Vad för plockmat ?
Min son på 5 och en halv månad har tidigare fått olika frukter och grönsaker att suga på. Till hans förtvivlan så tuggar han loss bitar som jag går plocka bort då jag är rädd att det fastnar i halsen. Några förslag på hur man kan göra?
"tuggar han numera.." ska det stå, vet inte hur jag ändrar på mobilen

Mosa?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 Han får även mosat men jag tyckte inte att det hörde till min fråga. Vi letar efter mat som han kan hålla själv då han alltid sitter med vid matbordet. Han är för liten att alltid få mosad mat/grönsak / frukt då han ännu rekommenderas att huvudföda är ersättning. Att hålla i handen tränar även upp hans motorik , han är sysselsatt och får smaka samtidigt utan att det blir för stor mängd.
Har du testat morot? Jag tänker om det kanske är för hårt för att han ska tugga sönder? Eller banan, om det är så mjukt att det inte borde fastna i halsen? Fast banan kanske är så lättätet att han äter upp det snabbt, jag vet inte :)
#4 Ja, okokt morot funkar eftersom han inte har några tänder än. Banan är lite svårt då det kan lossna större bitar än vad han kan hantera. Zuccini är lika knepigt det.
Äpple som du tagit bort skalet på? Då kan än iofs få lös lite med gommen om han är envis.
Rå morot låter ju bra. Rabarber o selleri?
#åh äpple hade jag glömt, lika så rabarber och selleri. Vi är tacksamma för alla tips :)
Hur skulle det funka med mjukt bröd? Jag tänker att när han väl får bort en bit kanske den är så uppblött att det inte är någon kvävningsrisk.
Sen har du ju alltid majskrokar. Inte mycket till smaksensation kanske men hjälper ju för att öva på motorik, och som sysselsättning.
Hmm.. en riktigt mogen avokado, bitar av mogen nektarin, mango?
Vår son älskade kokta broccolibitar, han höll i skaftet och tuggade på blommorna.
Något som funkar toppen för oss är puffarna från Ellas Kitchen :) Funkar även att bryta riskakor i passliga bitar.
F.ö. står det från 7 månader på påsarna vi har.. Inte 10?!
Riskakorna från Hipp är f.ö. ekologiska och innehåller ingen extra skit som salt och sånt. Dessutom barnanpassad storlek :)
#8 & 9/10 Tack för tipsen 😃 Mjukt bröd fungerar bra, det får han titt som tätt i pyttesmå bitar så kan ju testa att han får en större bit att greja med själv. Det smälter ju lite som du skriver.