Barn iFokus

Barn

Etikett: 02-barn-0-12-mån
Läst 2078 ggr
[Thiah]
0

sol, värme och svettig bebis i vagn...

Joel är nu en hel månad gammal och blir lätt varm och svettas. När vädret är kallare har jag haft honom i overall eller filt under "locket" på vagnen. Men nu undrar jag hur jag ska göra så han har det svalt, skuggigt men ändå vara smidigt för mig.

Sufletten fixar en del skugga men det är kanten på själva "locket" som skyddat ansiktet. Ska jag kanske ha honom i tunn pyjamas (pyjamasen vi har är luftigare än body + byxor) under "locket" eller klä på honom, ha tunn filt och sen sätta nått tunt  tyg på sufletten och helt skippa "locket"?

Hur har ni med svettiga bebisar gjort?

PogoPedagog
0

I denna värmen som är idag skulle jag bara ha kläder på bebisen och sedan inget mer. Vår sex dagars var ute i body+byxa idag i vagn med bara suflett o hon höll sig alldeles lagom varm. Är det blåsigt men varmt kan en tunn men ganska tät filt nog vara bra.

[Thiah]
1

Body+byxor/hel dräkt låter ju nästan bäst. Vagnen är en ganska skyddad plats utan "locket " också. Man glömmer lätt hur varmt det blir i vagnen.

Velinga1984
0

Här kör vi med tunn jacka och filt över benen de kyliga dagar, vill inte ta av för mycket än. Annars bara en tröja. Vid solsken hänger jag för halva vagnen. Min är iofs 5 månader.

Niini
0

Sonen var jättevarm av sig så vi hade ofta bara en kortärmad body och körde ganska mycket med en sk. "spytraso" förra sommaren. Hade mönstrade såna som vi endast använde som filt/skydd för vagnsöppningen. Svalt men ändå skydd mot solen :)
Den här tiden så skulle jag kanske ha endast kläder, möjligen en tunn bomullsfilt.

Intehärutandär
0

Gallerfilt! Håller värmen då det behövs och svalkar då det är varmt. På vår/höst hade sonen stickad tröja, tunnare mössa och ev. vantar. Istället för overall/jacka.

[Thiah]
0

#4 menar du typ en sådan vi fick med moderskapsförpackningen?

Ria74
0

Förra sommaren när det var rejält varmt hade vi kortärmad body och en tunn filt när vi var ute. Inomhus hade hon i regel bara blöjan på sig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Niini
0

#6 Jaa, ungefär en sån fast de där tunnare. Name it brukar ha jättefina :)

[jnordstrom]
0

Vi kör varma dagar tunna kläder och parasoll på vagnen som skyddar :)

[Thiah]
0

Jag hittade en sjal som är supertunn men megastor. Viker den 2 gånger så kan man ha den över vagnen utan problem. Den borde ta bort solen utan att värma honom mera. 

#8 Vågar inte gå in på Name it.. kan bli dyrt 😂

Hur har ni gjort med mössor?

Niini
0

#10 Haha, ja det förståss! Jag har samma problem vid Lindex ;)

Vi körde med tunna babymössor (kom en i kelalådan vill jag minnas) hela sommaren och nån enstaka gång en vanlig trikåmössa.

[Thiah]
0

Vi har några tunna bomullsmössor men han blir så svettig. Idag har han fått vara utan mössa då det varit varmt o vindstilla.

PogoPedagog
0

kom ihåg oxå att man inte ska känna på en bebis händer eller fötter för att avgöra om de är lagom varma. De är nästan alltid kalla eftersom bebisar har sämre blodcirkluation. Istället stoppar man in handen på ryggen eller nacken o känner efter där. Då slipper man risken att de blir överhettade.

[Thiah]
0

#23 bra påminnelse. T.o.m sambons mamma har lite svårt att komma ihåg det.

[Thiah]
0

Och då skriver jag t.o.m för att hon haft en egen svettpelle..