Barn iFokus

Barn

Etikett04-barn-3-5-år
Läst 4078 ggr
masssie
2010-03-24 18:07
0

Gör era barn så?

Jag har två barn, en pojke (snart 4) och en flicka (3) som fortfarande använder blöja. De vill inte sluta med blöjorna.

Igår såg jag sonen hur han satt och gned sig mot golvet, och när jag bytte på honom hade han bajsat, och det var över hela blöjan!
Och han vill hela tiden ta i blöjan och vill gärna vara med på lilltjejens blöjbyten..
Han säger att han vill bajsa i blöjan och vägrar att gå på pottan..

Min fråga är; är era barn också så?

[1992mammatill3]
2010-10-28 23:53
0

Hej jag har tre barn Mella Benice och Lowiza…Benice och mella ahr än blöjjor dom alla är tre år. Lowiza går på Pottan:)

Jossan86
2010-10-29 10:15
0

Nej, jag har haft den turen att båda mina valt att sluta med blöja själv rätt tidigt…
Den största(nu 6år) var torr både dag och natt då han var 2 och den minsta som är 2 nu är helt torr dagtid…

Det här med blöjor är ju inget man ska stressa med utan ger då oftast motsatt effekt!
Då dina barn känner sig redo kommer dom själva att vilja sluta Glad

Jag tycker att barn ska få vara barn med allt vad det innebär så länge det bara går, stor kommer man vara så länge ändå senare i livet! Glad

[YlvaP]
2010-10-29 20:56
0

Det skall komma naturligt men man kan erbjuda pottan varje dag men inte stressa utan efter varje måltid tex. Kommer det inget så kommer det inget. Vad glad för att do sitter där en stund osv.

Det var lite olika me dmina men mellersta tjejen var över 4 när hon slutade bajsa på sig eller i blöja.

loppan1
2010-10-31 21:42
0

Många barn som går på toa/potta när de ska kissa vill bajsa i blöjan. Det är vanligt. Så småning om kommer han att vilja sluta med blöjan helt.

vinteralvan
2010-11-02 12:10
1

Jag skulle absolut ta bort blöjan på pojken, är man 4 år behövs verkligen inte blöja. Mina båda döttrar slutade med blöja när dom var 2 år dagtid och 3 år nattetid.

AnnaLundin
2010-11-02 13:05
2

#5 - "behöver verkligen inte blöja" skriver du.

Min egen refarenhet är att det är väldigt individuellt när barnen är redo att sluta med blöja, jag har haft både tidigt och sent blöjfritt barn. Det sena barnet beror inte på att vi varit lata eller något sånt, utan helt enkelt att h*n inte varit redo att klara sig utan blöja innan dess. Här har funnits tillgång till såväl potta som toalettsits, till båda våra toaletter, ända sen äldsta dottern var 1½ år och vi har uppmuntrat användandet av dem. Men jag tror inte på tvång, det ger nog bara problem, utan det har fått ta den tid det tagit. Och de har också blivit blöjfria när de varit redo för det.

magma
2010-11-02 20:07
1

Min son behövde sin blöja nattetid tills han var en bra bit över fem år, och dagtid tills han var runt fyra år. Jag skulle vilja säga att detta är helt individuellt.

loppan1
2010-11-04 18:32
2

Äsch säger jag åt " ta bort blöjan han är fyra år". Ta bort blöjan när han känner sig redo att bajsa i toan. För många barn är det skrämmande att bajsa utan blöjan. Han lär ju inte skita i blöjan när han är tonåringFlört

june96
2014-06-27 11:15
1

Min son (4 år snart) Ville inte vara blöjfri. Men efter ett tag så började jag ge han en liten belöning varje gång han kissade/ bajsade på pottan. då tyckte han det var jätte kul att göra det. Och har nu bara blöja på natten. Och har varit blöjfri i ett år på dagen.

xxmammaxx
2014-06-28 17:05
0

Min dotter sluta med blöja när hon va fyra och d jorde sonen med.. Det är älldigt individuellt när dom känner sig redo.. Men låt pottan stå framme å låt dem springa nakna en stund varje dag. Min dotter va ju rädd för å bajsa på toaletten så jag fick sitta på golvet med henne där inne i början å läsa lite.. Ja brukade säga försök prutta i toaletten för det tyckte hon va skit kul för det eka ju i hela holken hehe.. å hade man tur kom det bajs å då vart hon ju gör glad :)