Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1479 ggr
PogoPedagog
2014-09-23 13:09
0

Förskola

Min son på 21 mån håller precis på att skolas in på förskolan. Jag måste säga att jag är besviken på vad jag sett än så länge. Jag funderar på om det är jag som har för stora förväntningar på huir en förskola ska vara? 

Tydligen så har de ingen som helst prio på att köpa ekologisk frusk när ekonomin räcker till. De verkar dessutom ge barnen "fulfrukt" utan att ens tvätta den! Detta kommer jag kräva att de ska göra om sonen ska få äta frukten där. 

Miljön är torftig, särskilt inomhus. Det är ett stort rum med ett par bord och en soffa, massa leksaker och ett par garderober att gömma sig i. Inget som inbjuder till lek tycker jag. Jag hade velat se t.ex kuddar att klättra på, möjlighet att bygga kojor, eller en myshörna att läsa i t.ex.

De verkar inte jobba genusmedvetet för fem öre.  

Barngruppen kan ibland vara 15 barn i åldrarna 1-2 och alla på förskolan äter ihop vilket jag antar gör att ca 40 barn ska äta i ett rum. Det måste ju bli väldigt svårt för känsliga barn att komma till ro och äta i en sådan miljö?

Men å andra sidan är det väldigt lugn stämning vilket väl är positivt men jag tycker dte känns mer som att barnen har tråkigt. Nu kommer vi med största sannolikhet att byta förskola av mer praktiska skäl men jag undrar ändå vad ni har för erfarenhet av förskolan. Är det så här det brukar vara? Är jag bara en överbeskyddande första-gångs-förälder?

jmkforlajjf
2014-09-23 16:21
0

Nu har ju iochförsig min dotter turen att gå på världens bästa förskola (tycker jag). Den är stor, med 2-plan. Hennes grupp var från början 40 barn, men dom delade upp den så det är ca 20 i varje. Där finns det MASSOR att leka med. Dom har ett måla/pysselrum och en ganska stor gård att leka på. Det känns jättelugnt där, men ändå att dom liksom hittar på saker. Min dotter trivs så mycket så hon vill inte följa med hem ;) eller så testar hon bara min reaktion, jag vet inte haha :P som du beskriver så låter det faktiskt inte som någon riktigt bra förskola, och nuförtiden verkar de låta ganska vanligt vilket är jättetråkigt :/ hoppas ni hittar en lika bra förskola som våran dotter går på och att ni känner att det är riktigt rätt! De tycker jag verkligen man ska sträva efter :)

Tina-A
2014-09-23 20:02
0

Frukten är nog rätt vanlig att förskolor struntar lite i, tyvärr. Då får man nog aktivt leta och fråga om sånt vid inskolningen för att få veta! Kuddar och gosedjur avråds ofta eftersom vid smittor är det rena rama bakteriehärdar där 10 deglat lite och 5st har snorat och stoppat i munnen och hej och hå. Det finns ibland på vissa ställen men typ kuddrum eller bara en handfull kuddar och gosedjur hittar man inte idag lika ofta som förr. Tråkigt att miljön låter tråkig! Det är nog pedagogerna som har för dålig fantasi.. En del klarar inte av att se saker från barns perspektiv och göra avdelningen rolig… Har du frågat hur dom jobbar med Genus? Jag upplever att det fortfarande inte är speciellt utbrett. Man har som krav att jobba mot gammaldagsa könsroller och självklart jobba hela tiden med barns lika värde, men på en del ställen kanske man jobbar med det men pratar inte om det så det blir nästan omedvetet och när frågan lyfta vet man knte vad man ska svara. Leta runt och besök förskolor i närheten, alla är tack och lov inte helt likadana :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
2014-09-23 20:28
0

Tack för era svar. Jag är ju ny på det här :)

Bra att veta om kuddarna, tänkte inte på det med snoriga ungar.

Både frukten och genus frågade jag om innan men tyvärr fanns det bara denna förskolan som kunde erbjuda plats när vi ville ha den. Hoppas på at kunna hitta en bättre så småningom. Det finns en som verkar underbar men den ligger ca 1,5 mil åt "fel" håll (åker aldrig däråt när vi jobbar), har lång kö och då fpr barnen inte gå med sina kompisar från förskolan när de börjar skola etersom vi hör till en annan skola.  Trots det så överväger jag om det är värt det att låta dem gå på den förskolan.

Tina-A
2014-09-24 06:38
0

Får ni inte välja skola fritt???

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[jnordstrom]
2014-09-24 06:51
0

#4 här får man ha önskemål om vilken skola man vill ha men de barn som bor i skolans "distrikt" har förtur. Så man får plats om det finns plats.

[Thiah]
2014-09-24 07:02
0

I min finska stad ska det jobbas väldigt aktivit med Genus. Jag och maken träffades på ett dagis där vi jobbade massor med genus, hade 2 genuspedagoger osv.. Sen bytte han dagis inom samma arbetsgivare och vips där var det blå lakan till pojkar och rosa till flickor. Han blev chockad på hur stor skillnad det är mellan olika dagisar i samma område.  Sen är den äldre generationen barnsköterskor (helt min egen åsikt nu) ofta slappare på att  vilja ändra sitt tankesätt. Där ska flickor göra en sak och pojkar en annan.

PogoPedagog
2014-09-24 11:28
0

#4 Jo så klart vi får men däremot bor vi på landet så om vi vill ha skoilskjuts får vi ta den skola vi blir tilldelade. Vi har inte möjlighet att sitta och köra två barn till skolan när de går olika tider.