Barn iFokus

Barn

Etikett25-off-topic
Läst 809 ggr
Titti
0

Vad ska man svara?

Idag när mitt bonusbarn och jag var på väg till posten…

Jo, 7-åringen kan riktigt "hålla låda", han pratade i ett dessa 25 minuter som det tar att ta sig dit.
  Först handlade det om vatten (för jag har en flaska vatten ligger i bilen, som han förstås fick syn på). Att vatten är jätteviktigt för kroppen, och att luft är lättare än vatten…
  Samtalet började gå in på djur och fortsatte in på ämnet däggdjur. Att människor, apor och valar hör till däggdjuren (och föder levande ungar), det har han helt klart för sig. Skrattande

Och att det behövs en mamma och en pappa är han också helt på det klara med. Men vad tusan ska man svara när grabben frågar: "Hur kommer ungen in i mamman?"Generad 
  Jo, jag kanske gjorde det enkelt för mig som svara, att det får han läsa om i skolan. Jo jag lovar, skulle jag kunnat blivit illröd i ansiktet så skulle jag blivit det, för jag blev både generad och besvärad. Generad

AnnaLundin
0

Barn kräver ofta inte så avancerade förklaringar… Man kan ju passa på att "utnyttja" djuren för att förklara lättare.

"Hanen och honan parar sig så blir det ett litet frö i magen på honan som växer och blir en unge".

För mig som har avelshingst hemma på somrarna, som betäcker stona, blir det nog förmodligen ett större bekymmer när barnen kommer på att mamma och pappa också måste para sig. Eller i alla fall att vi måste ha gjort det när DE blev till. Men jag hoppas att det dröjer ytterligare flera år innan vi kommer dit…

MaMaMade
0

Har väntat på frågan men sonen har aldrig frågat…kanske för att han har äldre kompisar. Hans bästa vän är 6½ år äldre o går andra året på gymnasiet nu men de har fortfarande trevligt ihop när tiden för den äldre räcker till o vi är glada att han tar sig tid ibland för det är världens finaste kille. :)

Mellis har frågat grannfrun när hon var gravid men hon skickade frågan vidare till oss. Dock tog Mellis aldrig upp det m oss…men det kommer väl snart. :)

AnnaLundin
0

Ska man översätta hästarnas aktiviteter till mänskliga så kan man ju alltid svara att mamma och pappa gosar lite med varandra osv…

t0bias
0

Tycker Bamse har en utömmande beskrivning på hur barn blir till:

"Den natten kramades Bamse och Brummelisa extra länge"

Glad