Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 693 ggr
Velinga1984
0

Hur hade ni gjort? matfråga

Min son är 6 månader nästa vecka, och kommit in i en period där han inte vill äta ersättning. Tidigare åt han 240 ml, men nu får man ofta vara glad om han äter 150 ml och då kan det lång tid då han ska avbryta för att skratta, kika sig omkring, skruva på sig, pilla i ansiktet på oss osv. Ibland äter han ännu mindre. Han blir inte mätt eftersom han vill äta väldigt tätt istället, och så börjar det om i proceduren. 

Sen nån dag tillbaka så får han numera äta sig mätt på pureer efter sin ersättning eftersom det är lättare att få i honom det. Då sitter han still och bara gapar efter mera mat. Ja, rekommendation säger smakportioner från 6 månader. Storebror är snart 10år och när han var 6 månader så skulle man övergå till välling och byta ut enstaka måltider. Mycket forskning har gjorts sen dess givetvis men vår skrutt klarar sig inte på sin lilla mängd ersättning.

Han vägde 11 kg på 5 månaders kontrollen, så visst har han att ta av men hur förklarar man det när han är hungrig? 😉 Inte heller kan man förklara att det är han själv det beror på.  Han sover hela nätterna sen han var 2 månader, och äter sitt kvällsmål vid 19 vilket gör att han får äta all sin mängd under dagtid. 

Vi har inga planer på att ta bort ersättningen för utbyte mot tex välling. Ersättningen vill vi ha kvar ett bra tag till. 

EDIT: Jag har tagit bort det som inte skulle vara där så tråden kan vara kvar. 🙂 /Thiah

Velinga1984
0

alltså, tråden kan tas bort. Jag ser på min dator att den infogat massa text som inte hör hemma. Dator får virussökas. Ber så mycket om ursäkt om det drabbat era datorer ☺️

fridaas
0

Jag hade gett mat istället för ersättning om det är det han vill ha, vi gav fulla portioner från vår dotter var 6mån, för det var det hon ville ha. Att dricka till fick hon antingen vatten eller ersättning. Vi slutade inte helt med ersättningen fören hon var 14mån gammal och puttade bort flaskan/muggen själv. Industrivälling har hon bara ätit en gång och det är något jag aldrig ger något barn igen, inte med det magontet hon fick efteråt. Vi gjorde egen välling som hon fick några gånger då hon ätit väldigt dåligt, blandade ersättning med mixade havregryn, lite olja och aprikospuré tills det blev vällingkonsistens.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

mnilep
0

min dotter är 5 månader & 4 dagar, har varit förkyld i 1½ vecka nu och vägrar också ersättning, åt 180-210ml förut 5ggr/dag men nu får hon max i sig 120-150.. jag har gett henne både gröt och vanlig mat ett bra tag, sen hon var ca 3½ månad pga vissa anledningar och tar till det nu med när hon inte vill ha ersättning… kan tänka mig att det är jobbigt också att äta såklart pga förkylningen men ja, de måste ju få i sig mat oavsett! 

Bara de får i sig vätska också det är superviktigt!

[tintilar]
0

Gör som du känner är bäst för ditt barn. :) Jag hade givit mat om barnet ville ha det. Inte fruktpuréer dock, utan vanlig hemgjord puré på vanlig mat. Då får han i sig allt han behöver och så får han ersättning också om han vill.

Dock tycker jag inte att man ska haka upp sig på ml. Barn äter i perioder pga att det växer så. Om han inte äter behöver han inte maten. Mina barn har ammats och de har ju också ätit mer eller mindre mycket i perioder, dock har jag inte kunnat se skillanden så tydligt då man inte mäter upp bröstmjölken och det är bra för det har nog varit enormt stora förändringar ibland.

11 kg vid 5 månader. Min 4-åring väger 13 kg! Otroligt så olika det kan vara :)

Velinga1984
1

På 6 månaders kontrollen i veckan vägde han 11,8 kg och var 75 cm lång, så det är en kille som behöver mat ☺️

Nej, så är det ju. Om man ammar så har man ingen aning om vad barnet äter, man bryr sig bara om att det är ett nöjt barn. 

Han får sedan trådstarten hela måltider istället, mest hemmagjorda pureer. Burkmat ges mest när vi åker iväg på familjeaktiviter. Han är nöjd och följer sin kurva så det är huvudsaken ändå.Däremot har vi tagit ställning till att övergå till välling nu i månadsskiftet.

[TanatosNyx]
0

Låt barnet visa vägen, det vet bäst när det är redo 😉 resten är bara rekommendationer och samhällets "mallar". Så länge det inte är direkt farligt/skadligt så kör erat eget race.