Omöjlig o byta blöja o klä på.
Min son på 11 mån har blivit helt omöjlig o byta på o få på kläder. Han snurrar o kryper iväg. Har slutat byta på honom på skötbordet för jag vågar helt enkelt inte. Han är snabb som en vessla. Vi har börjat med up& go blöjor men det är jobbigt ändå. En typisk dag om vi inte ska iväg så har han på sig en T-shirt o blöja. Body går knappt längre för det går inte o knäppa den. Han har mycket energi o har alltid haft. Jag " skäller " på honom att han ska ligga still men han skrattar bara. Nån som har tips hur jag ska göra?

Molly är likadan, jag byter alltid på henne i vår säng numera eller på golvet eftersom jag inte vågar ha henne på skötbordet.
När vi ska byta blöja brukar jag ge henne en tvättlapp, en tub salva eller en extra blöja så hon har något att syssla med under tiden plus att jag pratar med henne och berättar något för henne. Ibland går det och ibland inte ;)
Att knäppa kläder är ett litet gissel, men vi kör samma princip där. Hon får något att pyssla med och jag skyndar mig. Men oftast använder vi inte body längre eftersom det är svårt att knäppa.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Jo jag ger honom leksaker o dylikt men han tar den vänder sig o ger sig iväg:/ nä använder inte heller body så ofta men nackdelen med tröja e att den snubblar han på när han kryper för han har så bråttom hela tiden

Kan ni stå upp och byta istället kanske?
Någon gång gör vi det och det gillar hon mer. Men har hon bajsat så är det liksom inget snack om saken, då måste hon ligga ner.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Nova har hållt på så ett bra tag också, plus att hon dessutom har börjat sparka ganska rejält. På morgonen och på kvällen brukar det gå bra, men under dagen kan det vara hopplöst. Vi kör så mycket tygblöja vi kan, vilket ju är aningen knöligare än engångs, men funkar det inte så blir det up&go och påklädning ståendes.
/Christine

#3 Han har precis börjat stå på sina ben så ibland står han men oftast vill han hoppa o ha sig. Så oftast får jag försöka få upp blöjan bra där framme o sen när han kryper iväg få upp den där bak o sen jaga honom med byxorna. Det e tur han e varm av sig så han inte har byxor så ofta :)
Som skrivet ovan, byt i sängen eller i soffan med handduk under. Jag använde bara skötbord de första månaderna, sedan var det mest omständigt och jag slängde skötbordet.
Och klä på stående, han är ju en stor kille nu som kan stå upp. :)

#6 han e fortfarande ostadig på sina ben så stå upp o byta blöja känns sådär faktiskt. Men det blir o byta på golvet eller i sängen
Vi har sonen ståendes och drar upp up&go. Han är bara 10 månader och kan inte stå själv för fem öre, men vi ställer honom vänd mot oss, han håller i våra axlar lite halvdant och så håller vi upp honom med våra armar runt honom på sidorna samtidigt som man drar upp blöjan.
När han måste ligga på rygg (tvätta rumpan, ta av bajsblöja osv) ger vi honom någonting att hålla i som han inte brukar ha annars (en tandkrämstub, en tom toarulle, lite vad som helst).
Påklädning gör vi sittandes eller ståendes ifall han inte vill samarbeta på rygg. Även när han ligger på rygg brukar jag dra upp honom till sittandes för att ta på tröjan. Lättast är att ta med honom och klä på på golvet i hans rum. Blir det lite lek emellan och bus så gör det ingenting, bättre att ha roligt tillsammans.
Om det är svårt att få barnet att ligga still för att tvätta rumpan kan man prova att skölja av i duschen istället. Då kanske barnet blir lite distraherad av att leka med vattenstålarna och håller sig stilla.
up&go blöjor och stående tror jag också är lättare. Min dotter har också alltid varit svår att både byta på och att få på kläder.. Hemma är hon alltid naken och har varit sen hon lärde sig klä av sig i pincip ^^ Ni kanske också har en liten nudist hemma.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]