Lågfetts-grädde?
Jag lagar all barnmat själv och var på ettårs-kollen i måndags och fick där ett par häften om hur man ska tänka nu med maten och så. Även recepthäfte. Det jag inte får ihop där att man tydligen ska använda matlagningsgrädde "eller magrare", varför inte vispgrädde undrar jag? Det är det jag alltid har i maten. Det stod förklarat att mellanmjölk är bättre än standardmjölk då mellan är d-vitaminberikad så det köper jag och det är ändå alltid mellanmjölken vi köper hem. Men varför inte vispgrädde i maten? Idén om att margarin skulle vara bättre än smör slopar jag också, det står överallt att margarin innehåller omega3-fetter och det är ju nyttigt men vi äter fisk flera gånger i veckan så tycker hon borde få i sig tillräckligt av det.
/Christine
Vispgrädden innehåller drygt 4-5ggr mer energi än matlagningsgrädden. Detta utan att vispgrädden innehåller betydande mer vitaminer och mineral, förutom Vitamin A.
Eftersom små barns energibehov är relativt litet så är det ju av viss betydelse att livsmedlen är relativt näringstäta.
#1 - Fast en ettåring som aldrig sitter still gör ju av med massa energi. Dessutom uppmuntrar dom fortfarande till fettberikning med exempelvis rapsolja. Fett=energi…
/Christine
Det är så förlegat det där, hos Livsmedelsverket. Det var ju samma sak när man var gravid, man skulle äta margarin och lättprodukter. Jag köper det inte för fem öre.
Man har t.ex. kunna koppla drickandet av lättmjölk hos barn och fetma. Här är ett intressant blogginlägg, där de för övrigt kallar lättmjölken för vit läsk: http://www.kostdoktorn.se/smabarn-som-ater-fettsnal-mat-blir-tjockare2
Här hemma har vi riktigt smör till matlagning och bakning, steker i smör och rapsolja, använder röd mjölk och 40%-ig grädde, och äter Bregott på mackorna. Som ett tillägg till själva fettdebatten kan jag ju inflika att jag själv är något underviktig sedan Amning och försöker gå upp i vikt igen (men inte ens smöret och grädden gör mig tjock! 😛)
Margarin kommer inte ens innanför dörren, bara att läsa om processen hur margarin framställs, med blekning, parfymering och gud vet vad. Och för att inte tala om att det brukar kallas för smörimitation med bensin. Bensin, nickel, metanol och kemikalier från båttankar är allt tillåtet i margarin. Här är en intressant artikel: http://www.rikareliv.info/Margarin%20kemisk-teknisk.htm
Vi får i oss omega-3-fetter genom fisk och ekologisk kallpressad rapsolja. D-vitamin får vi genom att vara ute i solen och äta D-vitamintillskott (jag tabletter, sonen D-droppar). Det är faktiskt det enda tillskottet vi äter, annars ser vi till att äta varierad kost för att få i oss allt.
#3 amen till det!! :) Jag har alltid använt "riktiga" produkter till barnmaten. Och vi har tom bytt ut bregott här hemma till riktigt smör på smörgåsen. Inga lågfettsprodukter alls. Vi är inte rädda för fett utan för maten som ska genomgå otaliga processer för att bli ätligt eller likna något det inte är- som margarin tex. D-droppar kan man dessutom ge under betydligt längre tid än till 2 år och då behöver man inte köpa sämre mat för att komma åt tillskotten i dessa livsmedlen, utan ge rena tillskott istället. Det är min filosofi :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 #4 - Det är ju så jag tänker också! Dessutom är det ju såå mycket godare med smör än margarin tex. Blir alltid förbannat när någon tagit in flora/lätta till lunchrummet när jag vill ha bregott på min nybakade baguette :P
/Christine
Rätt fett mättar och ger glada barn! Skrämmande att folk uppmanas att ge sina barn lättprodukter. Jag tycker du ska fortsätta med riktig grädde och sikt i vad dom säger! 😊
"Det är lagom att ta i en tesked fett per portion, två till tre gånger per dag. Det kan vara flytande margarin eller olja, till exempel rapsolja eller olivolja. Om maten man har lagat redan innehåller fett behöver man inte ta i extra fett i barnets portion. Det kan till exempel vara att man har använt matlagningsgrädde eller matolja när man lagade maten."
Enligt recepten.se innehåller 1 tsk olja ca 4,5g olja. Om man ger barnet 4,5g olja per 3ggr om dagen så får barnet totalt 13,5g olja.
Livsmedelsverket uttrycker samma sak.
"När barnet börjar äta familjens mat kan det ibland behövas lite extra fett. Om familjen äter mager mat kan barnet få en tesked extra matfett per portion, sammanlagt högst en matsked per dag."
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn-1-2-ar/
#4 Det där med att även byta ut Bregotten mot smör är ju något att fundera över! :) Min mormor och morfar hade så. De hade en sån där smart smörkupa som man kan lägga det i så slipper man hålla på med folieförpackningen och kladda varje gång. Såna borde ju fortfarande finnas att köpa. Jag ska nog ta mig en titt…
#8 det finns! Köpte en på Ica maxi förra veckan för 500g paket :)
#9 Efter en snabb googling såg jag att det även finns fina i stengods, t.ex. på Åhléns. Fast man lär ju föredra en i plast när man ska diska den.
#10 åh, finns det!? Vi har en i plast men det känns ju sådär.. Blev en tillfällig då det var den första vi hittade. Då ska jag kolla Åhléns :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har en bekant som fick rådet att sluta med vanlig mjölk och ge sitt barn lättmjölk istället men att sen kompensera fettbortfallet med olja. De fortsätter att ge vanlig mjölk.

Jag använder högst sällan lågfettsalternativ till oss ens så Molly får fullfettsprodukter hon också.
Jag hörde någonstans, minns inte när eller var att lågfettsalternativ inte är så nyttigt eftersom i mjölk t.ex är fettkropparna sönderslagna och lägger sig lättare på i kärlväggarna medan i fullfettsalternativ åker dom lättare igenom. Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det, men det kändes logiskt när jag tänkte på det och därför har jag fortsatt med fullfettsalternativ.
Dessutom tycker jag det är lite läskigt när man läser på vissa margarinsorter så mycket underligt dom har stoppat i där. Massa e-nummer och förtjockningsmedel.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#12 Haha, ja lustiga tips kan man få! Tur att de inte gick på det.
Här hemma äter vi fullfeta produkter: 3%-ig mjölk, vispgrädde, smör och så vidare. Skräp som margarin och matlagningsgrädde (med palmolja och annat päckel) kommer inte innanför våra dörrar så barnet i magen kommer också äta fullfeta alternativ. Hellre ge lite mindre av en bra produkt än mycket av en dålig, tänker jag. Och ja, i vår familj är vi också smala och vältränade, trots att vi äter gräddiga såser och dricker rödmjölk :) Eftersom vi, utöver god mat, också gillar att röra på oss!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
När det gäller påståendet om att lättmjölk är vit läsk av Andreas Eenfeldt så har detta bemötts av Jacob Gudiol.
http://tranastyrka.se/lattmjolk-ar-inte-vit-lask/
Vad gäller margarin så är "artikeln" du länkar till mycket vinklad, vilket inte är så konstigt med tanke på sidan den är skriven på. Halterna av nämna ämnen kontrolleras noga och livsmedlet skulle inte tillåtas av Svenska Livsmedelsverket om det utgjorde en direkt hälsofara. För att tillägga så är det inte helt ovanligt att hexan brukas vid produktion av "vanliga" oljor för att minimera svinnet, potentiellt kan det användas för den rapsolja du nämner att du använder.
"Jag hörde någonstans, minns inte när eller var att lågfettsalternativ inte är så nyttigt eftersom i mjölk t.ex är fettkropparna sönderslagna och lägger sig lättare på i kärlväggarna medan i fullfettsalternativ åker dom lättare igenom."
Om jag inte missminner mig så är det ett påstående gällande homogeniserad mjölk och inte enbart lättmjölk. Det är rent pseudo. Eller om man skall vara snäll, fortfarande obevisat.
Och när det gäller att slå sönder fettdroppar så sker det även i våra tarmar med hjälp av gallsalter.
#15 tummen upp!👍👏
#16 ja, det finns ju de som tror på hårt processerad mat framför en mer naturlig mat, men tror det är få i den här tråden ;) "Om det utgjorde en direkt hälsofara" Skulle säga att det säljs mängder med mat, godis och läsk som faktiskt utgör en direkt hälsofara. Du kanske inte anser det samma, men jag tror att så länge det finns en marknad kommer det finnas forskning som visar på att produkterna inte är skadliga.. Vinklad forskning där man jämför produkt A och B istället för produkt A med ett helt neutralt alternativ. Man har även kommit fram till att dessa små/minimala mängder av tex hormonstörande preparat som finns i många av dagens produkter kan störa kroppens system värre än om det gäller högre doser, då kroppen kan missta dessa små mängder för kroppens naturliga ämnen istället för att försöka göra sig av med dessa.
Sajtvärd på Iller.ifokus