Skrikande bäbis
Min son är nu 15 dagaroch häromdagen så blev han lite sjuk. Ena ögat rann på honom och klibbade ihop så han inte riktigt kunde öppna det och näsan rosslade när han andades. Sjukvården gav mig tips om hur jag skulle behandla det med koksalt och nässpray.
När det kom så var han väldigt ynklig, grät mkt och var grinig. Den natten så skrek han på kvällen, inte jättelänge men en del. Sen ville han inte ligga i sitt babynest utan han ville bara ligga på mitt bröst och sova.
Sen har det liksom eskalerat. Han ville inte bli nedlagd på hela dagen igår utan skulle bara vara i famnen, trots att han igår inte längre verkade särskilt sjuk, utan ögat ser bra ut igen och näsan verkar också bra. Men han ville bara bli buren så jag fick sjala hela dagen för att få någonting gjort alls (tur jag har den). Och igår kväll skrek han mest hela tiden, trots att han låg på bröstet. Pappa satt med honom i gungstolen och då blev han tyst. Så gick vi och la oss och han skrek och skrek. Jag fick till slut gå upp och sätta mig i gungstolen och efter ett tag tystnade han. Efter ungefär 2h skrikande så bäddade jag ner oss i soffan, och som tur var funkade det så vi fick sova. Efter 4h vaknade han och ville amma, sen skrek han igen, men tystnade efter ca 10 min så vi fick sova i 4h till. Sen var det ju morgon och pappa kom upp och bytte blöja och nu sover han gott bredvid mig igen.
När han skriker ser han ut som om han vill amma, men sen velar han bara vid bröstet. Drar mest i det med händerna och huvudet åker fram och tillbaka. När jag väl får honom att ta bröstet (vilket jag nästan måste lura honom till) så kan han ligga ganska länge vid det och han spyr sedan efteråt. Han blir inte heller lugn/trött efteråt utan är i full gång. Annars har han brukat bli så trött vid bröstet att han somnar inom några minuter, men inte numera, iaf inte kvällstid.
Har vi vridit på dygnet? Är han fortfarande sjuk? Har han ont i magen? Vad kan jag göra? Känns väldigt jobbigt att han skriker så otröstligt och imorgon börjar sambon jobba (på nytt jobb) så han behöver ju få sova vilket innebär att jag blir liksom mer eller mindre ensam om att ta hand om skrikandet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
prova med babymassage när inget annat hjälper. det är både mysigt och lugnande för er båda :)
-
#1 Har du något specifikt tips på babymassage? Kanske någon länk till någon bra sida som förklarar hur man kan göra?
Kolik? Funderat något på det kan vara de?

Molly hade kolik när hon var riktigt liten och skrek hela kvällarna, men då såg man verkligen att hon hade ont i magen. Hon drog upp knäna mot magen och liksom krympte ihop sig.
Vi fick bära, bära och bära. Bvc-sköterskan lärde ut lite magmassage till oss som faktiskt hjälpte något.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tror oxå på kolik, det brukar debutera runt tre veckor och nästan alla bebisar får magknip i någon mån den första tiden. Prova massage, Minifom, Sempers magdroppar, bära mkt ( även när bebisen är nöjd, det har visat sig hjälpa mot kolik) och undvik gasbildande mat som bönor t.ex.
#3 Ja, har försökt läsa om kolik, men svårt att veta om det är det tycker jag. Natten till igår tänkte jag kolik av nån anledning och då satte jag mig och "masserade" magen med hjälp av att jobba hans ben på ett sätt som jag fått visat för mig. Då tystnade han faktiskt och kunde somna. Men sen var han ändå gnällig och ville amma iaf. Igår kväll hjälpte massagen inte alls. Men jag funderar ändå, för han blir ofta skrikig efter att han ätit. Men kan inte se typiska tecken på ont i magen heller. Sen har jag hört att om dom spyr så är det inte ofta som dom har kolik, men vet inte hur mkt jag tror på det. Han är svår att få att rapa efter maten och han spyr lätt, både direkt efter måltid och även mellan måltiderna. Idag upplever jag att han luktar lite spya när han spyr, det har han inte gjort innan, innan har det bara luktat av mjölken. Men det kanske är sur mjölk jag känner lukt av, vet inte, men det luktar lite sådär surt som det gör när vuxna kräks.

#6 Molly hade kolik och spydde jämt så jag tvivlar på att det har något samband. Hon var dessutom duktig på att rapa vilket ska minska risken för kolik.
Det brukade hjälpa att bära henne så hon låg med magen på min arm med sitt ansikte uppe vid min armbåge och min hand upp mellan hennes ben och att sen klappa henne i rumpan med andra handen.
#7 Bar du henne så när hon skrek?
Kanske är kolik då. Men han visar inte direkt några tydliga tecken på magont.
#6 Vårat första barn hade kolik och hon var en spyunge så det påstående stämmer inte riktigt.
Ett barn som har kolik tror att det är hungrigt eftersom magknipen då känns likadant som hunger, därav äter de gärna ofta när de har kolik vilket ger dem ännu mer magknip. Där är det bra att hitta en balans och köra på med kolikmassage, bära barnet i kolikställning för att få upp luft alternativt också köpa magdroppar.
#9 Okej, så detta att han söker tutten men samtidigt har lite jobbigt att äta, släpper och velar vid tutten, drar i den med händerna och skriker i samband med amningen på kvällen, det kanske är tecken på att det faktiskt är kolik? För han är riktigt jobbig med att söka tutten och pappa kan nästan inte trösta för bäbis säger bara att han är hungrig hela tiden.
Kände lite sådär igår att jag kanske inte borde amma honom eftersom han efter en stund börjar skrika. Men samtidigt säger bvc att man ska amma om dom vill ha och att man ska låta dom styra själva. Hur ska man hitta balans i matningen?
#10 Kan vara. Min dotter gjorde även ibland under amningen hårda stönljud i frustration samt sög tag riktigt hårt och började sen skrika efter det vilket var ett stort tecken på att hon inte var hungrig utan hade magknip.
Kolik brukar också visa sig vid samma tidpunkt varje dag, främst kvällstid.
Balans i matning hitta jag genom att hålla stenhård koll på när jag mata barnet och hur lång tid det gick mellan matningarna. Körde som en tok på med massage och bära barnet på ena armen (kolikställning).
Vår dotter kunde skrika 6 timmar i sträck innan hon sluta och alltid samma tid varje kväll.
#11 Han ser väldigt uppgiven ut och skrynklar hela ansiktet och till slut så börjar han gallskrika. Och ibland när jag försöker lägga till honom så börjar han suga, men slutar direkt, men ligger kvar och gapar efter tutten men vill inte greppa den och efter en stund så börjar han gallskrika. Han verkar ofta som att han kämpar (speciellt på kvällarna), ser ansträngd ut liksom, och armarna går väldans på honom.
#12 Men vad gör du för att få balans? Begränsar du matningarna? Eller hur menar du? Och vad innebär balans? Som det är nu så får han ju äta så mkt och ofta han vill. Jag försöker hålla lite koll på klockan för att veta på ett ungefär hur ofta han äter och ungefär hur länge han äter. Har märkt att han sista dagarna (som han även skrikit) har ätit längre tid på kvällen än han gjort innan. Har trott att det varit för att han behövt närhet, men vet inte.
#13 Låter ju som kolik i det du skriver.
Lite svårt att förklara, jag ammade ju inte mer än den första månaden på vår första. Gav mesta flaskan varvat med min bröstmjölk och ersättning tills jag gick över helt på ersättning.
Jag begränsa inte matningarna men iom att hon hade flaska visste jag hur mycket hon ätit och när. Sen lärde jag mig känna igen signalerna på hunger och magknip, körde alltid massage mellan varje matning samt rapningar och bar henne alltid i kolikställning.
I princip hitta en balans mellan matning och koliken som förhindra att jag mata när hon visa på magknip.
#14 För när det är magknip så ska man inte mata?

#8 Ja, när hon visade tecken på att hon hade ont i magen så lade jag henne så och bar. Det fungerade ganska ofta.
Precis som #11 skriver så brukar barnet skrika samma tid ungefär varje kväll eller natt när det är kolik. Molly skrek i ungefär 3-4 timmar varje kväll med början vid 19-tiden och då hjälpte i princip inget mer än att bära och massera. Det höll på så i en 2 månader har jag för mig med undantag av någon dag då och då.
#15 Det beror på. Finns de barn som har kolik 24/7 och då måste man mata. Men så finns det de barn som bara har det ett par timmar och har man då nyligen matat när magknipen sätter igång behöver man inte mata igen, däremot om det var lång tid innan man matat kan man testa varva matning, massage och bära.
Som sagt allt handlar om att hitta den där balansen som funkar, jag beskriver vad som funka för oss men alla barn är olika.
På vår dotter mata jag inte när hon hade magknip. Gjorde det en natt på BVCs rådan men då skrek hon sig blå i hela ansiktet efteråt och blev hes på köpet, jag trodde hon skulle tuppa av. Så jag gick istället efter vad som funka på henne vilket var att se till att hon var matad innan den tidpunkt hon brukar sätta igång och skrika och sen köra massage, bära osv när magknipen väl kom.
Tog 1 månad sen var hon fri från magknipet.
#16 Okej, så då kan jag alltså förvänta mig att det kommer nu ikväll igen då.
Jag tänker på att det här började i samband med att han var sjuk, har det något samband eller var det bara av en händelse som det kom samtidigt?
Kan ha samband. Du skrev att han fick nässpray? Det brukar oftast gå ner i svalget när man tar det om man går efter hur det är att själv ta näsdroppar och det kan mycket väl ha dragit igång magknip. Men det är bara en gissning om jag får bolla tanken lite.
Vår dotter hade också klet i ögat vid 10 dagars ålder, ögoninflammation helt enkelt och vi fick endast rådet att tvätta med koksaltlösning. Visst var hon rosslig i andningen också men det förklarades vara fostervatten i luftvägarna som skulle försvinna av sig själv, vilket det gjorde.
#19 Eftersom han samtidigt som han fick ögoninflammationen även blev väldigt rosslig och hade svårt att andas när han låg ner så sa dom på barnmottagningen på sjukhuset att han gärna kunde få nässpray. Inte sån som är till vuxna utan det är en som är typ koksaltlösning fast i flaska med baby-näspip. Hjälpte jättebra. Ögoninflammationen var också bara koksaltlösning som vi sköljde med.
#20 Ok, jo jag vet vilken nässpray du menar. Men kan ju vara att han fått ner sådant i svalget och fått magknip pga det. Men som sagt, en gissning. Behöver ju inte alls hänga ihop.
Har du tillräckligt med mjölk da? Tänker att han kanske släppr bröstet i ren frustration för att han inte får tillräckligt. Eller är det bara på kvällen/natten han håller på?
Kan även vara mjölkprotein allergi.. Brukar också debutera vid denna ålder.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hur har det gått i natt ?
Låter som att ni har fått samma problem som vi hade de första månaderna.
Wilmer fick magknip eftersom jag hade så otroligt mycket mjölk. När man ammar så är det ju i slutet av måltiden som den riktigt feta mjölken kommer, den första mjölken är tunnare och mer laktosrik = aj aj i magen.
Och en sådan liten äter kanske 1 dl på sin höjd, så med andra ord är magen full med laktosrik mjölk och den feta hinner liksom inte komma fram om man nu har mycket mat.
Blockammar du? Alltså varannat bröst så att brösten får vila mellan? Vila minst tre timmar brukar man väl säga.
Då brukar mjölkmängden börja stabilisera sig. När mängden minskat lite kommer ju den feta fram snabbare, den mättar bättre och ger inte så ont i magen.
Att han spyr kan hjälpas vid att du helt enkelt håller om bröstet halvhårt när du ammar honom, då kommer inte mjölken lika fort så magen hinner med. Wilmer var en riktig kräkis, helt tills jag av en slump ramlade över en artikel om ämnet och testade. Sen dess har han knappt kräkts alls.
Hur är hans bajs? Drar det åt det gröna hållet? För det är också ett tecken på att mjölken är laktosrik tydligen.
#22 Jadå, mjölk finns det i överflöd. Sprutar åt alla håll ;P Och det är bara på kvällen när skrikigheten slår till som han konstrar vid bröstet, annars ammar han fint. Och när han släpper så måste jag alltid vara med och fånga upp för det står jetstrålar med mjölk ur tuttarna när han släpper.
#23 Fast jag är själv mjölkproteinallergiker så jag äter inte mjölkprotein. Däremot så kan det ju vara något annat jag äter som han inte tål eller som ger magont.
#24 Började skrika runt halv åtta igår kväll. Vid halv nio tänkte vi gå och lägga oss men det gick inte få tyst på honom, så jag sjalade på mig honom och tog hunden på en promenad. Han var tyst hela vägen men somnade inte som han brukar göra i sjalen. Sen gick jag och la mig och efter en stund när jag trodde att han sov så sjalade jag försiktigt av mig och hade honom liggande kvar på bröstet. Gick väl ungefär en kvart som han låg tyst, sen satte han igång igen. Skrek till 11, sen somnade vi äntligen på soffan. Sen sov vi i 4h, ammade i 10 min och sov sedan i 2h, ammade i 10 min och sen flyttade vi in till sovrummet för sambon åkte till jobbet och då sov vi 2h till.
#25 Aha.. Jag ammar varannan men det brukar bara gå ca 2h mellan gångerna. Utom på natten för då är det längre tid mellan. Och på kvällen vill han gärna äta lite oftare. Jag ser ibland att han kommit åt "grädden", det händer nämligen att den kommer upp igen ibland, då ofta i klumpar. Hur gör man om han vill äta oftare än var 3e timme? Ska man mata från samma bröst då tills andra bröstet fått vila i 3h? Hur håller man om bröstet? Långt fram? Knipa åt runt hela eller bara trycka över?
Bajset har faktiskt blivit lite mer åt det gröna hållet nu sista dagarna, kanske ungefär den tid som han skrikit mer. Tidigare var det starkt gul/brunt. Men nu sista dagarna har det varit mer brun/gul/grönt. Och med klumpar i bajset.
#26 Med tanke på hur du beskriver hans bajs så är jag rätt övertygad om att det är precis samma som vi hade då. Bajset var nämligen exakt likadant här tills vi fick ordning på det.
Ammar du oftare så kör på på ena tutten under tre timmar, sen byter du. Men märker du att det börjar spänna i andra bröstet för mycket så får du nog pumpa lite försiktigt så att du slipper stockning.
Jag håller tre-fyra cm från vårtgården. Lägger brösten i handen och placerar tummen ovanpå ungefär halvvägs upp på tutten. Och klämmer halvhårt, det ska ju inte göra ont :)
Ska se om jag kan hitta artikeln åt dig. Det var i ett nummer av Vi föräldrar om jag inte minns fel.
När jag läste så blev det ett riktigt "aha", sån himla lättnad att äntligen förstå varför ens lilla, lilla bebis var så otroligt ledsen.
Edit: Går tydligen inte att läsa artiklarna i efterhand på nätet. Kikade runt lite istället, vilket jag antar att du också gjort men jag länkar lite där andra diskuterat ämnet ändå:
(Hoppas du sitter vid dator och kan kopiera för det går inte att göra snygga länkar när man hanterar inlägg tydligen)
http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/vbForums/viewPost/3656/27980
http://www.familjeliv.se/forum/thread/19995789-laktosrik-vs-fettrik-mjolk
Hmm.. idag verkar det vara skrikigt hela dagen =( Sambon gör sin första dag på nya jobbet så jag är ensam med bäbis och hund hela dagen. Bäbis skriker och skriker, tog mig 2h att få lunch i mig. Som tur är så är han ju tyst när han sitter i sjalen och vi promenerar ute, så hunden får iaf kommit sig ut i lugn och ro. Dessvärre börjar jag känna av lite från mina fogar igen när jag går.
#27 Tack, ska testa och se hur det går. Klämmer du bara med tummen uppifrån eller klämmer du tutten mellan tumme och pekfinger?
#28 Ska kika på länkarna =)

Andra saker man kan prova som minskar magknip är att rapa dem ofta under matningen samt att amma i en mer upprät ställning, t.ex kan bebisen " sitta" på ditt lår vänd mot dig.
#31 Han är jättesvår att få att rapa. Försöker göra det efter varje måltid men det är bara efter kanske var tredje som det faktiskt bli någon vettig rapning. Någon som har tips på hur man kan få ut rapen ur en svårrapad unge? Har även provat att ha honom i olika ställningar när jag ammar men jag vet inte om jag märker någon direkt skillnad mer än att han krånglar mer och har svårare att ta bröstet i andra ställningar än den klassiska. Men ska försöka lite till så får vi se om det hjälper.
#27 Har provat att klämma tutten här under eftermiddagen. Och kvällsblöjan var nu gul igen ;P Kanske att det gjorde sitt, han har sovit bra på eftermiddagen iaf. Har även på kvällen nu använt minifom (sen sambon kom hem från jobbet och hade köpt med sig), verkar som om det kanske gör nytta det med (svårt att veta när man testat två grejer samtidigt). Väldigt mkt mindre skrik nu ikväll. Började lite vid halv nio och har skrikit lite i omgångar. Men nu sover han brevid mig. Iaf en timmes kortare skrik ikväll, och mer intervaller istället för ihållande skrik. Men jösses vad han skriker när vi går och lägger oss i sängen, han är mkt lugnare i soffan. Jag undrar om det beror på platsen, mig eller ren tillfällighet. Vi sover ju gott där på dagtid, och imorse gick vi ju dit tidigt och sov sista timmarna av nattsömnen. Han sov gott i sängen på eftermiddagen, ensam till o med, medan jag stod 2m bort och lagade middag.