Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1166 ggr
[Tess86]
11

Han förstår! :D

Billy är 8 månader nu och hittills har vi inte sett något tydligt bevis på att han förstår vad vi säger, annat än att han lyssnar till sitt eget namn. Men idag när jag läste för honom hände något nytt. 

Billy har en bok som på varje sida någonstans i bilden visar en leksaksskallra som ser ut som en katt (en likadan skallra som han själv har). Idag när jag läste boken för honom och frågade var kattskallran var kunde han peka ut den på alla sidor, flera gånger om, och såg alldeles lycklig ut. Första beviset på att han förstår vissa ord! Så kul att se! 😃

PogoPedagog
0

Visst är det fantastiskt när de plötsligt klarar nya grejer. Jag kommer ihåg ett sådant där aha-ögonblick. Bastian satt med en liten plasthäst i handen och jag höll fram en liten ho till den och frågade om inte hästen ville äta lite. Då stoppade han ner hästens huvud i hon:) Det var första gången han visade att han kunde leka mer abstrakta fantasi-lekar. 

Man blir så stolt varje gång de gör något sådant.

Ria74
1

De är så kul att se hur dom utvecklas till egna individer. Molly har börjat förstå att man kan ge nappen till andra, när jag frågar om jag kan få smaka nappen försöker hon stoppa in den i munnen på mig 😃

Hunden uppskattar inte lika mycket när hon försöker stoppa in den i munnen på henne dock 😉

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tess86]
0

Ja, det är så häftigt för man pratar och pratar med dem men tror inte att de förstår så mycket, annat än att de förstår tonfall och gillar att lyssna till ljuden. 

Men så plötsligt förstod han en hel mening, och "kattskallra" liksom, det är ju inget kort, enkelt och vanligt förekommande ord precis! Så ofta har vi inte läst den där boken heller, eller lekt med den riktiga kattskallran. Då måste han ju förstå en massa andra saker som vi pratar om mycket oftare (äta, vatten, sova, gå ut, sitta vagnen, åka bilen, pappa, mamma, hundarna, bada osv.). Och att han sätter handen på bilden och liksom pillar med pekfingret, för annars pekar han aldrig på någonting eller använder händerna för att vinka, göra ramsor och sånt.

Ria74
0

Jag gissar att dom förstår vad man säger långt innan man själv tror det. Molly förstår en massa, t.ex att det är mat, om hon vill ha och dricka, jag frågar var Bella (vovven) är och då tittar hon direkt ner på golvet efter henne.

Kattskallra är ju verkligen inte ett ord i mängden som är lätt att gissa på så Billy visar ju klart och tydligt att han förstår 🙂

JossanH
1

Dom förstår så mycket mer än man tror! :) Vår unge började mata sina dockor med vattenflaska, och vagga dom i famnen när hon var runt 8-9 mån. När hon var runt 10,5-11 mån lekte hon med att bädda ned sina dockor i ett badlakan i över en timme när vi var på stranden. Hon har dock alltid varit typen som gillar att observera, tänka och göra, inte fart fram som en virvelvind, utan sett alla dom små sakerna. Hon var inte många månader när man började märks vilka böcker hon gillade mest genom att hon vevade runt med armarna och gjord pruttljud med munnen ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
0

Ja, då ser man ju också hur viktigt det är att man pratar med dem, läser, leker, visar saker, och att de får uppleva mycket. 

#4 Hur gammal var Molly när hon började titta efter Bella (när ni frågade efter henne)?

#5 Vad gulligt! Billy härmar om man visar på detaljer, trycka på knappar, snurra på saker osv men leker inte låtsas-lekar. Men det kan ju också bero på den typ av leksaker som han gillar. Han ratar helt dockor, gosedjur och andra mjuka saker, han gillar inte ens snuttefilt. Han vill ha hårda småsaker som man kan hålla i händerna, gärna med rörliga detaljer som han kan sitta och pilla på och studera i evigheter. Bilar ska vändas upp och ner och snurra på hjulen, plocka med bollar är också kul.

Ria74
0

#6 Hon var ungefär 7 månader när hon aktivt kollade efter Bella och satte ihop namnet Bella med hunden :)

[Tess86]
0

#7 Vad gulligt :) Det är så kul att barnen verkligen gillar hundar, och tittar efter dem. När Billy var mindre skrattade han nästan bara när han var med vår ena hund, annars fick man busa riktigt rejält för att få honom att skratta, med tyri skrattade han så fort hon dök upp.

Ria74
0

#8 Javisst är det härligt. Jag var lite orolig innan hur det skulle gå med Bella och om hon skulle acceptera Molly, men det var inga som helst problem :D

[Tess86]
0

Jag var också orolig i början, inte att hundarna skulle vara elaka eller så, men att de skulle vara för klumpiga. Men det har gått hur fint som helst.