Håll koll på napparna!
En mamma hittade sin 1 åriga dotter på golvet alldeles blå i ansiktet. Nappen hade gått sönder!
http://www.expressen.se/nyheter/lily-1-nara-att-do-av-sin-napp-var-helt-bla/
Mvh Jenny
Fruktansvärt obehagligt. Själv har vi bara kört på helgjutna naturgumminappar där delar inte kan lossna på det viset.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag kommer oxå börja satsa på dem.
Jag har svårt för Mams nappar. Vid ett tillfälle när jag var i ett annat rum hör jag världens skrik, då har nappen satt sig fast på tvären i munnen. Nu är hon för stor för att det ska hända igen, men ändå…
Det står i instruktionen att det kan hända, men det gör inte något för att nappen kan inte skadas. Men barnet då? 🤔
Det jag gillar med Mams är att det finns självlysande, vilket underlättar när man ska leta efter den på natten. Men jag väljer hellre en som inte vållar skada
Mvh Jenny
Nästan alla nappar kan i princip vara en fara. Just den här gången var det otur att just denna kvinnas dotter drabbades, och tack gode gud att hon lever. Men att de ska bli en jäkla hysteri är löjligt, att alla med den här sortens nappar helt plötsligt bara måste slänga dom. Däremot så självklart bör man kontrollera sina nappar regelbundet, och hålla ett extra vakande öga när barnet har napp. En otroligt tragisk händelse, men man kan inte dra allt över en och samma kam för att en människa har varit med om detta.

Jag brukar provdra napparna lite då och då. Pillar och drar överallt för att se så inget kan lossna.
Sen är det ju så med allt, saker kan gå sönder och barn kan sätta saker i halsen. Jag tror inte MAMs nappar är farligare än andra, bara att denna familjen hade extrem otur. Men tur i oturen att mamman var så rådig så hon lyckades rädda sin dotter och inte drabbades av panik.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Vi har MAM till vår son och kommer att fortsätta använda dem. Det är den enda sort som han tar. Vi kommer att fortsätta att kontrollera dem noga och hoppas att detta var en engångshändelse. Med tanke på hur många barn som använder MAMs nappar och att detta inte hänt tidigare så är det nog inte något väldans återkommande problem. Då känner jag att det är en större risk att sonen käkar en sten i trädgården när han är så stor att han kutar omkring ute eller sätter en matbit i halsen.
Men visst är det bra att alla uppmärksammas och är lite extra vaksamma på barnens nappar (och leksaker), oavsett vilken sort man använder.
Det står ingenting om hur gammal nappen var… Den kanske var flera månader gammal och nappar skall bytas ofta. tycker det är ganska löjligt att gå så hårt åt. Kunde lika gärna satt mammans örhänge i halsen eller något annat som finns runt i kring.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 på vilket sätt har de "gått hårt åt"? Även mamman i artikeln säger att det förmodligen bara var ett måndagsexemplar men att hon pga sin upplevelse kommer köpa andra nappar i framtiden. Vilket man ju kan förstå- hon var nära att mista sitt barn. Ser inte någonstans att någon skulle gå hårt åt MAMs produkter efter den här händelsen. Även om nappar är gamla så ska ju förstås plast och sömmar hålla. Det är ju i första hand sugdelen som blir dålig, och det var inte den som lossnade.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja hon kallade det för ett måndagsexemplar. Även om de kollar varje napp noggrant så kan det fortfarande hända att de går sönder, uppenbarligen. Man kanske inte har samma tur att man hinner komma till undsättning. Hennes barn hade ju hunnit bli blå.
Men sen ska man ju även vara medveten att det kan förekomma måndagsexemplar på helgjutna oxå…. men jag tror ändå att risken med dem är mindre
Mvh Jenny
#7 Folk skall alltid hitta en syndabock men när det kommer till dem själva är de alltid perfekta
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#9 och med det menar du?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Jag tänkte också på det där med nappens ålder. Det är ju många som har en hel liten samling med nappar hemma till barnet och då kanske man inte kastar alla och köper nya var tredje månad, som MAM och även Esska säger att man ska göra. Jag vet inte exakt hur napparna är konstruerade men jag tror att bakstycket sitter fast på gummidelen (och att skölden bara är ett mellanlägg) och skulle då gummidelen ha blivit gammal och stel (eller krympt) kan ju tänkas att bakstycket åker av.
Jag har för vana att dra lite i nappen och kolla på den litw vid varje användning. Nåder för att se om den är trasig eller full med katthår.
Kanske tummsugning inte är så tokigt i alla fall då. 😉Tummen sätter de i alla fall inte i halsen. 🙂 Alltså rätt ofarlig.
Intressant att dessa nappar bara tycks dyka upp i Sverige.. :/
Man borde ha som vana att dra i nappen inför varje användning. Jag drar/ känner efter nästan varje gång innan jag sätter den i munnen på joel.
Inget som görs i fabrik är idiotsäkert så man kan inte lita på att nappen ska vara hel bara för att den är ny.