lära sig gå
Ja, marknaden kryllar av dessa saker. Lära-Gå vagnar, lära-gå bilar, lära-gå stolar i en salig mängd. Vad har ni?
Till äldsta sonen hade vi en lära-gå vagn, brios enkla vagn. Inget använd förrän sonen kunde gå och köra sina dockor där. Han gick längs möbler när han var 7 månader, gick när han var 9 månader. Alldeles för tidigt om ni frågar mig, kroppen är inte redo men i min familj har alla lärt sig tidigt.
Till minsta sonen på snart 5 månader fick vi erbjudande om en lära-gå stol, jag är inte mycket för dem men sambon tackade ja. Sambon får bestämma lite med, och frågar man sonen så är det en bra uppfinnig med massa roliga leksaker att pilla med. Problemet är sonens långa ben bara.
Min dotter gick när man höll henne i händerna vid 6-7 månader. Hon har en gåstol som hon är väldigt ambivalent till :P Vi tyckte det var jättebra när hon blev för stor för babysittern att sätta henne där istället så man vet var man har henne medan man lagar mat eller vad som helst. Men hon gillar den inte riktigt så den används knappt. Lära-gå-vagnen däremot är rolig. Den går hon med utan problem, även kul att lägga saker i den. På 11-månadersdagen förra veckan gick hon några steg mellan min mamma och mig men när vi har försökt släppa henne efter det har hon bara satt sig :P Annars går hon när man håller henne i en hand eller längs med möbler/väggar.
/Christine
Min dotter lärde sig gå när hon var ca 17 månader. Gåstolen satt hon bara i, så den såldes lika fort igen. Några lära gå vagnar funkade inte då hon länge vägrade stå på sina ben överhuvudtaget :P när hon lärde sig ta stöd mot möbler vid 1-års ålder vare de enda som gällde tills hon vågade släppa taget :) nu går och springer hon för fulla muggar ;)

Vi har en exakt likadan gåstol fast i vitt. Molly har verkligen älskat den över allt annat.
Nu susar kryper hon dock hellre än sitter i den.
Här är en bild när hon precis hade fått den 3 januari i år.

Och en bild från i mars när hon var lite mer varm i kläderna med att springa i den :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Vi bor i ett gammalt hus = sneda vinklar och lutande golv. Första tiden Bastian använde sin gåstol spenderades mest i det lägst belägna hörnet:)
Vi hade lära gå stol då vi ärvde en. Jättebra att vara i korta stunder. Vår dotter ville nämligen inte upptäcka världen på något annat sätt än stående från 6,5 mån då hon lärde sig gå när man höll i händerna.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Min son vill inte stå på benen utan kommer högst upp i knästående. Han hatar sin gåstol o skriker när man sätter honom där. Han är 11 mån
Sonen har inget särskillt hjälpmedel för att lära sig gå. Han är snart sju månader och tycker det är roligast att stå och försöka ta några steg när vi håller honom. Annars har han en liten pall som hans pappa lärde sig gå med och en lekhage som jag lärde mig stå och gå med.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Sonen har haft en gåstol sedan i julas (när han var 5 månader gammal), men jag vet inte om han lär sig gå av den. Visst kutar han runt med den som tusan men det känns mer som tillfällig "förvaring" och sysselsättning för honom ifall man själv behöver händerna fria en stund.
Nu är han 10 månader (idag!) och vill hålla ens händer och gå heeela tiden. Det är det roligaste som finns just nu och jag börjar känna av det i ryggen 😮Men han har bra balans, kan gå upp och ner för trappsteg, kliva från en sten till nästa på stenmuren i trädgården och står fritt en liten stund om man släpper honom (med passning bredvid såklart). Så det dröjer nog inte länge innan han börjar stega runt utan hjälp.
Han har en lära-gå-vagn också. Den är riktigt rolig ibland, tycker han. Då riktigt springer han runt med den. Ibland vill han inte alls gå med den utan bara hålla händerna.
Annars övar han mycket på att dra sig upp och hålla i sig i möbler, eller står i spjälsängen.
Kul att läsa hur ni andra gjort :) Ingen som provat lära-gå bil? Min mamma upptäckte att 12 kg är Max rekommenderad vikt så gå-stolen blir inte långvarig. Drygt 1,5 månad till kanske för han väger 11 kg redan nu. Dumt för han gillar den, att kunna se oss är viktigt.
#9 Jag var tvungen att kolla upp lära gå-bil för jag visste inte vad det var för något. För mig ser det ut som en vanlig sparkbil. Det blir ju helt fel position på benen för att efterlikna gång. Men en rolig leksak såklart som ändå tränar upp motoriken, balans, benstyrka. Så inte alls fel. Billy har en Big Bobby car som han är för liten för att sparka runt med själv, men han älskar att knuffas runt på den, han får nog hålla sig till den så övar vi på gången genom att hålla händerna.
#10 Ja det är inte riktigt lära gå på samma sätt som stolen eller vagnen men dom verkar roliga. Vi behöver hitta alternativ till gå-stolen nämligen, då sonen helst vill sitta upp och vara med. Visserligen blir han större men kräver då även mer sysselsättning.
Bog Bobby car? Är det samma som bobby car?
#11 Ja, så länge barnen har kul så. Och kroppen tränar de ju så fort de rör på sig :)
Big Bobby car, ska det stå :) Ja, det är samma. Tydligen heter den Big Bobby, vet inte om det är något skillnad från Bobby car eller om de bara heter så.
Kollade runt lite och den heter big Bobby car. En sån får det nog bli :) Med släp då min sambo tycker att sonen ska lära sig köra och backa med släp då jag vägrar ;)

Ska köpa en bobby car eller big bobby car nu när sonen fyller 1 år för han älskar dem på öppna förskolan. Kryper o puttar den framför sig:)

Vi har tittat på bobby car, men Molly är för ostadig än. Hon har inte riktigt förstått det där med att man måste hålla i sig för att inte trilla ;)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#15 Nej det kommer förhoppningsvis med tiden ;)
#13 Kul att ni har ska skaffa en, hoppas den uppskattas. Billy fick sin (en svart med "terränghjul") i doppresent av sina faddrar, så nu när han fyller ett kanske vi borde köpa ett släp till den i present. Eller så får han ett släp när han väl kan köra bilen själv, och inte bara knuffas runt på den. Vi har funderingar på ett tjehjuling i ettårspresent. De som man får med ledstång till är ju perfekt om man ska ut på promenad.
#15 Billy fattar inte riktigt heller det ännu men han älskar den ändå. Han får hålla upptill på ratten så håller vi nertill, med en arm på varje sida om honom, vi springer med honom genom huset och han skrattar så han kiknar. När bilen stannar slår han på tutan och sedan börjar han vifta med benen för att vi ska springa igen.