Sköldkörtelprover, T2?
Hej!
För 6 år sedan togs prover på min då 2 åriga son angående hans sköldkörtel. Dessa visade 5,0 på T2, medan resterande var inom gränserna. Läkaren ville avvakta innan medicin sattes in, och sedan blev vi inte kallade för fler besök.
Nu 6 år senare bad jag om ett nytt prov då sonen har väldigt många problem vilka jag läst kan kopplas till sköldkörteln, och vi tog nya prover. Dessa visade återigen avvikande på T2 - 5,1, medan resterande var inom gränserna. Vi har fått en telefontid om TVÅ veckor för att få prata med läkaren om vad vi ska göra.
Två veckor är lång tid att vänta utan en susning om vad det innebär, så jag tänkte kolla om det finns någon här som har lite bättre koll på den där T2'an, och om det innebär över eller underfunktion?
Jag kan tillägga att sonen är kraftigt överviktig, har mycket mörk och hes röst, atopiska eksem, svåra koncentrationssvårigheter, problem med kraftiga svullnader i ansiktet vilka kräver kortison för att gå tillbaka, platta fötter, torrt hår, mycket dåligt självförtroende, svettas oerhört, och en rad andra symptom vilka jag kunnat läsa mig till kan vara symptom på underfunktion.
Tacksam om någon som vet vill svara. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Har faktiskt aldrig hört talas om T2, däremot T3, T4 och TSH. Av din beskrivning av din son låter det som en underfunktion av thyroidea, hypothyreos, varför TSH borde ligga högt. Rekommenderar att detta värde kontrolleras i första hand.
#1 Tack. Jag fick bara prata med en sköterska idag som informerade om att T3 och T4 var normalt, men inte T2. Hon nämnde inte THS och jag vet därför inte om det togs prover på det.
Jag kunde googla mig till följande information om T2:
"Tyrosinerna omvandlas först till T1 och T2, och har då alltså 1 eller 2 jodatomer. De omvandlas sedan till T4, och kräver därefter selen för att konvertera vidare till T3-hormon"
Enligt sköterskan har han förhöjt T2, vilket gör mig förvirrad då jag misstänker hypothyreos jag också pga hans symptom.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.