Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 947 ggr
Ria74
3

Första ordet

Vilket var det första ordet ditt barn sa?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
0

Bajs tror jag det var.

Tina-A
0

Där var första ordet. Sen titta, sen vovve :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

regskylt
0

Första ordet var "titta".

JossanH
0

Det lät ju som att hon sa "titta" väldigt länge men även "mamamamama" som jag tolkade som ett mamma. Annars var "tack tack" (datt datt) och "knapp" (bapp) tidiga ord.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velinga1984
0

Mam mam (mamma) var äldsta sonens ord. Yngsta sonen är 3 månader och har inga medvetna ord än ;)

Niini
0

Eddis, mamma, där (i den ordningen) Sen såklart babababa papapapa babapapa :P

fridaas
0

Slatte (svärföräldrarnas hund) var det första hon sa som man kunde förstå vad det va.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

exitingsvillemo
0

mamama, som vi alla uppfattade som mamma =) sen var det Toddan (vår dåvarande häst) snabbt följt av "titta Toddan" när han såg hästen i hagen genom vardagsrumsfönstret =)

[Tess86]
0

Sonen säger mama och dada, men vi vet inte om det fortfarande bara är ljud eller om han kopplar det till oss. Han tittar aldrig rakt på oss och säger som om han tilltalar oss utan det blir mer som babbel.

Hur vet man om det är första orden? Annars om man pekar på något eller säger något och barnet upprepar så vet man ju att det är riktiga ord, men just sådär, när det kommer ut som joller…

Tina-A
1

Ord ska ju absolut betyda något. Om barnet pekar och säger samma ord till samma sak så är det ett ord, tex om det pekar och säger "där" eller om det ropar "mamma!!" Efter dig. Mamamamam och babababba/papapapa är ett joller som barn brukar använda när de tränar munmotoriken och när de babblar, alltså jollrar. Det är inte ett ord förrän barnet använder det som ett ord. Sen kan du barnet såklart kalla dig mammam istället för mamma, eller säga didda istället för titta, men används det som ett ord är det ett ord. Uttalet är alltså inte viktigt :)

[Tess86]
0

Jo, jag tänker också att för att det ska betyda mamma måste han ju rikta det till mig. Men om han sitter på golvet och blir ledsen och vill upp säger han alltid "mama" tillsammans med gnällande ljud, men han tittar inte mot mig eller sträcker sig mot mig. Då är frågan om han "ropar" på mig för att han är vill att jag ska komma eller om det bara är ett ljud som han gör just när han är ledsen. (Han gör det annars också, men just när han är ledsen gör han det varje gång.)

Tina-A
0

#11: Jag tror du känner rätt tydligt när det betyder något :) Och det kan komma tidigt, min dotter sa 3 riktiga ord när hon var 10 månader.

[MyCassie]
0

"Kiss" om vi ska räkna det ordet, hon sa det en gång och har aldrig sagt det igen. Annars "mamma" som hon verkligen missbrukar. 😛

Ria74
1

Första ordet Molly sa var "usch tvi" 😛 

Jag säger det varje gång hon är i hunden mat och pillar så jag antar hon har snappat upp det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar