inskolning, försäk
Min tös fyller 1 år i slutet på augusti. Hon ska skolas in på dagis 1 september. Men jag vill stanna hemma längre och har enligt försäkringskassan 264 dagar kvar. När man ansöker om föräldra ledighet får man ju fylla i om man kommer söka ytterligare en period efter den perioden man hade tagit slut. Är det något som går att ändra på om man tex fyllt i nej. Eller har man helt enkelt skitit i det blå skåpet bara för att du inte visste hur det blev när tösen ar ett. Hoppas ni fattar vad jag menar och är kan hjälpa mig. För just ny har jag ingen möjlighet att ringa till försäkringskassan.
Du får alltid vara hemma med ditt barn! Det kanske dröjer lite med ersättningen i värsta fall, men har du dagar kvar får du alltid ta ut dom. Vårdnadsbidraget finns ju också tills barnet är 3.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vad är vårdnadsbidraget?
#2 det är ett bidrag du kan ansöka om du inte har barnomsorg för ditt barn från de att barnet fyllt 1år och fram tills barnet fyllt 3år. Bidraget är på 3000kr. (Så är reglerna i min kommun)
Alla kommuner har dock inte vårdnasbidrag, det får du kolla upp.
Ja, det är för att underlätta att vara hemma med ditt barn. Du får plugga på distans och ha CSN, jobba kväll så du skiftar med din man eller hur du vill, men har du inte barnet hos dagmamma eller på förskola kan du få vårdnadsbidrag för att du har ditt barn hemma och minskar trycket på de överfulla förskolorna :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]