Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 903 ggr
[Thiah]
0

risvälling och sådant

Vet inte om det finns en liknande tråd (sitter på mobilen) men då fixar jag det sen. Jag prövade att ge Joel risvälling med blåbär som ett mål häromdagen. Tänkte att det kanske är lite rejälare än ersättning nu när vi så smått börjat äta. Han tyckte det och magen brydde sig inte alls. Men nu har jag minne av att välling skulle vara dåligt. Tänkte att han kanske kan få det som frukost och då "står sig" lite längre på morgonen/blir mättare. Hur dumt är det med välling egentligen? Jag har inte tänkt att Joel ska börja ha nån flaska i sängen vare sig nu eller senare.

ChristineL
0

Just ris ska man undvika då det kan innehålla arsenik, då är ju havre bättre. Sen hurvida välling är dåligt eller inte beror på vem man frågar tycker jag. Vi började ge välling när Nova tappade intresset för sista kvällsamningen, jag kämpade säkert ett par månader för att få det att fungera men hon åt dåligt och sov dåligt. Vi provade välling och på en gång sov hon nöjd hela natten igen. Sen dess får hon välling innan det är dags att sova.

[Thiah]
0

Jag förstod att risvälling är skonsammare mot magen då den inte innehåller gluten. Havrevällingen borde säkert introduceras sakta så att magen inte får gluten chock. Men sen kanske det finns glutenfri välling av andra sortr än ris.

Ria74
0

Majsvälling ska vara bra enligt mitt bvc. Molly tvärvägrade dock att äta den så jag vet inte om den är särskilt god 😛

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
0

Ja, just det! Majsvällingen hade jag glömt bort ;) Den har vi provat och Nova äter lika glatt av den, jag gillade den dock inte.

[Thiah]
0

ja majsvälling har jag sett i affären, ska kolla upp den. Tror den finns som majs och bananvälling åtminstone.

JossanH
1

Välling är ju som gröt fast i flytande form och ofta mättar gröt ännu bättre. Vi har aldrig gett välling här men gett lite ekologisk fabriksgröt ibland som "precis innan vi ska sova-mål". Den här gången kommer jag nog skippa all fabrikslagat då dt är så otroligt mycket onödiga ämnen i dessa. Man kan ju göra egen välling också :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
0

Havrevällingen man köper är inte helt glutenfri. Kan vara bra att veta.

[Thiah]
0

Här står det tydligt på våra vällingar vad som är glutenfritt(majs och ris) och vad som är spannmålsrikt. Vi prövade morot/potatis vällingen häromdagen. Bara för att pröva. Joel åt allt men jag ger honom hellre pure med skeden…