Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 9209 ggr
Wisby9211
0

Spyr efter hon ätit 5 månader

Vi har en dotter på 5 månader som började få ersättning när hon var 2 månader, när hon var 4 månader började vi med lite smakprover och banangröt. efter 2 veckor ca så började hon spy 2-3 timmar efter hon fått gröten så jag ringde BVC som bad mig testa havregröt. Gjorde det och det funkade i 2 veckor sedan började hon spy av den också 2-3 timmar efter. Vi har varit på barnmottagningen och tagit prover på olika saker (Vete, Havre, Banan, Mango och Råg) men det tar 2 veckor för svar så tänkte kolla om någon här inne känner igen sig i det hela och kan komma med förslag på vad det kan vara?

Eftersom hon ätit ersättning sen hon var 2 månader så kan det inte vara mjölk (hon spyr inte efter det heller, kommer bara lite överskott men när hon spyr av gröten kommer det kaskader!)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

PogoPedagog
2

Hmm, jag gissar bara men kanske är hennes mage inte redo för hela portioner gröt än. >Det rekommenderas ju först från 6 mån. Hon får ju allt hon behövr i näringsväg från ersättningen. Jag skulle nog plockat bort gröten o bara fortsatt med små smakprover av olika mat+ ersättning och provat försiktigt med gröt igen om någon månad eller så.

JossanH
0

Tänker som föregående talare. Hon är kanske inte redo för så mycket mat ännu?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velinga1984
0

Mitt tips är att avvakta med smakportioner och invänta svar. Hos oss ryker alltid smakportioner om det är någon misstanke om reaktion på maten.  

Vår son är 5 månader och just nu får han bara ersättning, just för värmens skull så han får i sig vätska. Han har börjat med smakportioner som vi återupptar när det blir svalare.

Wisby9211
1

När hon äter gröt så får hon bara 2-3 teskedar så det är inte en hel portion. dessutom sa bvc till oss att ge henne gröt för att få upp henne i vikt. Men kan mycket väl vara som ni säger, får avvakta och se vad svaren visar helt enkelt.

JossanH
5

#4 frågar du mig (och många andra där ute) så har BVC ganska konstiga måttstockar och påhitt för att bebisarna ska följa kurvan. Den individuella skillnaden tas det sällan hänsyn till. Vår tjej stod stilla i vikt i åtminstone 2 månader. Anledningen var en magsjuka som ledde till minskad aptit (kanske runt 9 månaders ålder). Som tur var så og vårt BVC det lugnt och hetsade inte ang vikten. Och hon är helt normalstor idag, nästan 2 år gammal :) Är ert barn riktigt underviktigt eller är det bara en liten dipp i kurvan? BVC kan få för sig att en dipp hos tex ett ammande spädbarn kräver ersättning, välling, gröt eller andra saker som oftast är helt onödigt. Hur fungerar vi vuxna? Vissa går lätt upp i vikt, andra inte. Vissa tappar lätt i vikt, andra inte. Vissa kräver mer mat än andra osv osv. Klart barn också är individuella, vilket kan vara lätt att glömma när BVC vill att alla barn följer exakt samma mall.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
1

Det är konstiga råd man får från BVC ibland. Varför skulle hon gå upp mer i vikt av gröten än av ersättning? Och om hon nu skulle gå upp mer i vikt av den, är det verkligen nyttiga ämnen i den för henne att bygga upp kroppen med? 

Innan 6 månaders ålder är rekommendationen att bebisar får smaksensationer och inte smakportioner. Det handlar om lite kladd av mat på tungan för att prova olika smaker. Mer mat än så tar upp viktig plats i magen för modermjölken eller ersättningen och kan dessutom störa den känsliga mag- tarmkanalen, som inte är färdigutvecklad ännu.

Om hon behöver gå upp i vikt så erbjud gärna ersättning lite oftare istället.

Wisby9211
0

Hon äter 150 ml ersättning varannan timme så får fortsätta med det tills svaren kommit och sen vänta tills hon blivit äldre. Hon har bara en liten dipp i kurvan inget annat.

Ria74
0

Håller med övriga här att ge henne ersättning istället om hon mår bra på det.

Bvc verkar ha snöat in totalt på gröt och välling till små barn. Molly tvärvägrar välling och jag vet inte hur många gånger vi har pratat om det på bvc. Dom vill verkligen att hon ska äta välling och jag säger nej, vill hon inte så slipper hon.

Molly ligger lite under på viktkurvan och det har dom väldigt ont av. Sen att hennes pappa är lång och smal, jag är kort och smal tar dom ingen hänsyn till. Alla barn ska ligga exakt lika på kurvan enligt dom.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
0

Tråkig erfarenhet av BVC som många av er har. 

Äldsta sonens första BVC , i en annan kommun, var tvärtom. Han var för stor tyckte dom så han skulle minska på sin ersättning. Som nyblivna föräldrar provade vi BVCs "begäran" att minska maten då vi fick höra att han kunde få hjärtsjukdomar och diabetes. Vi fick ett ledset barn i några dagar tills vi återgick till den mängd han ville ha och behövde. Idag är han en av de kortaste och smärtaste i klassen. 

Lillebror är långt över varje kurva men hans bvc-sköterska säger att det kommer sakta ner tids nog. Vi är inte oroliga, ungen är glad och utvecklas. Han får väga hur mycket, eller hur lite han vill bara han är nöjd. 

Aldrig igen att jag lyssnar på någon annan än min egen magkänsla.

PogoPedagog
0

Ja, jag kan bara skriva under på att bvc hetsar om vikten. Min syster har nu sitt fjärde barn och trots att alla tre innan varit spinkiga bebisar men tagit igen vikten i två-års-åldern hetsar de henne att dra ned på amningen o trycka i minstingen mat. Hon kommer garanterat göra som sina syskon o äta upp sig senare men det tas ingen hänsyn till alls:P

Wisby9211
0

Okej, inte bara fler som har problem med dom. Får gå på min egna känsla istället.

ChristineL
1

Vilka tråkiga erfarenheter av bvc ni har :( Nova låg precis på viktkurvan fram till 5 månader, sen låg hon ett snäpp under till 10 mån då hon var uppe igen, vår sköterska hetsade ingenting om det utan sa bara att så länge hon äter och är nöjd så är det ingen fara. har också en i mammagruppen som legat under hela tiden, till och med under den nedersta kurvan och hon har haft jättesvårt att få henne att äta mat, och vad jag förstått så har inte bvc hetsat något om det. Hon har fått gå på några extra kontroller och dom har pratat mycket om knep att ta till vid maten osv. 

Nu ska vi på ettårskontroll på måndag så får se var Nova ligger på då.