Barn iFokus

Barn

Etikett08-nybliven-förälder
Läst 2271 ggr
Ria74
0

Allergisk efter man fått barn?

I förra veckan fick jag penicillin utskrivet av min tandläkare pga en tand det blivit inflammation i. Jag har tagit kåvepenin flera gånger innan och alltid tålt det.

Denna gången började jag dagen efter att få som små finnar i ansiktet, inget jag tänkte så mycket på mer än att det var konstigt att jag fick dom så långt efter tonåren ;)

Ett par dagar senare var jag alldeles röd och sårig i ansiktet och jag började fundera på om det var något jag inte tålde.

I fredags vaknade jag med rejäl svullnad i ansiktet, så pass att det var svårt att öppna höger öga. Ringde då akut till vårdcentralen som hänvisade mig till tandläkaren. Fick en akuttid och blev direkt inskickad till vårdcentralen där jag fick kortison och antihistaminer i stora doser eftersom jag drabbats av anafylaktisk chock.

När jag pratade med vänner om det senare så sa dom att man kan bli allergisk efter man fått barn  så jag tänkte höra om någon här har varit med om det eller det är något ovanligt kanske?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
0

Oj, vad läskigt det låter! har hittills inte märkt nånting men inte heller behövd medicinera mig…

vallhund
0

Man kan närsomhelst i livet utveckla akut allergi utan att ha fött barn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[MrDiabolic]
1

Allergier kan debutera sent, så det behöver inte alls ha samband med att du varit gravid. Kanske kan det ha samband, det kan jag inte svara på, men det behöver inte ha något samband.

Jag har tagit penicillin ett flertal gånger under mitt liv och aldrig haft problem, förrän 2010, då jag fick precis de symptom du beskriver av just Kåvepenin p.g.a. en inflammerad tand. Och eftersom jag är man, har jag garanterat inte varit gravid.

Ria74
0

#1 Ja, det var lite läskigt faktiskt. Jag är inte lättskrämd men blev faktiskt lite rädd där.

#3 De hade kanske mer samband med tandinfektion och kåvepenin då?

Blev bara fundersam när en del sa att man ofta blir allergisk efter man fått barn och tänkte kolla om någon annan varit med om det :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
0

För mig så har jag märkt att de allergier jag redan har, har blivit kraftigare efter att jag fick barn. Från att blivit snuvig när jag klappat vår hund när hon löper till att knappt kunna vara i samma rum som henne under löpen t.ex. Men mediciner har jag aldrig reagerat på. Enligt min allergiläkare är det inte alls ovanligt att allergier bryter ut efter stor belastning på kroppen, så som kraftig infektion, långvarig stress eller graviditet tex.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

OlgaMaria
0

Vem som helst kan bli allergisk och det kan utveckla sig när som helst. Kanske har du blivit allergisk mot kåvepenin just för att du tagit det flera gånger innan.

När man är gravid och när man ammar har man extra mycket kortison i kroppen som gör att man blir mindre allergisk under den tiden. Sen återgår ju allt till det vanliga och man är mer känslig för allergener, men det är samma som innan man blev gravid.

Men det är ju en stor hormonell omställning man går igenom så jag tror nog att det kan bidra till att man kan få nya allergier efter graviditet, men kanske också att vissa blir av med allergier de haft innan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tess86]
0

Jag hörde också om någon som blivit allergisk efter att ha fått barn, jag minns inte mot vad men det var något ätbart. Men det kan ju ha varit en tillfällighet då också, eller så påverkar graviditeten immunförsvaret på något sätt.

Destany
0

Jag har det tvärtom e mycket bättre i min allergiastma sen jag fick barn

[Thiah]
0

Min psoriasis blev riktigt bra under graviditeten men nu är det som finns svårare att behandla. Jag skulle inte alls vara förvånad om en ny allergi skulle dyka upp efter en graviditet. Finns ju de som får lockigt hår eller större fötter så varför inte en ny allergi?

malinroth
0

Jag har ännu inte märkt av någon allergi iaf tack och lov. Men en bekant fick efter sin andra graviditet nötallergi med kraftiga allergiska reaktioner. Innan andra graviditeten hade hon aldrig reagerat på nötter förut. Jag hade aldrig hört talas om att det kunde bli så innan hon fick det!

[WickedAlly]
0

Mamma blev allergisk mot Coca cola när hon väntade min syster för 20 år sedan, och det är tydligen inget tillfälligt för hon kan fortfarande inte dricka det.

CelsiusT
0

#11 Oj, kan man bli det. Vad är det i det hon inte tål då?

Medarbetare på westernridning.ifokus