Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1511 ggr
Linda
2007-09-05 22:09
0

Egen tid

Vi har nästan alltid med våra barn överallt och umgås ihop men, jag tror att det är viktigt att känna att man inte bara är "mamma" eller" pappa", när jag inte är med barnen kan jag ganska lätt koppla bort dem om jag ska vara ärlig.

Vi har änn inte kunnat hitta balansen med egna tiden jag eller min sambo eftersom båda jobbar väldigt mkt och ser all ledig tid som familjetid.

Hur ska man hitta tid, balans för "egen tid" dvs gå och simma själv eller umgås med vänner?

Som det är nu missunnar vi varanndra om den ena går ut och roar oss på en kväll på stan.

Har kommit på mig själv att strunta i att "ha kul" och bara oroar mig om jag ska komma hem för sent eller dricka en drink för mkt när jag är ute (vilket inte sker ofta.)

-Hur gör ni?

Annette
2007-09-05 22:27
0

Ingen av oss är intresserade av att gå ut på krogen och liknande. Den bästa egentid jag kan få är när jag åker ensam på shettisaktiviteter. Där träffar jag massor med människor med samma intresse, vilket får mig att ladda batterierna till max. Jag gissar att maken tycker detsamma när han kommer iväg på modellbyggessaker.

I år har jag varit iväg på massor av sådana aktiviteter, ibland med barnen och ibland ensam. Min man missunnar mig absolut inte detta, tvärtom, det är ofta han som får iväg mig när jag har dåligt samvete över att åka bort igen.

Elisabeth-J
2007-09-05 23:28
0

Det dåliga samvetet måste bort först om man ska kunna koppla av under sin lediga tid. Man behöver komma ifrån och göra annat för att sen komma tillbaka med nya energier igen.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

johan
2007-09-05 23:48
0

Jag får för mig att det underlättar om den egna tiden är någorlunda planerad. T ex om simma är något du gärna vill göra för dig själv, kanske det underlättar att ni vet att på tisdagar så sticker du och simmar och fikar med en vän i några timmar.

Det kanske låter lite trist, men jag tror det är lättare att undvika det dåliga samvetet att båda vet att tisdagkväll är din dag och söndageftermiddag är hans dag, t ex. Jag får för mig att man också kan slippa onödiga tjafs om att "ska du ut nu igen".

Men vad vet väl jag.. :)

Mvh // Johan

Linda
2007-09-05 23:51
0

#3 Phuuu simmar i ett par timmar?!;)

Jo det har du nog rätt i.

#1 Men hästarna är väll mkt egen tid som du "tar från familjen"?

Så var det iaf för mig…C har ca 1 miljard egen tid timmar att ta igen..

johan
2007-09-05 23:55
0

#4: Det var därför jag skrev "simmar OCh fikar". :)

Mvh // Johan

Annette
2007-09-05 23:56
0

#4. Jag hade hästar lång före jag hade man och barn, så de ingick redan i paketet när han valde mig ;) Så det dagliga arbetet med dom ser jag inte som egentid, dessutom är ungarna väldigt ofta med.

[Anna-N]
2007-09-06 00:26
0

Egen tid hade jag/vi innan vi skaffade barn. Nu får man räkna med att "vara med familjen" - då han är så liten än. Jag ammar och det betyder att jag kan vara borta max ngn timme för tillfället och den tiden ägnar jag i stallet för det mesta då jag har 17 hästar att ta hand om och det kräver sina timmar också.

Min sambo har sitt intresse på gården så vi har ofta lillen med ute hos oss och det fungerar bra annars delar vi på oss. Men just nu finns inte så mkt tid till aktiviteter utanför vardagen så att säga….

Annette
2007-09-06 00:48
0

#7. Så var det här också ända tills för några år sedan. När de sedan börjar skolan blir de så stora på en gång. Det är både skönt och lite sorgligt.

MaMaMade
2007-09-06 11:12
0

Vi brukar nyttja COOP-kupongerna man får, efter uppnådda poäng, att ta in på hotell ngnstans. (Härikring finns inte riktigt samma bra helgerbjudanden od som t ex i Stockholm.) 1400 kr för 2 pers i 2 nätter inklusive frukost. Finns hotell att välja över hela Skandinavien.

För oss spelar ju ekonomin in en hel del…att gå på krogen är inte vår grej men gärna en god 3-rätters middag när vi för en ggns skull får sitta i lugn o ro. Men det kostar att åka långt, bo o äta ute så efter Minstan har det bara blivit till grannstan; en god middag ena kvällen o bio den andra. Dessutom ska BV betalas på ngt sätt (o hämtas o skjutsas om det är mina systerdöttrar; 8 mil sammanlagt), så det blir många utgifter.

Hur har ni det m barnvakter? Vi har bara min pappa kvar av gamlingarna o han har aldrig varit fena på det där m blöjor od…nu är han dessutom 80 år o långt in i dimman (alzheimers) så där har vi ingen hjälp. Min Gube är ensambarn o min syster har har haft full upp m heltidsjobb, sjuk man o 4 egna barn. Min äldsta systerdotter har varit guld värd men är nu vuxen, bor i "storstan" m kille o jobbar så… Hennes småsystrar har inte vågat ta ansvaret…el velat pga lathet, feghet o bajsblöjor kanske…;)

I våras delade vi upp en hotellhelg på oss 2. Guben tog en natt, körde hem dagen efter o så körde jag in till stan o tog andra natten. Då visste vi att vi hade 2 bröllop där vi *måste* ha BV till sommaren så vi vågade inte fråga syrran…man måste tänka sig för så man inte bränner sina kommande chanser. Nu är min nästa äldsta systerdotter ledig HT då hon börjar på högskolan först till våren. Vi hoppas kunna få henne att ta ett par dygn under höstlovet, då kanske vi kan komma oss iväg ner till Sthlm. Då är ju sonen hemma också o han är fena på att ta hand om småsystrarna o kan "tolka" Minstans specialspråk.:)

Annars gör vi det mesta m barnen. De vi umgås m har barn el åtminstone äldre barn som har leksaker att låna ut. Det mesta känns roligare att göra m barnen o det är nyttigt för ungarna att komma ut på andra saker än enbart ÖFSK od också. Jag tror att sonens stora intresse av historia delvis kan komma av att jag också är intresserad av det o målade upp rätt så målande beskrivningar av t ex vikingarna när vi ut på Björkö el slaget mellan svenskar o norrmän vid unionens upplösande etc. Numer brukar han rätta läraren när han har fel på ngn historielektion. :)

Guben har älgjakten o då dyker han lite då o då. Jag åker på min "syjunta" o ska kanske börja en stickjunta o ev laga mat m några tjejkompisar i höst. Man måste ta sig tid för sig själv annars tappar man bort sig. Jag är ju dessutom hemmafru o lever m jobbet dygnet runt. Höll på att bli knäppt innan jag började sykursen!

[Sajberlena]
2007-09-06 12:29
0

Här funkar det så att vi ringer varandra på dagen och kollar läget - är det något ikväll eller kan jag spela golf (maken), träna/rida/nåt annat (jag).

Vi har så olika intressen och "räknar" aldrig vem som får utöva sitt mest - det jämnar ut sig. Eftersom vi har haft småbarn hela tiden mer eller mindre så har vi ganska naturligt hittat en bra balans där. Makens golfande är ju säsongsbetonat.

Jag har större behov av social umgänge än han, och åker iväg själv och hälsar på kompisar en helg nu och då. Han tycker det är jobbigt att sova borta och håller sig nästan alltid nykter och körbar för att kunna ta sig hem - jag ser till att hitta sovplats och slipper tänka på antalet drinkar! Skrattande

Krogen har vi lagt bakom oss sen några år tillbaka, men maken reser och är ute en del genom jobbet (vilket han beklaaagar sig över, stackarn, måste äta massa god mat och dricka fina viner, ååå va de e synd om honom då…).

Kort sagt har vi båda så mycket egentid som vi behöver, för oss är det jätteviktigt att man ger varandra den möjligheten.

lisette
2007-09-06 12:32
0

egen tid? stunden med hästarna och framför datorn när loke sover.

[Anna-N]
2007-09-06 16:45
0

#11: Precis som här då.

Den tiden är värdefull och riktig uppskattad. Att få vara i stallet för sig själv är riktig egen tid.