Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 3535 ggr
Ria74
2014-04-24 22:57
0

Sandlåda - ormrisk?

Hur gör man när man bor i ett ormtätt område och barnet har sandlåda ute.

Det är ju i princip omöjligt att göra en sandlåda så tät att inga ormar tar sig in.

Där vi bor finns det gott om Huggorm framför allt nu på våren är det gott om äspingar (ormungar) i trädgården. Sambon vill att dottern ska ha sandlåda, men jag vågar inte riktigt.

Grejen är den att jag blev själv biten av en orm i sandlådan när jag var 3 år och fick åka akut till sjukhus och stanna där ett tag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-04-25 08:19
0

Finns det inte nån sorts sandlåde låde i plast? Som man kan ha lock på? Vet i och för sig inte om det hjälper mot ormar.

Inkanyezi
2014-04-25 11:01
0

En sandlåda är inte överdrivet attraktiv för Huggorm, som hellre kryper in i en lövhög eller på andra ställen där de kan hålla sig varma en stund efter att solen har gömt sig. De ligger gärna i solen, och de gömmer sig ofta i högt gräs.

Jag tror att en sandlåda kan funka om man har kortklippt intill och kollar att ingen orm är där. Kommer orm ofta in på tomten, kanske man kan fånga och flytta den några kilometer till ett bra ställe.

Om man gör en upphöjd sandlåda är det mindre risk att det kommer orm dit, eftersom det också är mindre risk att deras bytesdjur kommer att vara där, men eftersom sand är rätt tung, behöver konstruktionen bli kraftigare, och om det finns utrymme under, så kryper orm gärna in där. Men en låda med rejält hög kant och som kan överblickas ordentligt, utan gömställen i själva sandlådan, borde vara rätt lätt att hålla fri från orm.

http://www.sthlm-herp.net/resurser/orm-pa-tomten/

Ta gärna kontakt med herpetologer om problemet är stort. Det kan finnas en bra lösning.

Ria74
2014-04-25 11:06
0

Att flytta på dom är svårt, det finns mängder med ormar på tomten. På vägen utanför ligger det mellan 20 och 50 överkörda huggormar varje sommar. Vi kan aldrig gå utan rejäla skor på ute under sommaren.

Vi bor ute på landet med gott om stenrösen och skogar intill, därför det är så gott om orm antar jag.

Jag ska kolla på en upphöjd sandlåda, tack för tipset :)

Kanske jag som är lite överbeskyddande när det gäller just orm eftersom jag själv blev biten som barn.

[Thiah]
2014-04-25 13:29
4

Jag tycker du har helt vettig oro Maria.

[Tess86]
2014-04-25 20:05
0

Vi har precis byggt en sandlåda liknande den här: http://www.fotografika.se/ritning-for-att-bygga-en-sandlada/

Om man snickrar ihop ett trälock där brädorna också sitter helt intill varandra, och som är så stort att det vilar på alla kanter på sandlådan, så borde inte ormar kunna ta sig in. 

Underifrån blir det omöjligt för dem att ta sig in om man först jämnar ut marken med grus, sedan lägger markduk och så sandlådesanden på den, och på utsidan av sandlådan lägger man grus på markduken som sticker ut.

Ria74
2014-04-25 21:09
0

#4 Tack Thiah :)

#5 Det kunde ju varit en idé med ett sådant lock. Vi får titta på hur tungt ett sådant skulle bli. Tack för tipset :)

[Tess86]
2014-04-25 21:25
0

#6 Ja, till en så stor låda lär ju locket bli ohanterligt tungt. Kanske man kan göra ett lock av någon sorts skivor istället, som är lättare än brädor.

Ria74
2014-04-25 21:56
0

#7 Finns kanske möjlighet att använda någon form av genomskinlig plastskiva som man kan fästa fast med en hasp eller något så det blir tätt. Får fundera på det och lägga fram förslaget till sambon, han är utbildad snickare i grunden och skakar mest på huvudet när jag kommer med mina projekt ;)

[Tess86]
2014-04-25 23:46
0

#8 Hehe, men då är det bara att lämna över kriterierna då (ormfritt, tillräckligt lätt) så får han gnugga sina geniknölar! 

Jag tänkte först på presenning över (hemma hos oss alltså), med gummiband på presenningen och krokar på sandlådan. Men det är nog inte ormfritt, om man inte får det riktigt tätt. Dessutom ratade jag idén igen när jag kom på att det troligtvis kommer att samlas en stor regnpöl i mitten, både väldigt opraktiskt och stor drunkningsrisk för små barn!

Inkanyezi
2014-04-26 13:40
0

Det är nog mindre risk att de kryper in om man har helt öppet. Men man får inspektera sandlådan och trädgården när barnen är ute. Möjligen kan man lära barn att inte gå nära ormarna och vara vaksamma, om det är så mycket orm att de kan komma i stort sett när som helst.

Ria74
2014-04-26 13:57
0

#9 Det är en hel del att tänka på nu när dom börjar röra sig lite mer ;) Vi har en del kräftdammar som måste inhägnas också, barn och vatten är ju en livsfarlig kombination.

#10 När hon blir större kommer jag att försöka lära henne att ormar är farliga, mest nu när hon är liten man är rädd hon ska komma i kontakt med en orm.

AnnaFagerell
2014-04-28 05:59
0

Tror du inte det var en ren tillfällighet att ormen var just i sandlådan när du var liten? Om det är så gott om orm kvittar det ju var ni är, då kan ni ju heller inte gå ut? Vad jag kan förstå så gräver inte ormar hål själva. Måste väl finnas någon lukt eller annat som skrämmer orm som man kan ordna med på sin tomt? Obehagliga kryp det där att ha runt sig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
2014-04-28 10:02
0

#12 Det var säkert en tillfällighet att ormen befann sig i sandlådan. Kanske hade solen stått på så den var varm och skön.

På sommaren använder vi nästan alltid gummistövlar när vi är ute i trädgården just pga ormarna. Sen är ju många ormar skygga och försvinner när man kommer, men ett litet barn väntar ju inte till en orm har ringlat bort utan ska kanske bort och klappa. Därför kommer hon inte att få vara i trädgården själv förrän hon är så stor att hon vet hur hon ska göra.

Jag vet inte om det finns någon lukt som skrämmer ormar, vi har börjat mata igelkottar bara för att få in dom på tomten efter ett tips från en som kan en del om ormar.

jnielsen
2014-04-29 08:02
0

Jag har sett snäckformade sandlådor i plast med lock. Tänkta att man ska kunna använda dem som bassäng också om man hellre vill. De står ovanför jord. Skulle tro att jag sett dem på harald nyborg/hornbach/bauhaus eller liknande.

[TanatosNyx]
2014-06-01 13:58
0

Vad jag kan läsa mig till gillar inte ormar vibrationer, så såna där mullvadsskrämmare kanske är värt att trycka ner runt sandlådan?

fulifuli
2014-06-01 22:27
0

hoppas du finner någon lösning, men tror att plast nästan vore det bästa då det är tätare än trä som är levande material och vidgare samt tätar sig i olika väderförhållanden.

Vet själv att mina föräldrar lärde oss att skrämma ormar, då jag själv kommer från landet där det fanns mycket orm också. Precis som #15 säger så reagerar ormar på vibrationer så vi fick lära oss alltid att hoppa för att skapa vibrationer i marken för att skrämma bort ormar. Nu hade vi aldrig problem med orm i själv sandlådan men fick hoppa bort ormarna när vi skulle ta hand om höet hemma. Bara ett tips att testa om det finns orm i lådan, kan dock tillägga att de inte alltid reagerar dock om det är väldigt varmt och de ligger och "solar".

fridaas
2014-06-02 10:46
0

Om det stämmer eller ej vet jag inte, men enligt svärmor som är hysteriskt rädd för ormar, ska man kissa ute i närheten av där man vill ha bort dem, de ska tydligen inte gilla urin.. Så när vår dotter är hos dem springer dottern runt utan blöja och kissar utomhus, inte jättefräscht kanske, men än så länge har ormarna hålla sig borta när vi varit där, trots att de bor i ett ormtätt område.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.