Jobb och förskola
Vi ska snart ställa upp oss i kö för förskola till dottern, men har ett problem. Det är nämligen så att min sambo jobbar till kl:19 och även dagtid på helgen, och jag jobbar på äldreboende där jag jobbar dagar kvällar och helger. Vi har ingen som kan passa vår dotter på kvällar och helger så vi behöver ju hitta en lösning. Det finns ett kvällsdagis här i kommunen men det ligger inte i närområdet och vi vill gärna att dottern fick kompisar runt om där vi bor och även så småningom börjar skolan tillsammans med några hon känner. Och även så stod det nyligen i tidningen att kvällsdagiset blev en flopp då endast ett barn går där på kvällen och det känns ju inte kul om hon blir ensam med en fröken heller. Dom andra förskolorna stänger runt 17.30-18 och sambon har ingen möjlighet att sluta tidigare. Och jag har ingen möjlighet att enbart jobba dagtid tyvärr. Vi har funderat på barnflicka som kan hämta på dagis dom sena dagarna så kommer sambon hem 19.30. Men känns som att man vill ha något stabilare lösning. Så nu undrar jag om ni har några tips eller hur ni hade gjort? Sambon har även ett 30 veckors schema (5 olika 6 veckors scheman) dom går på. Och jag har ett 6 veckors schema som ser helt olika ut vecka för vecka. Byta jobb är ju också en idé och skall söka andra, så tips på dag jobb är välkommet. Det är det jag helst vill att jobba dagtid
När kvällsdagis öppnade här i stan så var de 3 barn totalt. Oftast var min son själv. Fröknarna fick lov att åka iväg med honom så ibland var de och badade, ibland hos fröken och grillade osv. Sällan de var på förskolan. Nu är reglerna ändrade då de ökat till ca 50 aktiva barn. Minste sonen är redan garanterad plats där så han har stått i kö sen han var 3 månader. Mycket sällan det garanteras plats men jag är den enda son utnyttjat kvällsdagis sen deras start. I vår närhet har det alltid funnits närmare förskolor men jag har prioriterat kvällsdagis för att kunna sköta mitt jobb i vården. Nu när äldsta sonen går i skolan så finns det 3 st skolor som ligger när MEN han går på andra sidan stan. På den skolan som i princip alla barn på förskolan hamnade på. Vi får köra. Min sambo sen 1 år tillbaka jobbar kvällar och helger ibland.
Vill bara påpeka att det inte behöver vara en negativ sak att vara ensam eller två tre barn med en fröken. Jag skulle hellre ha det så än hur det kan se ut i barngrupper. Hoppas det löser sig med kvällsdagis. :)

Man har rätt att gå ned till 75% som småbarns-förälder. Kanske kan du och/eller sambon gå ned i arbetstid om ni nu jobbar heltid och på så vis lösa det hela.
Jag skulle inte heller se det som negativt om det var lugn och ro och inte en massa barn på ett kvällsdagis. Nu har ju vi valt bort förskola så länge det är möjligt för att vi vill ha barnen hemma så har inte samma problem, men jag skulle definitivt kolla om det finns möjlighet att kanske gå ner i tid och att det kanske blir lättare att lösa på så vis.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det jag reagerar på är att ha små barn på kvällsdagis då de väl sover då på kvällen och det kan bli lite rörigt? Min minsting som snart är 4 lägger sig fortfarande kl 19 så för vår del skulle det aldrig fungera. Vet inte hur jag skulle reagera i den sitsen. Finns det ingen farmor eller mormor som kan ta de kvällarna hemma hos er? En snäll moster eller morbror kanske? Jag skulle nog bytt jobb så man kunde jobba dagtid
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Det finns ingen i närheten, granne, släkting, andra föräldrar som kan passa barnet dom kvällar/nätter det gäller.
Vet några här i byn som har gått ihop och passar varandras barn. Om en förälder jobbar kväll/natt så lämnar hen barnet hos en annan av familjerna som är med i detta och sen när föräldern som jobbar natt är hemma/ledig så passar den något eller några av barnen som är hemma dagtid.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag jobbar bara 61 % och vi har tyvärr ingen som vi alltid varje vecka kan räkna med tyvärr, men kvällsdagiset känns inte heller riktigt bra, men det blir väl att ringa o besöka dom och överväga det ändå. Man vill ju ha en trygghet och inte behöva försöka fixa med vänner/bekanta varje vecka för att få ihop det men vill ju ändå hellre att hon går på dagiset i närområdet. Det är ju två månader kvar innan vi ska börja söka plats så hoppas vi kommer på något eller att kvällsdagiset känns bra.

Jag håller med om att det inte behöver vara negativt att de är få på kvällsdagiset. Ett så litet barn har dessutom mer ut av att vara med en trygg vuxen än att leka med jämnåriga, särskilt på kvällstid när de är trötta. Hoppas det löser sig för er.