Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 1363 ggr
[Madde&Rico]
0

Tips om recept! :)

Hej!

Jag tänkte att i denna tråden kan vi barnfamiljer dela med oss om recept på middagar. Det blir lätt att man lagar samma vecka för vecka och får lite idétorka! Och med småbarn som springer runt benen så vill man gärna ha "lättlagade" middagar som ända är goda! :)

Jag kommer slänga upp lite recept allt eftersom att jag får tid och ork på det som vi brukar äta. Hoppas fler delar med sig och får nytta av mina recept! :)

Bumsibum
1

Fransbrödbullar som ni gröper ur…. och har i färs… typ som "färsfyllda papriker"  fast med fransbrödbullar Glad. Man gör en köttfärs inte så jätte rinig men ändå inte helt torr… så ändå lite "såsig" har i vad man vill ha i den.. (lök, hackad paprika,svamp, färs, tomatsås i chilli brukar jag ha i.. o lite sånt) dock inte hela tomatsås förpakningen då blir de för såsigt kan jag tycka.. eller har jag i sån "felix chilli" som är i glasflaska lite va man tycker.. är man känslig för starkmat så tar man givetvis "vanlig" tomatpure/krossadetomater.. ibland har jag även i lite riven ost… man steker då detta ihop typ som en vanlig köttfärsås.. (fast som sagt inte lika rinnig) sen kägger man bullarna som man gröpt ur på en plåt.. lägger i färs i dom har dom inne i ugnen ca 10 - 15 min i 175 grader typ :)

lite udda men gott.. :)
man kan göra samma med paprika (röd flredrar jag)

nån gång har jag gjort det men ett helt framsbröd som jag gröpt ut men man har de "hårda" runt om kvar… :P

bullarna äter man me handen.. så de kan ju va lite "kul"  me sån mat ;)

Roamer
1

Kycklingrullar

Kycklingfileer
Champinjoner
Feta ost
Lök
Ruccolasallad
Tomater
Pirripirri (eller chilis)
Tortilliabröd

Fyllning
Stek kycklingen, löken och champinjonerna. Häll alltihopa i en bunke och smula ner fetaosten.

Rullen
Lägg tortillian på bänken och lägg i lagom mycket fyllning och rulla ihop. Fäst med tandpetare om så önskas. Släng in dem i ugnen 5 minuter eller till önskad krispighet på brödet.

Lägg rullarna sedan på en bädd av ruccola och tomat med pirripirri.

Bumsibum
0

p.s tar 30 min o göra… fort liksom.. :) ! + att barnen (om de inte e för små) kan ju hjälpa en o gröpa ur bullarna  Glad, kan de tycka är skoj! hjälpa till me maten liksom! Glad

[Madde&Rico]
0

Chili con carne

Ingredienser 4 port. (fast jag tycker det blir mer)

500 g blandfärs, 800 g vita bönor i tomatsås, 400 g kidneybönor, 400 g tomatkross, 2 röda paprikor, 2 gula lökar, 1 msk tomatpuré, 2 tsk paprikapulver, 2 tsk salt, 1 köttbuljongtärning. Sallad: 1 salladshuvud, 1 röd paprika, 1 burk majs, 1 msk rapsolja, 1 krm salt, 1 krm svartpeppar.

Jag börjar med att skala och hacka löken och paprikorna först. Sen steker jag färsen och blandar i lök+paprika när färsen börjar bli färdig, fräser runt allt några varv. Sen rör jag ner alla andra ingredienser i grytan (brukar hälla i ca 3 msk chilisås också) och låter det stå och puttra på en 3:a i ca: 20 min. Rör om lite mellan varven. Under tiden gör jag salladen.

Servera med créme fraiche, chilisås och något gott bröd!

Supergott och superenkelt! Tar ca: 30 minuter endast. :)

[Madde&Rico]
0

Båda era tips lät superspännade! Ska absolut testas! :)

Bumsibum
1

låter gott, mm maat är så gott! Glad

[Madde&Rico]
0

Ugnspannkaka med bacon

5 ägg, 4 dl vetemjöl, 8 dl mjölk, 2 paket bacon, lite salt, lite vitpeppar, lite socker.

Klipper baconet i bitar och strör ut över en långpanna in i ugnen (200 grader) en stund och låter dem fräsa till sig såpass mycket som jag vill ha dem, vill personligen ha dem nästan knaperstekta. Under tiden gör jag smeten, häller över den och in i ugnen ca 20 min. Brukar sticka i den när jag tror den är färdig och kolla så den inte är lös innuti.

Serveras med lingonsylt! Min dotter 1½ år älskar verkligen detta och jag med för den delen! ;)

Bumsibum
1

laxfile.

ha laxen i ugnen på 225 grader ca 20 min.

maträtt ett)fast innan du sätter in den kan du bre på någon mjukost tex philedelfia eller liknande med gräslöksmak. ta även lite citronpeppar på, hollanäsås passar bra till, och potatis, vi brukar även ha majs,paprika,ärt blandning till.

matträtt två)ett annat… med lax i ugnen… även de ca 225 grader 20 min.
lägg in laxen i ugnen med lite citronpepar på, (laxfile då), häll på hollenäsås och ärt blandning på in i ugnen. lätt o gott. tar 30 min på sin höjd 40. vi är 2 vuxna 1 barn där e 4 laxfileer bra till oss. (blir kanske nån bit över men oftast säls dom i 4pack.)potatis till :)
med detta krävs de nån ungsform me kanter så inte en vanlig plåt.
citron är gott att ha till :)

[Madde&Rico]
0

Gud vad gott bägge dom lät! Vi älskar verkligen lax! :)

Bumsibum
0

# 9 vad bra, jag gilla inte lax innan men min sambo gör, så jag laga de en gång för hennes skull, och de visa sig att jag tyckte de va jätte gott! Skrattande så ibland har man fel me sina smaklökar Flört hehe.

PogoPedagog
0

Här är en enkel fiskrätt med mild god smak som brukar gå hem hos de flesta, små och stora,  trots att det inte är några spännande ingredienser. Räcker till tre vuxenportioner eller 2 barn o 2 vuxna.

Man lagar ett tinat fiskblock i ugnen på ca 200´c, vet tyvärr inte tiden utan brukar gå på känn, gissar ca 20 min.

Kring fiskblocket lägger man hackad purjo och ca 3 klyftade tomater och en rejäl klick smör samt någon dl grädde. Detta ska alltså med i ugnen.

Krydda med svartpeppar och även lite salt om det är större barn annars kan de vuxna salta i efterhand.

Servera med kokt potatis. Passar jättebra att mosa ihop till bebisar, bara att lyfta bort tomatskalen,  och jag måste erkänna att jag tycker det är godast att mosa ihop allt jag med haha.

Mabrotnosh
0

Tonfisksås och spagetti. 4 Pers 2 burkar creme fraiche 2 burkar Tonfisk 1 påse riven ost Salt och citron peppar. Värm upp cremefraiche,riven ost och citron peppar och salt tills det puttrar. Häll därefter i tonfisken. Häll i den på slutet då den annars riskerar att bli seg och gummiaktig. Servera med spagetti!

PogoPedagog
0

Puttar upp denna med.