Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1091 ggr
Destany
2

Hur få min son o sluta bitas?

Min 10 månaders biter mig ofta och jag vet inte hur jag ska få honom och sluta. Han har 8 tänder så det gör faktiskt ont. Jag säger nej o ajaj o tar bort honom men det är hopplöst. Han skrattar o anfaller igen. Någon som har nåt tips?

Ria74
1

Har samma problem med Molly, hon har bara två tänder än så länge. Men det känns när hon biter till. Jag brukar låtsas att jag blir ledsen när det inte fungerar med nej.

Då ska hon klappa på mig och trösta istället. Kanske något för er att testa?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

AnnaFagerell
0

Jag gjorde samma som ovan, låtsas bli ledsen. Fungerade jättebra på mina barn.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

thicha
1

Min ena son var så, han kunde bitas när han blev ARG oavsett om det var ett syskon, mamma pappa … Tycker det är bättre att säga ifrån ordentligt till barnet i stället för att avleda eller så med tanke på att det är allvarligt, går det sen så långt att barnet biter tex andra barn på dagis så blir bara problemet större o större.

Tycker många är för mjäkiga till sina barn, mamma o pappa vågar inte säga ifrån ordentligt till barnen när dem gör dumheter eller så orkar dem väl inte….  Man känner sina barn bäst iaf, alla är vi olika.

Destany
0

#3 jag säger ifrån men det hjälper inte. Han är 10 månader han förstår inte att det är fel så som en 3 åring. Han har lugnat sig med bitandet nu så det var väl en period han var i.

AnnaFagerell
0

#4 Håller med… en 10 månaders förstår inte när man skäller och gormar utan är mer som en hund- OH jag fick uppmärksamhet, jag gör det igen!.

[Tess86]
2

En tiomånaders kan väl fortfarande bitas lite för att det är mysigt också, som att snuttandet fortfarande är kvar? Min son är snart 9 månader och han har börjat bitas vid Amning, mot slutet. Det verkar som att har gör samma sak som på nappflaskan när det har tagit slut i den eller när han inte vill ha mer. När han dricker vatten i nappflaskan kan han börja tugga på nappen när han inte vill dricka mer. Om han biter mig vid Amning säger jag aj och sen tar bort honom från brösten, inte mer än så. Efteråt kan jag säga "inte bitas", men jag blir inte arg på honom. Det känns som att det är för tidigt för uppfostran, som att det inte kommer gå in i alla fall. Men att ta bort din son varje gång kanske hjälper lite även om det inte verkar så när han skrattar. Skönt att han har lugnat sig med bitandet :)

AnnaFagerell
0

#6 Att han biter vid Amning eller flaskan är nog ett sätt att säga att han vill ha mer. Djur som biter sin mamma när de får di brukar göra det för att de inte får tillräckligt. Jag tror stenhårt på att mkt är naturens sätt att meddela hur det ligger till. Men antar att din lille får mat också?

[Tess86]
0

#7 Ja, det kan nog vara att han vill ha mer. Han är ju stor nu killen, behöver mycket näring, och så mycket mjölk verkar inte jag ha kvar. Han äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsgröt så under dagens lopp får han nog i sig tillräckligt med mat, vid behov brukar han få ersättning också, som mellis eller om han har ätit dåligt, men jag brukar börja med att amma när han vaknar på morgonen och efter att han sovit middag och då kan ju tänkas att han kanske gärna vill ha lite mer.

Men han biter också på nappflaskan när han dricker vatten till maten. Då finns det vatten kvar i flaskan och han kan dricka en stund och sedan börja tugga på flaskan, och då känns det mer som att han gör det för att han har ett tuggbehov.