi har lite extra mat hemma utifall att bilen skulle gå sönder.
l'm back
Vi sparar i fonder, 600 kr i månaden och dom får hon inte röra förens hon blir 21 :)
Vi har både fonder och sparkonto. På sparkontot sparas en liten slant varje månad och där kommer även in pengar från släktingar osv. Fonderna läggs det lite mer pengar varje månad.
Vår tjej är nu 2 mån. Vi har ett vanligt sparkonto just nu som vi sätter in ett fast belopp på varje månad + lite extra insättningar då och då från oss samt släktingar. Tanken är att hon ska få pengarna när hon fyller 18 att använda till tex eget boende, körkort osv.
Vi startade ett Filurkonto när jag hade Nova i magen, vi för över 250:- var varje månad. Nu är ju nummer två väg som det också ska sparas till så det kommer nog bli en lite mindre summa till varje när vi väl börjar med det. Vi sparar till framtiden, inte till något särskilt utan till något som hon verkligen vill ha/göra när hon blir äldre, exempelvis körkort eller resa.
/Christine
Vi sparar 750kr i månaden åt vår dotter på ett vanligt sparkonto.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vi sparar 100kr varje månad till dottern, ska ökas när jag börjar jobba igen. Sen sätter vi in de pengarna som hon får i present osv. Allt på ett vanligt sparkonto.
Sonen har vi inte hunnit öppna något konto till än, men det blir lika där sen när vi varit hos banken.
Vi har ett vanligt sparkonto, eller Dalslandskonto som det heter här. Tanken är att det ska föras över 600 kronor varje månad men det har blivit lite sporadiskt hittills då vi haft en del både väntade och oväntade utgifter denna höst som vi inte har i vanliga fall. Hoppas på att komma i gång på riktigt i november.
Får han pengar i present medan han är för liten för att handskas med dem själv så kommer dessa hamna här.
Wilmers gudmor använder även detta konto till att sätta in de pengar hon ger i gåva. Möjligt att även andra kommer använda detta, frågar de om konto så kommer jag ge detta nummer i alla fall. Räntan blir ju bättre om vi samlar allt på ett ställe :)
Pengarna kommer han få i studentgåva med villkoret att de används till något vettigt och inte bara till öl :P
Handpenning på en bostad, en jordenruntresa eller för att finansiera ett studentliv kanske. Vad är upp till honom såklart men jag skulle bli sårad om vi sparat i så många år bara för att han ska kunna festa skallen av sig.
Sen har hans farmor öppnat ett sparande som på 18-årsdagen kommer räcka för att finansiera körkortet och första bilen :)
Vi småsparar i en fond och sen är tanken att sätta in lite extra pengar där när han får i t.ex. present. Just nu ligger dom pengarna i byrålådan… Haha
Spara är kanon 😃 Vi sparar ganska mycket, inte bara till barnen. Vi har konto för huset, semester, barn, pension x2. Tre barn och alla får 600kr/mån från oss och 300kr från min mormor. Gjorde nyligen om sparkonto till fonder efter rekommendationer från banken. Tycker summan blir ok tills man är runt 20 år. Vi ska kunna betala för allas körkort och så. Är en trygghet för mig att kunna spara. Sen kommer vi ha koll på hur mogna det är. Ger inte en stor summa pengar till en oansvarig dotter. Då ges det ut vid behov ist. Vi fick pengar när vi blev 18, ja och mina två syskon. Jag har mina kvar än och syskonen brände sina på direkten!
Vi har öppnat ett fondkonto åt våran tös som det sätts över 100 varje månad just NU. Tanken är att det beloppet ska ökas när jag börjar jobba igen :)
Tycker det är bra om man kan spara åt barnen, moped, körkort, bil eller annat som det ev behövs till i framtiden.
Har ni sparandet i ett konto i ert namn eller i barnets?
Vad jag förstår så blir det, om det är i barnens namn automatiskt barnets när dom fyller 18. Vilket jag inte är så sugen på (tex så är jag 27 och håller på att ta körkort nu, min mamma har däremot fortfarande kvar sparandet så hon betalar upp till en viss summa). För inte för att vara negativ men både jag och min lillasyster tar körkort sent så det kan säkert ligga "i släkten".
l'm back
Nej, tonåringen har inte ett öre. Som ensamstående o fattig, så har vi vänt på varje öre för överlevnad. Jag hade inget heller. Har fått spara själv.
#18 Jag levde som ensamstående i nästan 9 år, tog körkort och köpte bil medan jag gick på CSN. Vi bodde i en liten 2 rok då för att jag skulle ha råd till det.Sonen har ändå sparat i omgångar, men vid olika tillfällen har han handlat för dom tex egen tv, egen dvd osv. Jag växte upp under fattiga omständigheter och lovade mig redan som barn att inte föra det vidare.
#19 Förutsättningarna är olika. Gick också på csn ett par år, då var vi ett par tusen rikare i månaden och kunde leva hyfsat normalt. Att spara 50 kr/mån vore 5 pkt mjölk mindre. Eller 6 kg potatis mindre/mån. Tack vare min uppväxt har jag dock lärt mig att hålla hårt i örena, leta pantburkar, lappa kläder, finns erbjudanden som passar budget osv. Nu går det precis runt, men min son är lycklig, tacksam för minsta lilla och försiktig om sina saker och kan själv hålla en stram budget.
Vi har i barnens namn. Men det är låsta tills de blir 20 år. Därefter kan de bara ta ut 2500kr/mån (vi valde beloppet och kan ändra när vi vill). Om de inte är ansvariga då flyttar man över pengarna bara. Kändes bra för oss. Uppväxt på snäva förhållanden. Min plastmorfar är den som skämt bort mig. Lovade mig själv att spara till mina barn.
#20 Man får se det så att du har gett din son en kanske otroligt mycket värdefullare grej - förmågan att handskas med pengar.
#20 Absolut är förutsättningarna olika men socialnormen och CSN är lika mycket för de i samma situation :)
#23 Fast boendekostnad, diverse räkningar samt matpriser kan skilja mycket ändå.
Vi sparar inte regelbundet, men vårt barn har ändå en ganska bra summa för att vara sex år. Hon har fått insatt i fondkontot av farmor och liknande under åren.
Vi sparar pengar men det är ingen särskild Joel grej ännu. De pengar han får av andra sparqs helt skilt till honom resten är åt familjen. Finland är väldigt dyrt att leva i och vi är båda låginkomsttagare. Maken har aldrig fått mycket ekonomisk hjälp och min familj levde ganska snålt för att ha råd att resa varje sommar. Så för mig är det inte självklart att Joel ska få en massa pengar när han blir äldre.
Vi har i Wilmers namn än så länge, just nu kvittar det ju men i framtiden när summan vuxit kommer jag mest troligt föra över och börja fondspara eller liknande. Har inte så stor koll på det där än :)
Men jag vill inte att de automatiskt ska betalas ut till honom på 18-årsdagen. Studenten eller efter behov får det bli.
#24 Fast det är saker man kan påverka. Att kunna spara innebär att man inte lever över sina tillgångar, hur små de än må vara.
#28 Visst, men allt har sina gränser. Bostadsmarknaden kanske inte har en bra lägenhet till ett bra pris som man får plats i, mataffären kanske är dyrare på ett ställe än ett annat. Möjligheter att storhandla kan skilja. Resesätt t.ex. med lokaltrafik kan skilja enormt om man inte ska bli helt låst.
Jag är själv van att handskas med urkass ekonomi, och jag har bott på hela 8 olika ställen så jag har en hel del att jämföra med hur det kan se ut. Jag har levt som student, på socbidrag, fk-pengar och kass lön. I dagsläget är vi två pers (snart 3) som lever på en aktivitetsersättning + bostadstillägg, ändå har vi det bättre än när jag levde ensam. Skillnaden? vi har en bil och kan storhandla nu, så trots bensin + en extra mun att mätta så går ekonomin runt bättre tack vare bättre möjligheter kring maten och att jag slapp kollektivtrafiken som tar ockerpriser där jag bor.
Tror det är jätte viktigt att lära barn om pengar. Vet inte varför jag blivit som jag blivit men har haft stenkoll sedan jag började gymnasiet och fick studiebidraget själv. Att vi hade det lite dåligt ställt som barn har nog också spelat in. Mina barn ska aldrig behöva höra: vi har inte pengar! Och då menar jag att barn behöver inte höra om vuxnas ekonomi på det sättet alls. Hade många gånger ont i magen som barn för att mina föräldrar sa det. Klart det inte är alla som kan spara el göra saker. Det tycker jag också är viktigt att lära sina barn…. Alla är olika och har olika förutsättningar. Barn uppfattar ändå mer än man tror.
#29 Nu vet jag inte om ni verkar missuppfatta med flit.
Jag vet hur det är att leva på små marginaler, att tänka på hur man handlar. Att bli sambo i mitt fall ledde tex inte alls till mer pengar då vi har dubbla boendekostnader (hus som ej sålts samt att jag levt på sjukpenning och föräldrapenning sen vi flyttade ihop). Så i vårt fall får jag nog ändå säga att vi har det sämre ekonomiskt sen jag blev sambo eftersom jag inte har kunnat jobba nånting sen jag blev gravid och sambons hus fortfarande är osålt.
JeFos inlägg i nr #30 förklarar allt, man har olika förutsättningar. Man har olika uppväxter och tillgångar, det finns även de som inte vill spara till sina barn. Ingen variant är fel , Man gör efter bästa förmåga förhoppningsvis :) Att ha 0 kr på kontot eller 1 miljon på konto som 18 åring säger ingenting om hur man lyckats som förälder. Man kan inte köpa sina barn för pengar.
Jag ser min sons sparade som en lyx men inte en skyldighet. Skulle vi av olika skäl inte ha råd att spara så skulle jag inte göra det. Då prioriterar jag heller en tryggare vardag en att min son ska ha ett stort kapital pengar när han fyller 18. Pengar kan han alltid tjäna sedan själv. Men som sagt nu har vi råd att spara och jag tycker det känns lyxigt.
Jag har två barn, men har bara öppnat sparkonto till första barnet, (4 årsedan) där sitter alla doppengar som hon fick och lite från födelsedagarna, ska öppna ett konto till andra barnet också, men har inte fått tummen ur ännu. Så man känner sig nästan "dålig" när man ser hur duktiga alla är här inne :P
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
#33 de behöveru inte känna dig! Våran dotter är 2, och vi öppnade nyligen ett konto. Men jag känner igen känslan, jag kände likadant haha :P
#33 Vi har kass ekonomi och vi har ett sparkonto till bebis, men under resans gång kan det mycket väl bli så att vi behöver ta av barnets sparpengar för att denne ska ha det så bra det går under uppväxten. För oss innebär det inga som helst garantier att det faktiskt blir en lyxig peng när det vankas t.ex. körkort. För oss betyder det bara en extra reserv som är just för barnet, dom pengarna ska inte gå till något annat.
#36 så hade mina föräldrar det också. Bankboken jag fick hade base uttag och insättningar. Det var inte alltid dom stämde om jag säger så.
#36 Så tänkte mamma också, tex så har jag fått ett par glasögon för en del av mina körkortspengar.
l'm back

Vi har medvetet valt att inte spara. Vi sparar till familjen istället när vi har möjlighet, vi har oxå en ganska snäv ekonomi. Skulle det den dagen barnen behöver körkort finnas pengar över kan vi hjälpa dem finns det inte pengar får de tjäna ihop egna pengar. Varken jag eller sambon har fått pengar sparade till oss och vi tycker väl på något vis att det kä'nns bättre att inte ge extra sparpengar till barnen utan hellre ge när det behövs och om vi har möjlighet.
Jag hade heller inget sparkonto och fick ingen som helst hjälp med någonting när jag blev myndig.
Därför vill jag kunna ge mina barn lite extra, men jag sparar när jag kan, det händer inte så ofta dock, köper hellre något i nuet som barnen vill ha. Framtidens ekonomi är just för framtiden och kan jag hjälpa då, så gör jag det :)
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
Sparar 200 kr i månaden till våra 4 barn i fonder.

Sparar 100 kr i månaden till oscar o hans mormor o morfar sparar 100 kr i månaden till honom.