Dubbeldagar i all ära, men varför?
Vi har gemensam vårdnad, och tog beslutet att sambon skriver över alla dagar. Förutom sina 60 dagar förstås.
Vi såg att vi kunde ta dubbeldagar, och kontaktade FK. Då tar det på de dagar som sambon gett bort, antingen får jag ge tillbaka dagar eller så får han ta tillbaka dagar så vi har möjlighet till dubbeldagar. (Suck, där försvann mina sparade dagar till semestern nästa år.) Summan är alltså att han får hel semesterperiod + sina 60 dagar medan jag får slut på dagar (då det tekniskt sätt är hans dagar som jag får utbetalt idagsläget) och 2 veckor betaldsemester. Jaha, det är ju bra system för den som är hemmaförälder.
Så för att jag ska ha dagar kvar (och sambon givetvis) så får han ta ut FP på helgen istället för att jag gör det, och jag får ge över dagar så vi kan ha dubbeldagar. Men någon jämställdshetbonus får vi inte eftersom det först räknas först efter 60 dagar, och dubbeldagarna gills inte heller. Vi tar dubbeldagar då det blir en ekonomisk skillnad de dagar som sambon behöver vara ledig. Vi väljer att ta dubbeldag istället för semesterdag.
Hur har ni gjort? Har ni tagit ut dubbeldagar, planerar ni att göra det? Eller har ni delat föräldraledigheten?