Solskydda barnen
Ja, hur skyddar ni era barn mot solen? Jag menar, det finns ju dagar då barnet kanske hellre springer naken i trädgården än att ha kläder på sig. Och när man åker och badar ute?
Jag är extremt skeptisk till alla dessa solskyddskrämer som finns. Jag har själv väldigt känslig hy och bränner mig lätt och sitter allra helst i skuggan.
/Christine

Linnetyg är jättebra på sommaren, väldigt svalt. Så heltäckande linnekläder är mitt tips. Någonslags mössa, helst med brätten måste ju oxå på men den går fint att fukta innan så kyler den bra. Sedan på de delar som inte täcks av kläder (händer t.ex) har vi valt att ha solcreme trots att man kan misstänka att de innehåller en hel del skit. Vi är oxå en lättbränd familj och det känns för mig som om brännskador från solen ändå är farligare än solcremen. Vi försöker hålla antalet kemikalier barnen utsätts för nere och väljer bort vissa saker men använder de som känns mest nödvändiga. T.ex sover barnen i gamla lakan, använder gamla kläder och tvättas nästan bara med vatten istället för olika sorters tvålar och schampoon men smörjs med solcreme.
Sedan kan man ju stanna inne mitt på dagen men ibland är det ju inte möjligt.
Förra sommaren då dottern var mellan 10mån-1 år var det mest kläder, solhatt och skugga som gällde, och vid några få tillfällen blev det solcreme. Nu har jag läst på lite om solcremer och visst finns det även naturliga/ekologiska solcremer för barn som inte går in i huden utan ligger på huden som ett skyddande lager och en sådan ska beställas hem snart. Har ju ett barn som älskar att bada så det går nog åt en del solskydd i sommar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#2 Tänk bara på att naturlig/ekologisk inte alls behöver vara samma sak som att det är bra för människor. T.ex säljs målarfärg som innehåller starkt allergiframkallande ämnen med just argument som att det är naturligt och ekologiskt. (vilket det är , så bra för naturen men inte för människan) Så kolla upp ämnena i solcremen innan för säkerhets skull.
Vår dotter är en sån som helst springer naken dygnet runt året runt. Som tur är verkar hon ha ärvt sin fars hud och inte min, han blir brun och jag bara bränner mig. Förra året smörjde vi med solskyddsfaktor 50+ två gånger om dagen och då hela ungen. Försökte få på henne svala täckande kläder och visst hon hade väl det på sig, i en kvart typ, sen hade hon slängt av sig allt igen. I år tänker vi köra på likadant, solskyddsfaktor och försöka få henne att ha lite täckande svala kläder på sig iaf. I sommar kommer även barn nummer två, där blir det att hålla bebis i skuggan och ha svala kläder på, ingen solskyddsfaktor.
#3 dock ser jag en viss skillnad i något som i första hand är skadligt för just naturen, som är framtaget för att vara "snällare mot miljön", och något som är framtaget för att vara snällare mot användaren- människan. Men det är klart man kollar upp vilken som är bäst och innehållet i dessa.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Dottern verkar ha ärvt min hud tyvärr som bara blir röd. Vi kommer att försöka hålla oss inne alternativt i skuggan mitt på dagen och med svala kläder övrig tid.
När hon ska bada får vi köra med solskyddsfaktor.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Solhatt, tunna kläder och skuggan verkar vara the shit. Har ett bra utbud på ekologiska hudvårdsprodukter där jag jobbar men just solskyddskräm verkar inte finnas/ha kommit in än.
/Christine
Solhatt/keps och så använder vi solkräm med hög faktor. det hjälper mkt, vi bränner oss lätt både jag och mina tre barn men med kräm gör vi det aldrig så man märker en stor skillnad. Smörja, smörja, speciellt om man badar. Sen undvika att vara alla de starka timmarna i solen, dvs mellan 11-15. Behöver inte vara ute alla de timmarna även om man gärna är det
Medarbetare på djurskydd.ifokus