Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1377 ggr
CBA
0

Vems är ansvaret?

Igår ringde våran dagmamma med en förfrågan och önskan om att vi ska ha ett annat klädombyte med oss till sonen som han byter om till när han kommer till "dagis" och sen byter hon tillbaks till de andra kläderna när han ska hem igen.

Anledningen är att ett av barnen är allergisk mot katt och i vintras gjorde den familjen sig av med sin katt och nu råkar vi ha två katter hemma och verkar vara de enda som har katt av barngruppen.

Familjen har gjort test på sin son och han har varit frisk från allergi hela sommaren men nu när han har börjat på "dagis" igen så har han blivit allergisk igen.

Nu vill de att vi ska prova i 3 veckor med att våran son byter kläder på dagis. Jag har sagt att det spelar ingen roll om han byter kläder för det sitter katthår på dom oxå trots att de är nytvättade.
Så nu har han tre uppsättningar med kläder på "dagis" och det är ungefär vad han har i klädväg.

Dagmamman sammarbetar ihop med en annan dagmamma och de har en fd fritidslokal som de håller till i om dagarna och där har de nu sanerat alla leksakerna men vad hjälper det så länge som våran son är där…ska de försöka hålla honom borta från den allergiske killen eller undrar hur de tänkt.

Nu tror jag att detta är något som föräldrarna till pojken vill ska göras, men de som blir "lidande" är ju vi och våran son.

Så länge våran son kommer till dagis och har sina ytterkläder i hallen bara några platser från den andre killens kläder och så länge våran son rör sig i lokalen så kommer problemet kvarstå.

Är det verkligen vårat problem att försöka lösa…är det inte föräldrarna till den allergiske killen??

De har ju vetat om nu sedan i vintras att han är allergisk och ska "väl" göra ett nytt test på honom.
Min tanke är att först och främst så kanske de kan få medicin till honom men det är kanske inte så roligt att behöva medicinera varje dag innan dagis och då kommer alternativ nummer 2 in, allergidagis.

Hur skulle ni resonera om ni kom i den här sitsen??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
0

Jag känner igen det där…

Saken är den att i väldigt många fall undrar jag om det verkligen är så att barnen är så känsliga eller om föräldrarna som bara vill vara omständiga?

När vi bodde ute på landet fick jag skäll om jag hämtade barnen i ridbyxor, och sa då att det var väldigt många barn som mådde dåligt pga mig eller mina barn om de hade på sig ridkläder.

Tyvärr så var jag tvungen att hämta dem/jobba etc även när jag var "nerhästad" jag fodrade ibland mockade med vanliga kläder för att hinna och sedan kanske jag bara bytte jacka, eller sparayade någon mild perfym.

Samma med barnens stövlar..

Då var det aldrig någon som mådde dåligt..

Katt kläder givetvis kan vara störande om barnen kommer som små nerpälsade monster men jag har ju träffat både dig och pojlkarna och vet att du är proper och renlig.

Vad tror du är det gnälliga oroliga föräldrar som starkt ogillar djur eller är det riktigt?

CBA
0

Jag har hört hur den här pojken konstant snorar och är täppt i näsan så något är det och katt hade de ju själva tills förra vintern då de fick göra sig av med den pga sonen allergi.

Jag åker oxå och hämtar och lämnar barnen på skola och dagis med stallkläder ibland när jag inte hinner hem och byta om och det har de inte sagt nått om …ÄN.

Han ska vara enligt föräldrarna allergisk mot katt efter en allergitest de gjorde i vintras.

Jag känner bara att det blir lite för mycket på MITT ansvar nu att se till att inte pojken ska bli allergisk, vilket är en omöjlighet då katthår finns det alltid på kläderna hur mycket man än tvättar och rollar av dom.

Vem vet Linda, vi kanske hade tagit det årliga badet och sattpå rena kläder inför lekträffen hemma hos er i huset ;o) :oD

Denna kommentar har tagits bort.
Linda
0

För att återgå till ämnet, eftersom han är uppenbart allergisk kanske det e bra att tillmötes gå och lämna andra kläder på förskolan som dagmamman eller barnets föräldrar kan ansvara att tvätta.

He he ang det årliga badet…

johan
0

Låter som rätt egoistiska resonemang från er sida tycker jag. Jag kan lova er att man som allergiker gör allt man kan för att inte utsätta sig för det man är allergisk mot, men i vissa fall måste man ju få hjälp från omgivningen.

T ex, om du är jätteallergisk mot jordnötter så brukar flygbolaget låta bli att sälja jordnötter på din flygning och be resenärerna att inte öppna egna påsar med jordnötter. Är det då fel, för det är ju inte ditt problem att någon är allergisk och inte kan andas av jordnötter?

Eller om du är rullstolsbunden känns det rätt självklart att det finns en hiss och/eller ramp så man kan komma in och ut ur offentliga miljöer.

Min mamma har varit dagmamma, men nyligen gått i pension. Där hon jobbade löste de olika dagmammorna problemet genom att min mamma tog hand om de flesta allergiska barnen för att hos oss har det alltid varit helt djurfritt och hon är van att handskas med elak allergi från mig och min syster.

På ett dagis är det så klart svårare att göra denna uppdelning, därför skulle jag tycka det vore fullkomligt självklart att göra vad man kan för allergiska barn. Att klampa in på ett dagis med ridbyxor och massa parfym där det finns allergiker skulle aldrig falla mig in…

// Johan

Mvh // Johan

Annette
0

Jag har också hästar. När jag hämtar mina barn på fritids är jag aldrig hästklädd. Jag kan säkert ha lite hästlukt i håret, men så nära folk går jag inte. Min man är allerisk mot hästar mm, så vi har löst det på bästa sätt hemma, jag har alla mina hästkläder i anslutning till stallet och byter om där.

På större orter brukar det finnas särskilda dagis för barn som är väldigt allergiska.

[Sajberlena]
0

Jobbigt problem det där med allergier…

Själv är jag behäftad med tre ungar som inte är allergiska mot någonting, varför man inte tänker på att det finns andra som är det.

Absolut måste man visa hänsyn om man vet att det finns allergiska barn i barngrupperna - så långt det är möjligt. Men som allergiföräldrar kan man ju inte heller kräva att övriga familjer gör sig av med sina djur och ändrar hela sin livssituation utefter deras levnadsvillkor. Vi har både hund och katt, jag har levt mitt liv i stallet o s v. Hund-, häst- och katthår finns överallt i vår hemmiljö, på kläder, leksaker, i bilen - överallt. Även om jag tvättar som aldrig den så torkar våra kläder här i vårt hem, och allergiframkallande partiklar sitter där de sitter.

Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet, men i min forna hemkommun Karlskrona så finns det sanerat s k "allergidagis" där man får plats om ens barn var allvarligt allergibarn.

För ett tag sedan såg jag något TV-program om en skola där alla barn med husdjur hade egen ingång, deras kläder hängde i plastpåsar i kapprummet och där fick de byta om innan de gick in i klassrummet. Detta på grund av en kille i klassen med jätteallergi som i sin tur hade en annan ingång. Funkade jättebra, enligt vad de sa. Vem som tvättade deras kläder i plastpåsarna framgick inte riktigt…

Så nog får man ta ganska stor hänsyn, men kanske med hjälp av dagmamman/dagiset/skolan tycker jag.

AusaBausa
0

#5 håller med dig att det verkar vara ett väldigt egoistiskt sätt o resonera.

Skulle aldrig få för mig att ha mina stallkläder på mig eller äns gå in i stallet innan jag ska ut bland folk! Tänk på att det är ni som kanske gör ngn dödssjuk bara för att ni inte orkar/hinner byta om! Ngn kan vara så fruktansvärt känslig mot just häst så de får andnöd o måste ha akut sjukhusvård! Fundera på det innan ni går iväg m era hästkläder. Min bror hade när han var liten en sån allergi(som tur var växte den bort) hans tunga svullnade upp så han inte fick plats m den inne i munnen! Jätte kul för honom!  Bara för att ngn inte orkade ta av stalljackan innan de stack ut bland folk..

Katt o hundhår är inte så mkt att göra åt som du #0 skrev, sitter ju precis överallt o kan väl hålla m dig att det inte helt ligger på ert ansvar. Är barnet SÅ allergisk får man kanske fundera på en omplacering på det barnet. Brukar som mga sagt finnas allergi-fsk.

men i de lägen man verkligen kan undvika o göra ngn sjuk ska man ju se till o inte göra det!

det är fruktansvärt jobbigt m allergier! Inget som bara är tjafs från bråkiga föräldrar för det kan gälla livet!!!

[Anna-N]
0

Tycker att man får försöka så gott det går fån båda sidor.

Självklart kan inte den allergiske familjen kräva på något vis att man gör sig av med djuren - för att deras barn är allergisk. Men man kan som den andra part i möjligaste mån undvika att ha kläder som man haft med djuren på dagis/skola eller för den delen jobb där man vet att det finns allergiska personer.

Personligen skulle jag aldrig gå in på ett dagis eller skola med hästkläder och inte heller jobb eller affär. Visst, någon enstaka gång har det hänt att man slunkit in på affären med stallkläder men det känns INTE bra, måste jag säga och inget jag gör om det inte är kris. Det kan innebära att det istället blir kris för någon väldigt allergisk person. Men de som har hund o katt kan ju även dom ha kläder på sig på affären som gör folk sjuka. Det är ju mycket svårare att byta kläder om man har hund o katt iom att man vistas med dem i samma hus.

Men svårt allergiska barn kanske man måste fundera på att placera på särskilt dagis då det är svårt att undvika hår från tex katt. Det där en jättesvår situation för såväl familjerna som prsonal. Men att ta hänsyn att inte komma med kläder full i djurhår är en självklarhet.
I vissa fall kan det vara mer tjafs än var det är (det finns rötägg som hakar upp sig på det minsta) men jag förstår inte varför man som förälder skulle vilja bråka om allergi om man inte behöver. Måste finnas annat att lägga energin på.

Pomperipossa
0

Vi har haft väldiga problem med fritids där jag bor. Pga att en del barn varit väldigt allergiska mot viss mat. Har hänt två gånger att en tjej fått i sig sojaprodukter. En gång hann hon som tur var bara ta en tugga innan hon började kräkas, den andra gången hittade dom henne medvetslös vid en klätterställning. Familjen flyttade förståeligt nog.

AnnaLundin
0

Hur man än gör har man alltid ändan bak.

Jag åker och handlar i stallkläder ibland, och det står jag för. Varför? Jo, för att jag ibland passar på att handla när jag är på väg hem efter att ha jobbat (hovslagare). Man är då svettig och äcklig och det skulle inte hjälpa ett dugg att byta kläder, man stinker ändå. Och jag vägrar åka hem och byta kläder för att kunna åka och handla, om jag ändå passerar affären på väg hemåt. Jag har faktiskt drygt en mil till affären och det skulle bli en extra resa på drygt två mil bara för att duscha och byta kläder innan jag åker och handlar - i kläder som sannolikt ändå har både katt- och hästhår på sig även om de är nytvättade.

Sen vad många glömmer när de raljerar om alla hemska hästmänniskor som handlar med stallkläder på - det är nog ett minst lika stort problem med alla parfymallergiker och alla tanter som häller över sig halva parfymflaskan innan de går hemifrån. Själv har jag mer än en gång bytt kassakö pga detta, för det ger mig migrän. Men det räcker att gå två kassor bort för att slippa.

Fördelen om man har ridkläder på sig är att allergikerna faktiskt SER att det är hästmänniskor och då kan ha möjlighet att hålla sig på avstånd. Det är ju värre om man kommer i jeans som varit i stallet, för då SYNS det inte varifrån hästdoften kommer.

Vad gäller ursprungsfrågan så är det en svår sits ni har hamnat i. Jag vet faktiskt inte hur jag hade agerat i samma situation. För precis som ni säjer så finns ju allergenet kvar i kläderna även om de tvättas.
Fast ett tips kan ju vara att köra kläderna i torktumlare, det är ett väldigt effektivt sätt att bli av med katt-, hund- och hästhår på dem….

CBA
0

#11 Det hade varit en lösning men vi har ingen torktumlare att tillgå :o/

Jag har inte dåligt samvete över att jag har stallkläderna på mig ibland när jag hämtar min son på "dagis".
Hade det funnits hästallergiska barn där så hade det varit skillnad MEN, nu VET jag att det inte finns och hade det funnits så hade personalen sagt det till mig och bett mig undvika stallkläderna.

Den här killen är det enda och hittills första allergiska barnet där det inte handlar om matallergi hos dessa dagmammorna.

Nicka
0

Jag fick Själv allergier, vid vuxen ålder. Och det är absolut inget man skojar om. Det kan vara livs-hotande !! Och man måste verkligen ta det på allvar..Det är fruktansvärt att bara tänka tanken, att barn har det. Eftersom De små har svårt att förklara…Själv får Jag ta sprutor, för att klara av att andas och det är inte det roligaste…Här ovan,,finns det en länk Om astma..Läs den..http://www.astma.com/ (lägger den här också.)

Linda
0

#11 Ja det var det jag menade.

Jag var också "tvungen" eftersom jag hade 9 hästar hemma och två barn som jag mer eller mindre skötte själv..

När jag nu läser mina inlägg kan jag hålla med om att det låter egoistiskt tänkande men jag är nog bara anti "överbeskyddande" föräldrar jag stöter dagligen på nu när vi lämnade landet för Östermalmsdagis..