EC med nyfödd
Jag hade tänkte att prova lite EC, mest för att det känns kul att utveckla kommunikationen mellan mig och bäbis och dels för att jag tror det borde vara skönare att slippa bajsa i blöjan.
Men jag får inge kläm alls på det här. Dels ser jag inte signalerna alls. Ibland ser jag signaler som jag tänker skulle kunna vara bajs, men nej då inget bajs varken om jag tar av blöjan eller avvaktar (försöker just nu i första hand lära mig att läsa signalerna genom att gissa och se om jag har rätt). Sen ibland så ser jag inte en enda signal när jag plötsligt hör hur det brakar loss i blöjan.
Så tänkte att okej vi skiter i det här med signaler till en början, försöka läsa dom såklart men skiter i att gå på det och istället testar att rutinpotta. Men ärligt talat så ser jag inte ens någon rutin i det här med bajsandet. Upplever inte att det kommer i anslutning till varken uppvaknande eller Amning. Det verkar komma när det kommer.
Någon som har tips? Eller bör jag kanske vänta lite? Stabiliseras det kanske mer med tiden så det blir enklare sen?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vad spännande! Följer tråden ;) Jag reflekterade inte alls över Novas signaler när hon var nyfödd, Bara bajssignalen för hon gjorde så himla konstig min då ;) Och just bajsandet på nyfödingar verkar mest komma lite hipp som happ. Tre gånger på en timme för att sedan dröja tre timmar ;)
/Christine

Jag funderade oxå på att rutinpotta min vid varje byte från början. Men det verkade så krångligt när de inte kan balasera huvudet så jag väntar nog tills hon kan sitta. Har tyvärr inga råd men följer tråden:)
#1 ja men precis. Igår så kom det bajs var 10e minut för att sedan bara komma kiss hela kvällen, natten och på morgonen ända fram till lunch idag och då kom en rejäl brakare. Så finns ju inga som helst rutiner på det. Men har ju hört om folk som rutinpottat nyfödda och fått till det. Och jag tänker att även om man bara lyckas någon enstaka gång så vore det toppenkul. Och ännu roligare vore det att lyckas läsa en signal (även om det skulle komma i blöjan den gången), min kille gör inga speciella signaler för bajs än. Ibland krampar han ihop ansiktet och spretar med benen, kanske att han kissar men har inte sett något bajs i samband med det.
#2 Har provat att hålla honom över toan i samband med några byten, för jag var så trött på att han kissade varje gång jag tog av blöjan. Men nej, dom gångerna kom det såklart inget kiss. Min kille är rätt bra på att balansera sitt huvud själv, lite stöttning för säkerhets skull. Satte mig så att han kunde luta axlar och huvud mot bröstet och så höll jag groda i benen. Men eftersom jag blev sittande ett tag så blev det lite tungt, men hade det kommit något så hade det ju varit värt det ;P
Vad är EC?
#4 - Elimination Comunication, blöjfritt, man lär sig tyda bebis signaler när det är dags för kiss/bajs och sätter då på pottan/håller över handfat eller badkar exempelvis.
/Christine
Min bebis är ju 5,5 vecka just nu och vi väntar tills hon är med stadig på huvudet och kanske fått lite mer rutin på bajsandet. Då vill jag försöka ECa en del. Här är det små bajs några dagar för att sedan (som igår) braka loss i bilen 3 ggr på raken så att det var bajs på hela byxorna och i stolen ;) Det är verkligen så olika!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Ja det verkar som om det är lite för svårt att ECa nu. Hade hoppats eftersom jag läst om folk som gör det direkt från start. Men jag tror nog det får ligga lite på is ett tag. Ska såklart fortsätta försöka leta signaler så får vi se när vi börjar fatta ;P