Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2543 ggr
wtb
0

lite frågor ang barn 5-12 år

Hej.

Satt och funderade lite om hur andra har det.

Så jag tänkte fråga er:

Hur gamla är barnen?

Hur mycket får dom i veckopeng?

Läggdags, vilken tid? vardag och helg

Om dom är hos kompisar vilken tid ska dom vara hemma?

www.frusundhs.blogg.se

Kimpa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Äldsta är en kille på 6 år.
Han har väl egentligen ingen fast veckopeng, men kan få en tia någon gång när han varit snäll och hjälpt mig plocka ur diskmaskinen, hjälp mig lägga in hö i alla boxar mm, osv.

Han ska vara hemma från kompisarna kl 18 då vi äter och ca 19.30 ska han börja ta på sig pyjamas och borsta tänderna. Sen händer det väl att det även kan bli närmare 20 vid en del tillfällen.
Däremot är han inte uppe så mycket längre än kl 20 på helgerna heller.

AnnaLundin
0

Jag har 3 barn i det åldersspannet - som 6 år, dotter snart 8 och dotter snart 10.

Vi har ingen veckopeng i den bemärkelsen. Här får de pengar så de kan köpa godis och sånt på fritidsgården, som har öppet varannan fredagkväll. VI bor en bit ut på landet och det finns ingenstans för dem att göra av med eventuell veckopeng. VI köper det de behöver och ibland om det är något extra de önskar sig.

De två yngre brukar lägga sig runt kl 8. Äldsta dottern brukar gå in på sitt rum då, men hon är (precis som sin mor) en nattuggla, så hon brukar ligga och läsa i några timmar innan hon somnar.

De går upp kl 7, skolbussen hämtar dem kl 8.

VI hämtar ju alltid när de är hos kompisar, det finns inga inom cykelavstånd (åtminstone inte så de får cykla själva…) och hämtningstiden varierar.

[Smultronet Ella]
0

1 Jag är 12 år 2 Jag fick 150 i månadspeng förut men förra året så bestämde jag mig för att bli månadsgivare till SOS barnbyar så nu har jag ingen vecko eller månadspeng. Mina vänner har runt 100-200 3 på vardag klockan 9 och på helg ca klockan 11 4När det passar min och min kompis föräldrar. Om jag är uppe i byn och min mamma inte behöver hämta mig så ringer hon eller så går jag hem av mig själv.

Intehärutandär
0

Min son är 15, men ju svara hur det varit. Leka borta gjorde han då han börjat skolan. Då han var 12 år så skulle han vara hemma 19.00 på vardagar, 20.00 på helg. I månadspeng hade han 50 kr. Nu är det 200 kr. Hemma senast 21.00.

AnnaFagerell
0

Min äldsta son är 13. Han lägger sig mellan 8-22 vardagar beroende på om han tränar eller ej. Han tränar bordtennis ett par dagar i veckan och kommer därför hem ca 21.30 ibland. På helgerna lägger han sig oftast vid 22 av egen vilja. Ingen veckopeng men får ganska ofta betalt för saker han gör hemma. Hjälper mig att passa min 4 åring när jag städar, duschar etc. Han blir belönad då. (4 åringen är en vilding) Han är inte hos kompisar mitt i veckorna direkt och på helgerna är det bara dagtid. Min dotter som snart blir 8 lägger sig 8-9 på kvällen. Är heller aldrig hos kompisar mitt i veckan och är hon det någon gång kommer hon hem vid ca 17 tiden. På helger heller aldrig ute på kvällen. Ingen veckopeng och hjälper sällan till så får sällan extra pengar. Alla mjina tre barn hänger med jämna mellanrum med och handlar och då får de vad de "vill ha" beroende på kostnad.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sarah E
0

1) Barnen 10, 9, 6 och 2. 2) 10-åringen får 150kr i månadspeng, 9-åringen 135 kr i månadspeng. 6-åringen får 15kr i veckopeng. 3) 10- och 9-åringen ska släcka kl 21 är frundregeln. 6-och 2-åringen nattas vid kl 20. 4) Det varierar, beror på vad som passar vid just det tillfället.