Barn iFokus

Barn

Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1615 ggr
Emelie-E
0

Är det för tidigt?

Jag försöker ju få min son att bli blöjfri och här hemma går det jättebra! Han säger till när han behöver göra något och springer iväg till pottan. Så här har det inte hänt en enda olycka sen vi tog av honom blöjan på heltid för ca två veckor sedan. Men i måndags började dagis och där är det en blandning mellan att kissa på potta och på golvet. Här hemma så går han naken i stort sett hela tiden så jag vet inte om det spelar in, på dagis har han ju kalsonger och byxor på sig. På dagis säger de att han helt enkelt glömmer sig för det händer så mycket hela tiden, men att han annars är jätteduktig. Det jag funderar på är om det helt enkelt är för tidigt att sluta med blöja på dagis också? Jag känner mig dum som släpper iväg honom till dagis när han inte kan kontrollera sig bättre. Jag menar, personalen får skura golv och stolar efter honom flera gånger om dagen.. Samtidigt så vet jag att det är dumt att sätta på honom blöja för att han ska till dagis, då lär han sig ju aldrig. Hur lång tid kan det ta innan han verkligen håller sig torr? Och hur mycket kan man lägga över på personalen på dagis? De har inte sagt någonting negativt dessa dagar, men jag känner mig som sagt dum :/

Tina-A
0

Prata med dom ifall ni kan göra ett tidsschema som kan passa under en kortare tid för att se att det blir bättre, tex att man tar han en gång i timmen hela dagen tills allt funkar bättre. Tror inte det är för tidigt, men han måste ju träna och lära om. Det är ju en vana med blöja och det tar ett tag att lära om vanor. Det är inte ovanligt att en del barn kissar på sig ofta när de kommer till aka eller när de byter avdelning, men att ofta och regelbundet ta med honom till pottan på förskolan är nog ett bra första steg.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Emelie-E
0

Det var det första jag sa i måndags när jag lämnade honom, att han nu är utan blöja och att jag inte vet hur han kommer reagera när han inte är hemma och att man kanske får hålla extra koll på honom och hjälpa honom till pottan lite oftare. Men jag vet inte, det kanske gick in genom ena örat och ut genom andra? Om inte annat borde de förstå det själva också. Om han nu kissar ner sig så ofta kanske man ska ta honom till pottan med jämna mellanrum. Men jag får väl prata med dem igen. Jag hoppas iaf att det snart blir bättre. Nu har han bara en dag kvar på dagis denna vecka och sen har vi hela helgen på oss och kämpa vidare. Tack för svar! :)

PogoPedagog
0

Många säger att det är svårt för barnen med just trosor/kalsonger första tiden efter att blöjan åkt av. De sitter åt o påminner om blöjor för mkt. Prova om det blir någon skillnad om han bara har byxorna på.

[Thiah]
0

#3 njaee det skulle jag nog inte hålla med om. Blött blir det direkt vare sig det är troso+byxor eller bara byxoroch det är hela grejen.  Blöjan känns torr medan underkläder blir blöta. 

Men som #1 säger så kan man behöva ta honom på toaletten 1 gång i timmen (eller 2) första tiden för att se om han behöver kissa.  Han leker med kompisar och glömmer helt enkelt av sig. Förskolepersonalen måste påminna honom om att gå på toa helt enkelt.  Jag vet barn som ännu i 6 års åldern glömt bort att kissa för att de har så mycket annat för sig 🙂

Emelie-E
0

#3 jag satte inte på honom några kalsonger idag, han ville inte ens ha några på sig, så vi får se. Dock ville han ha blöja igen och verkar rätt nere över att få gå till dagis. Är inte alls sig lik när jag ska lämna honom :/ #4 Ja, så det måste hänga på personalen? Jag förstår inte varför de inte tar honom oftare till pottan när de märker att han kanske då glömmer sig? Nu i början är det visserligen bara två av fyra fröknar där då inte alla barnen har börjat ännu efter semestrarna, men man tycker ju ändå att de borde ge honom den lilla extratid han verkar behöva.

Emelie-E
0

Idag när jag hämtade på dagis så såg jag inte en enda påse med kissiga kläder på hyllan och jag blev så glad! Men så när man har kramat och sagt hej till sonen så inser man att han har blöja på sig… Han ville ha det sa fröken.. Jaja, han sa det i morse med, så det kanske var bra att han fick blöjan på sig? Vad vet jag. Lite besviken blev jag dock. Men när vi kom hem så tog jag av honom blöjan och han har för tusan inte gjort annat än att springa på pottan och kissa och bajsa! Han är sååå duktig men jag förstår inte riktigt varför det inte funkar på förskolan.. Men jag gissar på att jag helt enkelt får ge det lite tid och kanske åka iväg och se hur han reagerar när han inte är hemma. För här hemma funkar det verkligt jättebra.

PogoPedagog
2

#6 Men så respektlöst av dem att sätta på blöja när ni tydligt berättat att han slutat med blöja! " Han sa att han vill ha det" tycker jag är en usel anledning. Min son säger att han vill äta kakor och spela dator hela tiden men inte får han det för det. Jag vet vad som är bra för honom och det är ganska sällan vad han vill :P

[Thiah]
1

Nej nej nej. Han ska inte få blöja på sig igen bara för att… dom måste helt enkelt ta sig tiden! De kan sätta en potta i själva rummet så den finns nära och sen bara påminna. Jag har t.o.m haft alarm på jobb telefonen en gång i timmen för att påminna en liten tjej om sitt kissande. Så sätt ner foten och säg åt dem att han är jätteduktig hemma och borde få vara det på dagis också.

Tina-A
1

Jag tycker inte du behöver skälla på dom, dom försöker ju bara göra din son glad genom att möta hans vilja du vet ju inte hur förtvivlad han varit eller inte varit under dagen. Jag tycker du ska säga såhär "jag tycker ni ska ta honon till pottan 1 gång i timmen så att han kommer ur den dåliga cirkeln han hamnat i här, hemma är han jätteduktig. Ta honom till pottan varje timme den närmsta tiden så får vi se om det blir någon förbättring. Jag vill inte att ni sätter på honom blöja utan att vi verkligen satsar på det här med pottan nu". Han kan ju dessutom tycka det känns jobbigt att kissa på sig framför hans kompisar hela tiden och det är väldigt viktigt att förskolan hjälper honom lyckas så han inte får dåliga känslor kring hela pott-grejen. Det kan du också ta upp.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Thiah]
0

#9 bra och konstruktivt skrivet.  Tänkte inte på att ta upp att ts inte behöver skälla. 🙂

Emelie-E
0

Jag sa faktiskt inget idag när jag lämnade honom, jag vill se hur det går idag utan att ha sagt ett ljud. Funkar det inte alls så får min man följa med och försöka banka lite vett i dem imorgon.. :P Idag är nästan alla barn och fröknar tillbaka så kanske att någon har tid och ser sonen iaf. Han är iaf fullt medveten om att han ska kissa på pottan och inte på golvet så han tycker nog inte det är jättekul att kissa ner sig hela tiden.

Emelie-E
3

Måste bara uppdatera lite, jag valde ju att inte säga någonting till personalen i måndags när jag lämnade sonen för jag ville se hur det gick efter helgen och så. Och vet ni vad? Inte en endaste olycka har hänt på hela veckan! När jag hämtade i måndags och såg en tom hylla så tänkte jag bara att han hade fått på sig en blöja igen, men icke! Han hade kissat på pottan hela dagen :D Igår fick han dock en blöja på sig för han sa att han behövde bajsa, och det tänker jag inte säga något om. Här hemma får han halvt panik när det är dags för storbesök på pottan så att han inte vill på dagis förstår jag absolut. Men jag är så glad. Från att kissa ner sig 2-3 gånger på dagis till att helt plötsligt inte kissa ner sig alls. Så stolt :)

PogoPedagog
0

#12 Vad roligt! :)

[Thiah]
0

Yey va bra! :) och bajsandet brukar vara svårare än kissandet. Bra att ni lyssnar på sonen där :)