Barn iFokus

Barn

Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1096 ggr
lisette
2007-09-02 01:39
0

förkylt igen

nu har jag blivit förkyld igen. och som ett brev på posten har loke med blivit snorig.

jag har undvikit att suga på hans napp och att känna så inte maten är för varm.

vad sjutton ska jag mer göra? känns hopplöst för man lever ju så nära honom att det är svårt att inte smitta honom.

CBA
2007-09-02 01:46
0

Se det som "nyttigt" att han får lite baciller nu så han bygger upp ett litet imunförsvar tills han börjar på dagis.

Mina pojkar har gått på skola och dagis sen den 20:e och 21:a och är redan förkylda :o/

Barnbaciller är ettriga som bara den.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
2007-09-02 02:00
0

han vaknade nyss. jätteledsen och snorig som attan.

gav honom lite nezeril och alvedon. gick runt lite med honom, klarnade ju upp en del i näsan på honom. pallade upp med kuddar i sängen så han sover m huvudet/överkroppen högt för att det ska rinna neråt.

Elisabeth-J
2007-09-02 02:04
0

#2 Det är inte så roligt när dom små blir sjuka men samtidigt så är det bra som CBA skriver för han bygger ju upp sitt immunförsvar på det här viset och det rör sig bara om ett par dagar som är extra jobbiga. Att han får sova halvsittnades är det bästa för honom.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

CBA
2007-09-02 18:14
0

Vi brukar ställa en trave med de stora telefonkatalogerna under sängbenen på huvudsidan…sen kan det hjälpa lite att ha lite svalt i sovrummet.

Det är jätte jobbigt när de blir förkylda de små :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

MaMaMade
2007-09-02 22:44
0

Stackars liten! Jag hör till dem som jämt var sjuk under barnaåren o det var *jobbigt*! Nu har jag kronisk sinuitis men tack o lov klarade öronen sig!

Syrrans yngsta hade ständiga öroninflammationer. Hon fick en hörselnedsättning o ligger på gränsen till att behöva hörapparat.

Tack o lov har vi fått friska barn. Sonen har i stort sett aldrig varit sjuk. Ngt förhöjd temp ett par dagar, hosta o lite snuva men inte mer än att han varit hemma några dagar från skolan. Magsjuk blev han för första ggn i vintras o då gick han i årskurs 4.

Mellis var ordentligt förkyld när vi fick henne o hon kan få ett par omgångar m "grönsnuva" men ingen feber o magsjuka har hon inte drabbats av än (5 år).

Minstan var jättesjuk när jag fick henne o det bidde en rejäl penicillinkur när vi kom hem. Tack o lov ingen lunginflammation. Hon smittade mig rejält dock…*cheezus* så sjuk jag var! Ingen magsjuka där än trots brorsans i vintras. Hon blir 3 år i dec o har varit hos oss i 1½ år nu.

Många fam m adoptivbarn som vi känner har väldigt friska barn…skulle vara intressant att veta om det är så överlag. I varmare länder utsätts ju människorna för mer bacillusker än vi i kalla norden. El har jag fel?

lisette
2007-09-03 11:46
0

två dagars förkylning?

han är inte lika rosslig på dagarna nu, han snorar lite. men ingen hosta..

likadant med mig.

Pomperipossa
2007-09-03 12:04
0

Det är riktigt jobbigt.. Har nyss skolat in lillan på dagis och efter 5 dagar så kommer hon hem och är superförkyld…..och smittar resten av familjen.. Det jag inte ser fram emot i vinter är när vågen av RS-virus rasar. Blir lika orolig varje gång…

Marre79
2007-09-05 11:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lizette det finns klossar man lägger under sängbenen…de är jättebra. har såna till oliwer.

lisette
2007-09-05 11:19
0

hmm imorse när jag vakande så hade loke kasat ner från kuddarna och låg nedanför, en aning missnöjd.

#8 var köper man sådana då? fast ifs kan man göra själv =)

Pomperipossa
2007-09-05 11:32
0

#9 Om han ligger på rygg och sover så testa att vika en filt och lägg nedanför baken på honom. Det bromsar lite så dom inte rutchar ner så lätt.Glad

Marre79
2007-09-10 23:25
0

#9   Jag köpte mina på babyproffsen vet inte om ni har nån sån butik hos er…det är sex stycken lika stora delar i. jag har tre under vardera huvudändsben när han är jättesnorig sen tar jag bort en vart efter han blir bättre…
Helt suveräna!

Elisabeth-J
2007-09-11 11:43
0

Man kan också palla upp sängen med böcker.

Elisabeth 

[Anna-N]
2007-09-11 20:08
0

Jag har hört att både mamma o barn kan klara sig undan förkylning så länge man ammar. Är det nån sanning i det?

Både jag och min lille son har varit där det funnits förkylda folk men peppar peppar klarat oss. Annars har man ju oftast blivit smittad och sjuk i vanliga fall. Speciellt så här års…

Elisabeth-J
2007-09-11 22:25
0

#13 Barnen får ett bättre immunförsvar och blir mer motståndskaftig men det betyder inte att man klarar sig undan alla gånger för barnen tar det lång tid att bygga upp sitt immunförsvar och då krävs det ett antal förkylningar bl.a. Min son hade 6 förkylningar innan han var 1 år trots Amning. När han var 2 månader fick han influensan och läkaren förklarade att det spelar ingen roll om man ammar eller inte eftersom virus är luftburet och smittar väldigt lätt. Däremot kan amningen göra att barnet blir tillfrisknar snabbare har jag hört.

Elisabeth 

[Anna-N]
2007-09-12 00:00
0

#14: Låter mer troligt som du skriver.

Att man skulle klara sig helt undan låter osannolikt men man kan ju hoppas att det iaf blir lindrigare om det blir.

Susanne
2007-09-12 15:51
0

Barn är som regel "mest/oftast" sjukast till de fyller tre år.
Det vill säga att när barnet fyllt tre slutar de att vara sjuka lika ofta.
Nu ska man inte hårddra allt men i mitt fall med mina två döttrar har det stämt.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.