mjölk/vete/soja/majs-allergi
Hej! Jag heter ylva och har en liten son på 13månader. Han har en misstänkt mjäölk/Vete/soja/majsallergi och är just nu rätt så dålig. Finnsdet någon annan därute som har erfarenhet av likn allergi? Hur yttrar den sig för erat barn? Vi behöver alla tips som vi kan få kram viktors mamma
Jag är själv mjölkproteinallergiker, men har ingen erfarenhet om det hos barn.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Får du utslag eller magont? Vet du bra mat?
Får utslag om jag kommer i kontakt med mjölkprotein på utsidan. Tex av schampo eller tvål som innehåller mjölk/yoghurt. Tror inte jag får utslag av att äta mjölk, har jag faktiskt aldrig tänkt på.
Får fruktansvärd magont och illamående, spyr om jag fått i mig mycket mjölkprotein. Avföringen blir gärna lite gulaktig och lös om jag fått i mig mjölkprotein. Får mycket gaser i magen. Blir även en hel del konstiga reaktioner så som nedstämdhet, lättirriterad och ledsen, trött och orkeslös.
Äter som vanligt, men lusläser innehållsförteckningen. Istället för grädde så använder jag Oatly's iMat och dom har även en havremjölk som jag använder som ersättning i matlagning. Finns även mjölkfritt smör, själv föredrar jag Floras mjölkfria bordsmargarin och Mildas mjölkfria mat/bakmargarin. Yoghurt finns också mjölkfritt, men då innehåller det soya istället (att tänka på är att det tydligen är lätt att utveckla allergi mot soya om man är mjölkproteinallergiker så man bör vara försiktig med det). Vet inte om det finns yoghurt på havre? Aldrig tänkt på då jag inte är så förtjust i sånt.
Finns en hel drös med mjölkfria produkter idag. Dock är ju det mesta på soya, men finns en del med havre också.
Tänk på att plugga in alla tänkbara ord som finns för mjölkprotein som kan förekomma i innehållsförteckningar.
Här är en bra sajt: http://www.mjolkfri.com/ som jag tog hjälp av i början.
Här är en bra lista att läsa igen och försöka memorera ;P http://www.mjolkfri.com/vaga-bjuda-mjolkfritt/7/mjolklistan/
Vår dotter har mjölkprotiensallergi (dock håller den.på att växa bort). Hon blev väldigt dålig i magen, gröngult slemmig avföring, kontaktade då barnmottagningen och de rådde oss att utesluta allt mjölkprotien ur hennes kost. Vi använde oss av havredryck istället för mjölk och imat som grädde, någongång ibland fick hon även soygurth som yoghurt, smör var floras mjölkfri, stekte med olja. Hon blev mycket bättre i magen när vi uteslöt allt. Eftersom hon bara var 6mån när det började sa läkarna att det kunde växa bort innan hon fyllde 4år och att vi skulle prova att ge henne mjölkprotien när hon var 1,5-2år för att se. När vi testade gjorde vi det med lite gräddsås har jag för mig, det var inget hon reagerade på. Nu kan hon äta mjölkprotien så länge man han kokat maten, har det inte varit uppvärmt kvittar det om det är med eller utan laktos. Ost och smör kan hon äta också. Enligt läkaren och dietisten ska man inte ge så små barn sojaprotein för ofta, då kan de bli allergiska mot det med, så vi höll oss mest till havre.
#4 Du pratar först om mjölkprotein, sen kommer du plötsligt in på laktos? Blev din dotters mjölkproteinallergi plötsligt en laktos-intolerans/allergi?
#5 hon är fortfarande mjölkprotiensallergiker till viss del. Enligt läkaren så kunde laktosfria produkter vara lättare för henne att äta sen än de med laktos och mjölkprotien, men för oss har det inte gjort någon skillnad om.det är med/utan laktos.
#6 Lustigt att man skulle klara laktosfria produkter bättre, det är ju liksom inte laktosen (sockret) som är problemet, det är ju proteinet som är problem. Men då förstår jag hur du menar.