Artikel om konflikträdsla?
www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/boisen-lar-barn-det-magiska-eget-ansvar/ Jag tycker artikeln visar vad man kan stöta på ibland.

Intressant artikel och tänkvärd.
Det gäller att i sin strävan att barnen ska få vara fria och göra som dom vill inte tillåta att dom blir totalt odrägliga utan lära dom vanligt hyfs.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Precis. Jag brukar gå på min "irritationsgräns". Känner jag irritation eller frustration över mina barns uppförande gör jag nåt åt det och inte döljer mig bakom "De är ju barn. Låt dem."
Bra artikel tyckte jag. Frihet under ansvar, den enda frihet som vi bör lära våra barn :)
Lärdomen vi ska ta till oss som föräldrar är att inse att vi inte skadar barnet när vi säger ifrån. Vi stärker barnet så de blir en bra lagspelare senare i livet. Dessutom får vi det lättare i vår roll när de blir lite äldre barn.
Läste just en bok som hade 400 praktiska tips för småbarnsföräldrar. Där stod det kortfattat att lösa konflikter med humor. T.ex(bokens) om ditt barn piskar katten ska du använda humor. Säga att kattens mamma kanske kommer, förställa rösten och kanske t.o.m spela denna kattmamma som kommer. Eller om ditt äldre barn försöker spola ner sitt yngre i toalett 3 på morgonen… När man skriver sånt i böcker för oerfarna föräldrar så förstår jag att deras barn aldrig får en tillsägelse eller lär sig frihet under ansvar.
Hi hi. Skrämmande. Humor? Då ska man lixom släta över tillrättavisningen? Dubbel-suck.
När jag säger till mina barn om nåt de inte får göra och de blir sura så brukar jag säga att "jag är inte din kompis, jag är din pappa.". De brukar acceptera det och jag kan lättare nå dem. Jag försöker ha en roll som förälder och den är inte alltid förenlig med "kompisrollen".
(Visst käkar jag glass och lekar med mina barn, men inte som kompis utan som deras pappa)
#6 japp man ska leka bort att ungen piskat katten…. piskar vår son katterna kommer han få höra.