När börja se på tv?
När tycker ni det är lämpligt att barnet/barnen börjar se på tv?
Hur länge per dag ska barnet/en få se på tv?
Är det något/några program ni inte skulle låta era barn se?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Måste barn titta på tv och utsättas för reklam? Är det inte bättre att köpa/hyra/ladda ner de program som är lämpliga och genom det kunna styra exakt vad barnet ser?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#1 Allt beror på hur gammal barnet är tycker jag.
Ett litet barn kan mycket väl titta på barnanpassade filmer eller program man köper/hyr/laddar ner.
Men ju äldre barnet blir desto mer program anser jag att det behöver se. Nyheter är t.ex viktigt när dom går i skolan.
Nu är dottern bara 1 år än och tittar inte alls på tv än. Men bvc undrade hur jag tänkte runt detta och undrade därför hur andra tänker.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Vi har inte alls funderat runt det här mer än att det inte sker än på ett tag. Vi är en data familj som ändå gillar att röra på oss så jag är inte orolig för teve tittandet/skärmtittandet. Olämpliga barnprogram finns det säkert men det tar vi när vi stöter på det. Nyheterna får han vänta med till skolåldern. Ser ingen ide att utsätta honom för det innan dess.
Min son kollade på Nalle Puh och andra "Bolibompa" program från start, då det begav sig. Så länge man aktiverar barnen varje dag och inte använder tv som barnvakt så är det okej.
Max 1 h/dag framför tv/data/film sa barnets sjukgymnast är det som gäller för barns välmående.
Nu är mitt "barn" 15 år och ser på vad han vill. Och skriker inte högljutt för jag tar med honom på promenad mitt i hans favoritprogram.
Min dotter kollar kanske 1 timme per dag, hon är två år snart. Ibland blir det inte ens en timme. Hon kollar på olika barnprogram :) kan hända någon gång ibland att hon kollar på någon film som kanske är en och en halvtimme. Hon har börjat intressera sig för pippi, och teletubbies samt drömmarnas trädgård är stora favoriter :)
Jag tycker det är lite hysteriskt de där med att barn ska inte få sitta vid tven osv. Jag har nog aldrig haft några regler kring hur länge jag fått se på tv. Jag ser inte ofta på tv, aldrig gjort. Jag är född i en aktiv familj och vi har alltid hållit igång. Jag och min sambo är aktiva och vi kommer ju även introducera ett aktivt liv för vår son så tror de löser sig. Sen är tv påväg bort. Tror snarare att vi kommer få lära våra barn att "koppla ner" och inte vara ständigt tillgängliga.
#6 Har du sett på den smörjan som visas för barn? Det är allt från stereotypa roller till ren skär uppfostran till att bli konsumenter.
Så det är inte frågan om motion, utan huruvida man vill att barnet ska bli hjärntvättat eller inte. Och ska man koppla bort, så bör det ju vara utan ett så kraftfullt stimuli som tv är.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Stimuli för att bli konsument finns ju överallt i dagens samhälle och inte bara på teven. Tror att dagens föräldrar står inför annorlunda utmaningar än deras föräldrar när det gäller sådant.
Billy (ett år) har fått se lite Teletubbies på datorn vid nödfall, och det har han gjort i flera månader. Om jag är ensam hemma med honom, måste packa ihop och komma iväg exakt tio minuter senare och han är klängig sätter jag hellre på Teletubbies till honom och packar ihop snabbt och kommer iväg än att ha en Billy som sitter på golvet och gråter för att jag inte tar upp honom. Jag har också laddat med Teletubbies på datorn inför viktiga telefonsamtal, om t.ex. läkare ska ringa upp mig, då ploppar jag ner honom i hans matstol, slår på programmet och får prata med läkaren ifred de få minuter som krävs.
Utöver det får han varken se på tv, dator eller liknande. Självklart står tv:n på ibland när han är i samma rum men han är inte intresserad av den. Vi sitter heller inte och glor på tv när vi är med Billy.
När han blir två-tre år kan jag tänka mig att han kan få börja se lite grann på tv, men då kommer det att bli utvalda program eller filmer som vi tittar på tillsammans och har en mysstund, eller om han sitter själv framför tv:n en liten stund på morgonen. Max en timme tycker jag räcker, om man inte ser en lite längre film då, men då kan man hitta på något annat nästa dag istället.
#7 nej jag är faktiskt inte alls insatt i barnprogram som går på tv just nu. Men min son kommer antagligen förr eller senare vilja se dessa program för att hans vänner pratar om det. Jag tror inte det går att skydda som ifrån det utan att man får vara där och föregå med gott exempel i livet. Jag menade med att koppla ner att vi går mot ett samhälle där mer eller mindre alla är uppkopplade mot internet och ständigt tillgängliga. Mobiler på nattduksbord alltid redo att bli kontaktad via olika sidor. Där tror jag blir svårare att kontrollera än tv tittandet. Mobiler överallt är så accepterat. Man ser ju till och med små barn behärska iphone!
#7 ja alltså är man riktigt paranoid så bör man nog bosätta sig i skogen långt bort från allmänheten och leva som på stenåldern. Helst helt utan barn så man slipper oroa sig över att dom kommer bli hjärntvättade av älgar. Det finns så mycket skit våra barn kommer få se i den verkliga världen, men du tycker tydligen att barnprogram är det värsta dom kan se. Tror inte dom blir så jävla hjärntvättade av att kolla en stund om dagen.
#11 Du läste alltså inte TS? Gör det och återkom om du undrar varför jag skrev om barnprogram.
"Tror inte dom blir så jävla hjärntvättade av att kolla en stund om dagen."
Ska jag utgå ifrån att du tittar en hel del på tv?😎
#10 Det är inte omöjligt alls, bara för att ens vänner hoppar ner för ett berg innebär det inte att man måste göra det själv. Flera av de jag känner inklusive mig själv har inte en tv överhuvudtaget, med samt utan barn. Telefoner är jag inte fäst vid alls, så skulle jag få barn skulle de inte få någon mobil förrän de kan köpa den själv.
#12 nej givetvis inte. Men precis som du skriver så är de mång som inte har tv, för att de håller på att försvinna. Folk använder sig av nerladdningar och sreamingtjänster idag. Då kan man ju helt strya vad som visas. Tror inte tv är framtidens problem. Men vi har tv men ingq kanaler så just nu ser de mörkt ut för min sons framtida tv tittande 😜
"12 vad har det med saken att göra huruvida jag kollar på tv eller inte?
Vi kommer nog inte att sätta ungen framför TVn förrens h*n efterfrågar det och när barnet väl börjar se på TV kommer vi kräva att ungen har varit ute och lekt först. (på liknande sätt kommer vi nog att göra med mycket tex godis)
Vi kommer inte heller skaffa extra kanaler just för ungen (vi har gratiskanalerna) utan h*n får nöja sig med det som finns.
Sen kommer svampbob fyrkant inte att ses hemma hos oss (det sänker barnets IQ ganska rejält) och så kommer det säkert finnas mer som ungen inte får se (jag har ingen koll på barnprogram som går nu, jag är uppvuxen med bollibumpa och 5 myror är fler än 4 elefanter).
Våra barn kommer inte heller få hålla på med mobiler då dom är små (helst vill vi att dom inte ska ha egna mobiler förrens dom är 18 men det är orealistiskt om inte man sätter åldersgräns på dom som forskarna hoppas) och såklart ska våra ungar inte ha fri tillgång till dator heller.
Allt detta kräver ju såklart att vi drar ner på tex TV tid själva för man kan ju inte säga åt ungen att dom inte får se TV och så sitter man och glor själv. Men det finns massor av andra saker som ändå behöver göras här och andra man kan göra bara för att det är kul (tex gosa med en kanin)
l'm back
Vår 2 åring gillar att se på tv men vi kollar i stort sett aldrig på tvkanalerna, utan på dvd. Hon älskar pippi, Emil och några tecknade filmer. Kollar ibland en kort stund medan vi gör frukost och sedan en kort stund innan läggdags. Ibland blir det mer och ibland inget alls. Ibland kollar vi på Barnkanalen men även där kör dom Emil, bullerbyn och sådana program mellan varven. De andra programmen är hon sällan intresserad av. Hon började kolla på tv strax innan 1 år men bara anpassade program. Ibland händer det att man kollar på något på tv när hon är med (väldigt sällan) men oftast slås inte TVn för oss vuxna på förrän efter 21 då barnen sover. Det visas alldeles för mycket reklam och reklam om tex filmer som ska visas på tv som rent av kan vara skrämmande för en 2åring.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Växte själv upp med tvn som barnvakt på halvtid och kommer därför vara oerhört restriktiv med tv-tittandet. Innan skolåldern blir det nog ingen tv alls, utan då tittar vi på film istället och bara på regniga dagar, sjuka dagar och någon myskväll i veckan. Efter skolåldern blir det en timme tv om dagen innan läggdags om barnet vill, och återigen film vid dåligt väder/sjukdom/myskväll. Jag är inte alls anti tv :) Tycker bara att det är bra när det inte blir "det man gör", och speciellt inte ensam. Samma sak med skärmbild i övrigt. Blivande pappan är datanörd av rang, det var min far också och då spelade vi ibland tillsammans, det var jättemysigt, men det var ju umgänget med pappa som var viktigt, inte dataspelet. Det är målbilden :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vi kollar inte på TV, däremot så tittar vi en del på film ibland som avkoppling. Så när vi nu snart får barn så kommer det nog bli så att vi tittar på film när/om tid finns. Tänker att det är onödigt att sätta barnen vid tv'n (nu pratar jag inte kanalerna utan skärm-användning med kanaler/filmer/barnprogram osv, dator/tv/whatever) utan anledning. Men kan tänker mig att sysselsätta ett barn med det en kortare tid hellre än att göra barnet ledset. Som någon skrev, 10 min medan man packar ihop hellre än att barnet ska sitta och gråta. Men jag anser att det ska hållas ifrån att vara vardag och det ska inte vara en barnvakt, dvs något man gör för att hålla barnet sysselsatt längre stunder. Och jag vill gärna avvakta så länge jag kan med att introducera skärm-användning. Tror inte det är nyttigt för ett barns hjärna att titta på en skärm (tv/dator/telefon osv) och jag vet att det som visas påverkar på ett eller annat sätt, frågan är bara hur.
Medarbetare på westernridning.ifokus