Vridit på dygnet hjälp!
Hej det är som så att jag lämnade min 5månaders bebis med pappa i några timmar för några dagar sedan dom skulle då ta en femma men dessa 5 minuter blev till 3h så nu är klockan snart 12 och hon är fortfarande vaken hur ska jag få henne att vrida tillbaka dygnet hon är helt klarvaken innan kan inte få henne att somna ska jag inte låta henne vila på dagen eller hur gör man?!?! Känns hopplöst blir så arg på sambon som tycker att de är helt ok att hon sover från 16-19 han fattar liksom inte att hon inte kommer sova på natten då och de rör inte honom i ryggen då de ändå aldrig är han som måste vara vaken med henne eller natta henne…
/Emilia
Om du lägger dig med henne och ger henne lite tutte brukar de bli trött. Sen borde nog sambon ta och fatta läget lite bättre tkr jag.
Ja de tycker jag med men tydligen inte… Grejen är ju att de är de vi gör vi lägger oss i sängen hon får äta lite tisse sjunger lite men hon ligger och sparkar och flaksar med armarna och skriker och skrattar super glad och hur pigg som helst nu har hon somnat i alla fall men 12 är ju för sent!! Vill att hon ska lägga sig och sova senast 9 för hon sover ändå så länge om hon somnar 9 så vaknar hon aldrig tidigare än 12! :o så nu sover hon bort precis hela dagen känns som att mamma inte får göra något annat än sova mångas dröm men att stanna inne till långt efter 3 är inte så kul de heller
/Emilia
Går det inte att 1) väcka henne lite tidigare på förmiddagen och/eller 2) aktivera henne lite extra på kvällen?
Det kanske tar några dagar men du kan successivt skjuta tillbaka dygnet, kanske en timme om dagen vid varje kvällsläggning, så kanske det funkar, så att hon imorgon kväll somnar 23, sedan 22 dagen efter och till slut är hon nere på att somna 21 eller 20 igen, efter några dagar.
Ja jag måste försöka med det grejen är att hon blir super grinig om hon inte får sova ut på morgonen nå man får nog stå ut med de i några dagar då kanske :) tack vi får se hur de går!
/Emilia
Ja, jag tror också det måste "svida" lite. Låt sambon natta henne lite tidigare…. :-)
Låt henne ha sin sovperiod när hon vill. Det bästa är att inte styra för mycket utan låta barnet sova när det vill sova och vakna när det vaknar. Dessutom är hon nu inne i en period då de flesta verkar ändra sitt sovmönster, ge det lite tid.
/Christine