Hjälp! Rivande barn
Har en dotter som är 21 månader som har börjat bli riktigt "odräglig", om hon är vid en och leker eller gosar och man säger snällt "var försiktig" så brakar hon loss. Då börjar hon rivas, nypas och dra i håret, och säger man till henne så blir de ännu värre, till slut blir man riktigt arg men hon bara skrattar och fortsätter, nyligen har hon även börjar slå och dra i pälsen på hunden och katten, likadant där, säger man till blir hon värre. Och min oro är SKYHÖG nu då lillasyster är beräknad om 2 veckor, jag är nästan säker på att hon kommer försöka riva/nypa henne oxå. Och jag vet ju att många barn har en sån här period och dom vet inte riktigt hur dom ska uttrycka sig och så.
Hur ska jag göra egentligen? det är ju saker hon verkligen inte får göra, men de hjälper ju inte att säga till henne. Jag är helt förtvivlad, hon MÅSTE ju lära sig att det inte är ok. Snälla hjälp mig!!

Säg nej när hon gör så och avbryt det ni håller på med. Leker ni så res dig upp och förklara att du inte vill leka mer om hon inte är snäll.
När hon är elak mot djuren så flytta henne därifrån och säg att hon inte får leka med dom/klappa dom om hon inte klappar fint.
På det viset inser hon efter ett tag att det som är roligt försvinner när man inte leker snällt.
Förstår att det känns oroligt inför den nya bebisen, det enda tipset jag kan ge är att inte lämna dom ensamma.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Ja, avled och stoppa hela tiden. Låt henne aldrig göra så utan gör vad som krävs för att stoppa det, antingen genom att avlägsna henne, dig själv, djuren eller vad det nu är. Håller också med om att inte lämna barnen ensamma. Det går över!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för svaren. Jag ska kämpa på :) Nu vet jag mer hur jag ska agera!
Typiskt 2-års trots. Var noga med "Nej". Men nöj dig inte med Nej, då tappar det sin betydelse. (Lika dåligt som att svara "därför" till sina barn) Säg också varför det är "Nej!". T ex att det gör ont och mamma blir ledsen då.
Och håll ut, är man bestämd så går det över snabbare.
Om barnet har svårt för att förmedla sig, kanske inte pratar, så är en vanlig reaktion att barnet blir våldsamt pga mycket uppdämd frustration över att inte kunna göra sig förstådd.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Låt henne inte komma åt dem stackars djuren! Dem ska inte behöva lida pga henne.
#6, Nej? De är ju inte precis så att jag bara står och tittar. Dom ggr hon hinner komma åt dom så tar jag bort henne direkt och djuren märker knappt nåt, så nej dom lider inte.