badrutiner
Vad har ni för rutiner kring bad? Badar ni ofta, tycker barnet om att bada, vad använder ni för produkter osv! Min son är snart 3 månader och badar ca 2-3 gånger i veckan. Han tycker om att bada. Vi använder en balja och barnolja. Efter badet blir han alltid väldigt trött och brukar då få ligga naken i en filt i sängen och mysa/sova innan vi tar på kläder och börjar dagen :)
Jag har själv inte barn, men jag har syskonbarn och har rätt så många syskon. Alltid hört att barn inte ska bada så ofta när de är bebisar? Men kanske bara är den första månaden, för att deras hud är så 'skör' .. Men kanske annat när man har badolja. :P
Sonen badar en gång i veckan numera, betydligt mer sällan när han var mindre. Räcker bra, små barn blir ju inte direkt smutsiga och jag tycket det är onödigt att bada oftare och riskera torr hud.
Vi använder Liberos schampoo och inget annat.
#1 Små bebisar har sk. babyfett som deras hud behöver, det är inte bra att bada för ofta för då tvättas ju även fettet bort.
När han var mindre bada han inte så ofta, nu gör han de mest för att han tycker så mycket om det :) sen känner jag att nu förtid så blir han faktiskt lite sölig, han spyr , spottar och kan söla en del med maten (bröstmjölk) och han har många goda väck som de kan gömma sig i. Givetvis tvättas han ju varje dag men de är inte alltid lätt att komma åt över allt. Vi har aldrig haft problem med torr hud utan han är fin och len :)
#4 Finns alltid undantag :) Jag menade inte min kommentar som en pik mot dig, utan snarare en förklaring till hur jag tänker gällande vårt badande så du behöver inte ta åt dig. Alla barn är olika.
#5 nej jag tog inte illa vid mig :) utan berätta bara varför vi har våran rutin. Jag gillar att höra och läsa om hur andra gör, därför jag ställde frågan :)

Molly är ganska torr i huden så vi badar en gång i veckan om inte något oförutsett inträffat då de kan bli oftare :)
Vi har badtvål från apoteket och hon älskar att plaska och leka med baddjuren. Hela köket är vått efter badbaljan har varit framme.
Sambon har lärt henne hur man sparkar med fötterna för att lyckas få de så vått som möjligt ;)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
När hon var liten bebis (upp till året nästan) badade vi sällan oftare än 1 gång i veckan, ibland ännu mer sällan. Med endast barnolja/olivolja och senare började vi med organisk tvål-schampo. Nu, när hon snart blir 20 mån badar hon kanske var 4-5 dag.. Om ens det. Använder fortfarande bara samma tvål/schampo och olivolja/kokosolja i badet. Hon älskar att bada och har alltid gjort! På sommaren byter vi baden i badkaret mot bad i sjön! Hon ville bada massa i somras!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vi badade oxå ca en gång i veckan som mest när Bastian var bebis. Detta tyckte den äldre genertionen var helknäppt o de ville att vi skulle bada honom varje dag. Nu mer när han är ett år badar han oftare, medans vi ändå dushar får han var med o bada.
För det mesta är det bara vanligt vatten som gäller men har han mycket mat i håret blir det Babyshampoo oxå. När han var yngre o hade torr hud hade vi ofta olja i vattnet.
I början varannan vecka, så länge hon inte hade spytt ner hela sig själv eller haft läckande blöja. När hon var 5-6mån någonting blev det oftast en gång i veckan istället, när hon blev 1år fram tills för några månader sedan (hon är tre nu) blev det varannan vecka igen för hon fick panik i duschen. Nu har det börjar släppa så är en till två gånger i veckan nu. I början hade vi babyolja i badvattnet och smörjde med hudsalva för hon var så torr, nu duschar hon med samma duscholja som jag har på kroppen och barnängens schampo, smörjer fortfarande med hudsalva (essek salva som vi fått utskrivet av läkare, samma till mig och dottern).
Min dotter är 10månader och vi badar henne varje kväll och har gjort sen evigheter tillbaka. Vi badar henne i balja och använder oss av Natusan bedtime bath (varje dag) och lotion och schampoo varannan dag. Hon älskar att bada, leker gärna med badankor och vattenkannan. Ibland duschslangen också =)
Vi badar alltid en halvtimma efter gröten, och efter badet är det direkt hopp i sängen och i med välling. Hon vet att det är kväll och dessa rutiner har vi också alltid haft. Bara att läggtiden varierat, men rutinen densamma.
Sonen är 8 månader. En gång i veckan är han på babysim och badar i pool, då får han duscha efter, på plats, och vi tvättar bort klorvattnet med babyschampo/tvål.
Där emellan badar han en gång i veckan hemma, i badkaret. Oftast badar han tillsammans med pappa. Vi har ett stort spabadkar så ibland badar vi hela familjen ihop. När han var mindre badade han bara med rapsolja i vattnet, men nu får han matrester i hudvecken, kräk osv och kan nästan börja lukta illa, så vi tvättar honom med schampo/tvål hemma också. Om han badar bubbelbad (med badskum för bebisar/småbarn) tvättar vi honom bara med badvattnet, eftersom även badskummet är rengörande.
Han älskar att bada. Han plaskar med händerna, leker med sina badleksaker, ligger på rygg och sparkar med fötterna och ibland kastar han sig på mage och vill göra som på babysimmet.
Om en månad ungefär drar vi igång värmen i poolen här hemma. Jag längtar efter att kunna bada med honom där i. Och så ute i sommar såklart :)

Min son verkligen älskar att bada och har gjort hela sitt liv. När han var mindre badade vi honom oftare, säkert 1-3ggr/vecka, men för ett år sedan ca så blev hans torra hud ännu värre och nu kan han knappt bada för hans eksem blossar upp med en gång trots olja i vattnet och insmörjning efteråt.. Han vill så gärna bada men det funkar inte så ofta som han vill. Men det brukar väl bli ca varannan vecka som han får sitta i sin balja och plaska. Och han är 3 år :)

Badar sonen ca 1 gång vecka och han älskar att bada. Använder barnolja i vattnet o barntvål o ibland barnschampoo. Kriget med sonen börjar efteråt för han hatar att bli insmord och påklädd igen.

Glömde skriva han är 10 mån
Lillan HATAR att bada och har alltid gjort. I början gallskrek hon och fick verkligen panik. Hon skriker inte längre men får fortfarande typ panik. När hon var mindre så badade vi i balja men slutade med det när hon blev stadigare så numera står jag i duschen med henne i famnen och pappa hjälper till att tvätta av henne :) Hon är nu sex månader och har hela tiden badat ungefär en gång i veckan, om hon inte sölat ner sig totalt då, då har det blivit oftare.
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Vi badar 1-2 gånger i veckan strax efter middagen. Någon av oss badar med henne i badkaret, hon är nu 10 månader och när hon var mindre hade vi badbalja, vatten, rapsolja och ett par badleksaker, hon älskar det! Plaskar på som en galning och ögonen bara lyser, ibland får hon sitta i badkaret och vi duschar mjukt istället. Efteråt blir hon torkad, insmord med olja vid behov, pottan och sen på med blöja, pyjamas och tofflor.
/Christine
Vi badar oftast på morgonen efter frukost. Sonen har som rutin att äta frukost, leka en stund och sen sova ett par timmar. Passar därför bra att byta ut lekstunden mot bad. 1-2 gånger i veckan ungefär.