Tips: Förnya barn/ungdomsrummet på en budget
( Kommer skriva tips trådar som denna här på iFokus i framtiden)
1. Välj en ''grundfärg'' på möblerna som t.e.x. vit, brun eller beige
2. Byt ut textil och inredningsdetaljer när ditt barn ändrar stil
3. Kom på kreativa lösningar t.e.x. använd en gammal kruka som pennkopp
4. Fynda på loppis, blocket och av bekanta
5. Ha bra förvaring
Ett nyfixat rum kan få en att vilja hålla snyggt senare :)
Bra tips! Fyller på med tre till, som kan verka självklara men kanske ändå inte är det:
1. Låter barnet/tonåringen vara med och tycka till, och ta åsikterna på allvar. Även om du som vuxen aldrig skulle välja solgula väggar eller svarta sammetsgardiner så är det ju inte du som ska trivas i barn-/tonårsrummet utan barnet.
2. Precis som i resten av lägenheten så gör textilier underverk! Lätta att byta ut och det som gör ett rum riktigt, riktigt ombonat och mysigt. Ett otryggt barn kan sova bättre med en mysig sänghimmel. Några fina kuddar i sängen gör det roligare att bädda när det kommer kompisar. En filt eller två, på sängen eller över en stol, är mysigt. Gardiner och mattor är värda en extra tanke.
3. Större rum är inte alltid bättre. Många barn blir tryggare i ett lite mindre rum.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Måla gärna väggarna när barnen är små. Mycket lättare att göra rent /bättra om de målar på eller förstör väggarna. Tapet-skarvar inbjuder dessutom gärna till pillande med sönderricvna tapeter som följd.
/Målaren
#2 Proffset har talat 😂 Smart det där med målade väggar, det är ju också väldigt logiskt när man hör det men inte så självklart att man tänker på.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vilken kul tråd. Visa gärna bilder på era barn-/ungdomsrum om ni har några, d.v.s. om inte rummets ägare misstycker! 🙂
Än så länge är min son för liten att komma med egna åsikter om rummet. Men jag gillade tipset att byta ut textilier och detaljer när barnet ändrar stil, så mycket enklare än att ändra hela rummet.
Jag gillade också tipset om målade väggar istället för tapeter, riktigt smart! Just nu har sonen tapeter i sitt rum, eftersom det satt fina tapeter där när vi flyttade in, men om de någon gång blir förstörda, eller vi ledsnar på dem, så blir det målat!