Umgänge vid nytt syskon
Hej, jag har en tös på 21 månader som bor hos mig, hon träffar sin pappa ca 2 dagar i veckan, en dag från 10.00-19.00 & den andra dagen ca 3 timmar när han slutat jobba. Umgänget sker hemma hos honom. Nu kommer snart bebis nr 2 (2 veckor kvar) och jag funderar på hur man ska göra med umgänget första tiden. Jag känner att jag inte vill skicka iväg henne iaf första veckan/veckorna när hon precis fått ett syskon, jag känner att jag vill att hon ska få vänja sig ordentligt först.
Pappan kommer ju att komma hem till oss ibland för att få träffa bebisen och träffar ju då även den stora.
Hur tänker ni vid sånna här situationer? Att få ett syskon är ju ändå en stor sak för ett snart 2 årigt barn och jag vill ju inte att hon ska känna sig "ivägskickad" eller så.

Jag tror att det bästa är att hålla fast vid rutinen och låta barnet få träffa sin pappa som vanligt.
Stolt ägare till tre La permer
Håller med #1, jag tror att storasyster kommer må bra av att få all uppmärksamhet av sin pappa, jag skulle till och med låta henne vara där mer om hon ville.
Sedan är det nog skönt för dig att odelat kunna ägna dig åt bebisen en stund.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
ok, men jag tycker de känns fel att hon inte ska få vänja sig ordentligt hemma först. Vill ju inte att hon ska känna att jag skickar bort henne eller inte har tid, och att det bara är pappan som "bryr" sig mest.? :/
Har ju läst att de är bra för dom att den första veckan få vara hemma från dagis osv för att komma in i den nya familjesituationen. Och att man inte ändrar nåt som gör att de är hemma mindre just när syskonet kommer. Det blir lixom för mycket förändringar på en gång.
Sen om jag och bebisen kommer hem från bb typ på en lördag, då kan väl de bästa ändå inte vara att hon ska iväg redan dagen efter?
Är så lost, vet inte hur jag ska tänka.
#3 Fråga henne vad hon vill?
För hon kan ju lika gärna känna sig övergiven av både dig och pappan om hon inte får träffa honom och du är upptagen med bebisen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4, hon är bara 21 månader & för tidigt född, så hon pratar inte än.
#5 Hon kan inte nicka eller skaka på huvudet? Eller bara låta pappa komma och så får du se om hon verkar vilja följa med?
Så olika barn är, vi syskon bubblade redan vid ett års ålder. 🙂
Har en tjej på 23 mån och har också bara ett par veckor kvar till nästa kommer. Nu är vi ju hemma på heltid hon och jag och pappan har precis gått på semester/föräldraledighet till oktober så sitter inte i samma situation som dig men vår dotter visar tydligt vad hon vill och inte. Just nu är hon extremt pappig. Om jag utgår från din situation så hade jag inte vilket lämna iväg henne redan dagen efter ni kommer hem men om det går ett par dagar tror jag inte hon skulle må dåligt av det. Jag förstår ändå dina tankar men ni kanske kan ha kortare tid med pappan även den långa dagen? Jag tror att du kommer märka på din dotter vad som är bäst för henne när ni väl är där. Tar hon det här med nytt syskon hårt kanske hon behöver vara hemma med dig mer, annars kanske det funkar hur bra som helst med gamla vanliga rutiner :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Jo asså när han kommer vill hon ju såklart följa med, men jag tänker bara om de blir för mycket just när lillasyster kommit?
De bästa kanske är att ha kvar de som det är? :) vill bara vara säker på att de inte på nåt sätt blir minsta negativt för henne :)
Jag tror att det bästa är att fortsätta med samma rutiner som ni har nu. Och att hon skulle känna sig övergiven är nog bara känslor som du som förälder känner, antagligen kommer hon inte alls att tänka och känna på samma sätt.
Försök istället hela tiden att tänka att den nya bebisen är något nytt som ni tillsammans kommer att glädjas åt. Om du hela tiden förmedlar känslor till din tjej att det är er bebis tillsammans, att du älskar bebisen och är glad över det nya barnet, så kommer hon att känna samma sak. Om du förmedlar känslor av oro (därför att du bekymrar dig över din tjej och hennes känslor) så kommer hon istället också att bli orolig över den nya situationen.
Låt henne se dig mysa med bebisen, låt henne komma och mysa tillsammans med er, men låt henne också få vara med sin pappa, precis som hon är van vid. Det mest troliga är att när hon är med sin pappa kommer hon inte ens att tänka på att du är själv med bebisen. Små barn kan inte föreställa sig hur det ser ut i en annan situation än där de själva befinner sig, hon vet att hon är med sin pappa precis som vanligt, och när hon kommer tillbaka till dig ser hon att hennes alldeles vanliga mamma är hemma, lycklig över den nya bebisen men lika lycklig över att se henne igen.
# 7 & 9 Tack så jätte mycket, nu försvann en STOR del av min oro :D
Det kan underlätta för henne om hon träffar pappa som vanligt. Det är en stor omställning för henne att behöva dela mamma. Ha några dagar tillsammans hela familjen och låt rutinerna fortsätta som vanligt.
Kom ihåg att göra henne delaktig i allt som har med bebis att göra så slipper du känna en oro över att hon blir utanför. Hon kan ju räcka dig bebisens trasa, blöja eller få välja bebisens kläder. (om hon vill såklart)

Jag hade låtit henne träffa sin pappa som hon brukar och hållit fast vid hennes rutiner. Det är många omställningar för ett litet barn när det blir storasyskon och att då ha vissa rutiner som "alltid" händer kan kännas tryggt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar