Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 549 ggr
ChristineL
2014-06-11 13:33
0

Fasa ut vällingen

Det är ju delade meningar om det är med välling, hurvida det är bra eller inte. Enda anledningen till att vi började med det var att dottern ammade mindre och mindre på kvällarna och därmed sov sämre och sämre. Hon var helt enkelt inte intresserad av att amma längre. När hon fick välling till natten istället så började hon också sova bra igen. Hur ska jag fasa ut vällingen? Vad kan hon få istället? Hon får middag (lagad mat) runt 18 och vällingen (i mugg inte flaska) vid 20 sen somnar hon oftast. Ibland medan hon äter och ibland strax efter.

Praefatio
2014-06-11 13:38
0

Har du testat äggmjölk? Det har jag sett att många ger som alternativ till välling. Mindre kolhydrater men lika mycket näring, och barnen verkar älska det. Lite samma "tröstande" känsla som välling.

ChristineL
2014-06-11 13:42
0

#1 - Ah, det har jag hört talas om i lchf-sammanhang bara, kan man värma den också? Har du något bra recept?

Praefatio
2014-06-11 13:54
0

Ja, det går utmärkt att servera äggmjölk varmt! Man tillagar den varm. Det här receptet har jag förstått är vanligt till barn. Vill man inte ge mejerier så går det utmärkt att göra på vatten också. Blåbär och vanilj kan man utesluta rakt av. Här har du en annan variant och lite vettiga tankar.

Tillägg: Ännu ett recept! Det här är nog det jag hade valt, utifrån vad jag läst om äggmjölk till barn. Känns som en gyllene medelväg.

ChristineL
2014-06-11 14:07
0

#3 - Tusen tack!

JossanH
2014-06-11 14:42
1

Du kan även göra vanlig gröt och ge. Tex mixa havregryn och koka till havregrynsgröt och även där kan man ha i ett ägg. När vi serverar gröt hemma brukar vi ofta koka den ihop med ett vispat ägg för att få mer näring- och det blir faktiskt väldigt gott också :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
2014-06-11 20:34
0

vi ger oxå havregrynsgröt. Vi mixar frukt o fryser i iskuber o lä'gger i en i den färdiga gröten så kallnar den snabbt till lagom temperatur.

ChristineL
2014-06-11 20:48
0

Gröt gör jag egen till frukost, och det är känns lite bökigt att försöka få i henne det vid den tiden då hon är så trött, men man kan ju variera lite.