läggdags
När somnar era barn för natten? Somnar dom av sig själva eller lägger ni baren vid en viss tid? Hur gamla är era/ert barn? Tycker ni de är viktigt med fasta rutiner? När började ni isåfall med rutiner?

Molly somnar mellan 21 och 22 på kvällen. Vi samsover så hon somnar när jag lägger mig i princip. Vi har ganska fasta rutiner och försöker hålla på dom så gott det går, började när hon var runt halvåret med likadana rutiner varje kväll.
Molly är nu 13 månader gammal.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Vår minste är 8 månader, och har haft rutiner ända sen vi kom hem.Under tiden så har sonen ändrat dom efter sina behov. Men sen 2 månaders ålder så lägger han sig mellan 19.30 - 20.00. Han somnar av sig självt, oftast är hans ögon jättetunga redan vid kvällsflaskan vid 19. Nån enstaka gång får man sitta och hålla handen tills han somnat. Sover då hela natten. Vår son är så noga med sin läggtid att man kan numera åka tåg, åka och bada osv vid den tiden. Han somnar helt enkelt i vagnen, och inga problem att lägga över i sin säng när man kommit hem.
Vår son kan sina rutiner som en klocka, jag kallar honom för skalman. När min mamma var barnvakt över natt så hade vi skrivit vilka cirka-tider han äter. Den lappen rev hon när vi hämtade honom förhon hann aldrig ens kolla på klockan förrän sonen sa till om mat eller sömn.

Har alltid haft rutiner på sonen. När han var riktigt liten så la jag honom väl runt 22-tiden någon gång och han brukade somna efter en liten stund. Nu är han 3.5 år och brukar lägga sig runt 20, men nu när det är sommarlov och allt så har han lite svårt att somna om kvällarna, speciellt om han har sovit lite i bilen om vi varit iväg, så nu lägger han sig vid 21, ibland kan han ligga och vela i ca 1.5 timme innan han lyckas somna. Men oftast när han inte har sovit på dagen så somnar han inom en halvtimme. Men jag hoppas att vi kan återgå till kl 20 nu när dagis börjar igen nästa vecka. Kommer bli tidiga mornar igen :)
Våran dotter på snaaaart 2 år lägger sig mellan 7-8 nu på sommaren iallafall. Går hon på dagis brukar hon somna mellan 6-7. Ibland somnar hon jättefort ibland får vi ligga inne hoshenne mellan 1-3 timmar innan hon somnar. Vi har alltid samma rutiner vid läggdags, dock har det blivit annorlunda ibland nu på sommaren. Det blir alltid macka vid 6-7, sen byta blöja och borsta tänder och eventuellt ta på pyamas, sen läser vi saga sen äre natti natt. Vi ligger bredvid henne i våran säng tills hon somnar. 2 gångr har hon dock somnat själv i sin säng :)
Svante är 5månader och somnar för natten vid 21-tiden och sover sedan till 9-tiden på morgonen och så har det varit nu ett tag, han ammar doch någon eller några gånger däremellan. Tidigare somnade han lite senare men sov då halva dagen och vaknade typ mellan 11 och 13. När han börjar bli trött går vi ut med hunden en sväng och sen byter vi blöja och ibland läser vi en bok sen lägger jag mig och ammar honom och sjunger lite och han brukar somna när han ätit en stund, har han nyss ätit suger han på titten och ligger nära och myser bara. Jag tycker nog att det är ganska viktigt att ha lite rutiner, speciellt när barnen blir lite äldre. Än så länge är det i princip bara läggningsrutiner vi har men snart ska han ju börja äta mat och då blir det ju fler rutiner kring måltider och sånt.
15 år, 22:00 skoldagar. Mellan 1-4 år somnade han 18:00-18:30. 5-7 år 18:30, då Bolibompa tog slut. 8-10 år 20.00. 11-12 år 21.00 13-Nu se överst. Rutiner är absolut viktigt, dagis, skola, helg o lov. Till han var ca 12 år läste jag saga/serietidning varje kväll. Han tycker det är mysigt ännu. Tyvärr kan jag inte läsa mer.
Har en tjej som fyller 2 nu i augusti. Vi har följt hennes rytm mesta tiden av hennes liv. Inte haft några skarpa rutiner utan gjort lite vad hon haft behov av. Först somnade hon mellan 21-23 på kvällarna. Nu somnar hon mellan 20:30-21:30. Samsover och har alltid legat bredvid tills hon somnat. Nu med ny liten bebis så har vi börjat läsa en liten saga och sedan lämnat henne ensam med dörren öppen och hon har somnat själv. Helt utan protester :) Bebisen sover när hon sover och är vaken när hon är vaken.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Joel, 3½ månad somnar runt kl. 20 vanlig dagar, oftast ensam i sängen (vi nattar honom så han halvsover) och sover sen till 06.

Oscar 14 mån lägger sig ca 20.00. Han är kvällstrött o kvällsrutinen ser samma ut. Borstar tänder o bytar om till sovtröja o sen flaska välling o snuttefilt. Innan somnade han på 5 min men nu e han mer svårsövd
Billy är snart 13 månader. Jag minns inte exakt när vi började med läggningsrutiner, kanske när han var runt fyra månader.
Vi ger gröt vid 19, tvättar honom, borstar tänder, byter om (just nu sover han i bara blöja) och sedan sitter vid med honom i knäet i en fåtölj i hans rum och läser saga. Han somnar någon gång mellan 19.30 och 20. Oftast somnar han vid sagan, i ens famn, och vi lägger honom i sängen. Är han vaken efter sagan sjunger jag för honom (min man brukar spela en skiva med vaggvisor, han påstår att Billy vaknar av hans sång 😛). Då somnar han antingen i famnen eller i sin säng med en hand hos sig. Han håller en hela tiden om handen eller armen och pillar på ens skinn som avkoppling, han har aldrig gillat gosedjur eller snuttefiltar.
Wilmer snart fyra månader lägger sig mellan 20.00 och 21.00, lite beroende på hur trött han verkar och vad vi har för oss. Vi badar, och tar sen på blöja och pyjamas. Sen pratar vi och myser i sängen, sen ammar jag honom och han somnar rätt fort. Sover till åtta-nio med en eller två matpauser. Började med dessa rutiner när han var runt två månader, jag gillar rutiner och tror på att det är viktigt för barn. Redan efter ett par dagar märkte jag att han var redo för sängen runt åtta, gick väldigt fort från att masa runt halva kvällen till att han fattade galoppen. Det är ju dessutom skönt för oss föräldrar att ha det såhär. Så finns det lite tid till övers för oss (så satans viktigt ju!) och vi har dessutom en glad och utvilad bebis på dagarna :-)