dyra kläder?
lokes faster är femton år gammal, får hela sitt barnbidrag själv och handlar då kläder för allt.
bb går åt till typ ett par jeans.
när jag var i samma ålder så var jag med lite insnöad på märkeskläder, men inte så otroligt som hon är.
vad anser ni? ska barn få köpa vilka kläder som helst, dyra som billiga?
köper du själv dyra kläder till dina barn? det finns ju trots allt märkeskläder från nyfödd till tonåring.
Jag brukar skilja på "dyrt" och "kostar mycket pengar", för det finns en viss nyansskillnad där…
När barnen varit riktigt små har de haft mycket kläder som varit ärvda och/eller köpta på rea, för att det känns meningslöst att lägga stora pengar på kläder som de ändå växer ur ganska snabbt.
Men nu när de blivit större så lägger jag lite mer pengar på deras kläder. Dels för att jag vet att de kan ärvas till alla syskonen och dels för att de ser mer välklädda ut med lite bättre kvalité på kläderna. Sen är det så att de kläder jag köper av är av mer klassiskt snitt än de som finns hos de stora klädkedjorna, jag hittar INGENTING jag vill att mina barn ska ha på sig där… Dessa kläder har också betydligt högre kvalité på både material och sömnad och är Ökotex-certifierade klass 1. Det finns ännu fler skäl till att jag gillar dessa kläder, men jag ska lpta bli att pracka på er alla mina försäljningsargument… 
När barnen blir ännu större kommer jag ändå sätta gränser för vad de får köpa. BRA kläder får kosta, men inte en femhundring extra för ett litet ***** märke…
Jag höll på att baxna när jag hittade en hipp märkesmössa på Intersport för över 600 kr, för några år sen - INGEN kan väl tro att det kan vara SÅN skillnad på kvalitén på en MÖSSA???

När dom får barnbidraget så tycker jag att dom ska ha det för att lära sig att hantera pengar på rätt sätt, inte handla kläder för allting. Hur ska dom då lära sig sen? Mins äldsta grabbar är så olika. Den ena sparade pengar och lärde sig handskas med ekonimin medan den sndra som också är märkes-freek köpte kläder och sen var pengarna slut. Tyvärr är han så fortfarande, det ska vara noga med att kläder och prylar har bra märken, sen struntar han i om han har råd eller inte. Jag har inte handlat många märkesplagg till mina barn, bara några gånger när det har varit rea. Dom växer ju så fort så varför köpa en tröja för 400 när man kan hitta en likvärdig för 150? Igår var jag i en barnvagnsbutik som också sålde märkeskläder-och saker till bäbisar, det var ju sjukt dyrt! Man ser en trend idag bland yngre mammor där det tävlas i vem som har dessa märkesprylar. Det trycker jag personlign är så fel för alla har inte den ekonomin.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
KappAhl m fl duger alldeles utmärkt…särskilt när de växer som mest. Här är det också mkt ärvt som gäller. Visst skulle det vara kul att köpa mer nya kläder men…
Sonen fick mest nytt då det inte fanns ngn kille att ärva efter. Mellis har ärvt jättemkt o Minstan en del, hon får ju efter storasyster också. Vi har inte råd att lägga en massa pengar på kläder. Vinterjackor o vinterskor får kosta lite mer men annars är det lågbudget som gäller. Vi har prioriterat att ha råd att skaffa barn framför att kunna ge dem dyra saker. Har hittat jättefina, knappt använda kläder för 10-15 kr på loppis t ex.
Sonen ville ha BB för att handla själv en månad förra hösten. Jag sa OK men då måste du komma ihåg att du behöver både en ny vinterjacka, skor, strumpor o kallingar, nya gympakläder + skor o lite annat smått o gott…sedan sa jag vad det skulle kosta o han insåg att det inte räckte m ens 2 BB. Då ångrade han sig…tror (*är helt övertygad om*) att han såg ett PC-spel framför sig. :)
Han ska få prova på när han börjar högstadiet. Än sålänge får han träna på att spara veckopengen + presentpengar o intjänade slantar.

Varför inte införa klädkod vs "skoluniform" på skoltid?
På sin fritid ser jag inget fel om barnen tycker att det är roligt med kläder, men visst kan hysterin efter märken kännas otroligt jobbigt för föräldrar med dålig ekonomi.
Men mina barn tycker jag ig att H&M kläder fungerar utmärkt eftersom de växer så mkt men min sambo delar uppfattningen at det ska vara kvalite' så att det håller och då blir det lätt märkes kläder.
På förskolan de går där vi bor (Östermalm, stockholm) ser jag en trend att alla barn har märkeskläder men framförallt hållbara kläder från POP som dessutom är könsneutrala.
Vänligen/Linda

Nej, jag har inte ekonomi för att handla på det viset (min dotter har inte hand om hela barn bidraget), min dotter som nyss börjat sjuan, vill gärna ha märkeskläder, antagligen för att de andra i klassen har det, det förstår jag. Men det blir mest på någon rea eller märkesklädsbutiker som säljer billigare kläder, då fårman märkeskläder till "normala" priser:)
MVH Isnornin
Märkeskläder tycker jag barnen gott kan vänta med tills de blivit större. Känns inte skoj att köpa ett par Levisjeans i stl 62 för 600 :-! 
Barnen själva är knappast medvetna om vilka kläder de har på sig utan det handlar nog mest om föräldrar - omgivning.
Dessutom blir det enda slitaget i tvättmaskinen när de handlar om små storlekar. När de blir större kan ju kvalité vara bra - men det finns även bra kläder till rimliga priser.

Jag är anti märkeskläder bara för att jag inte förstår vitsen…. Finns en del märken som ungarna absolut vill ha men som är i sån dålig kvalitét att de nästan inte håller ihop i sömmarna… Och sällan jag skulle köpa en Adidasdress till lillan för 450:- som hon växer ur på 2 månader om hon inte lyckats fläcka ner den med morotspuré eller nåt annat kul som inte går bort..
Jag gillar HM o andra billigare klädaffärer. Det blir samma otvättbara fläckar på kläder oavsett om de är från POP eller HM så då känns det bättre att slänga ett plagg som kostat mindre! Sen växer de så attans så de hinner ju inte alla ggr använda dem så mkt innan det är dags för nästa storlek… ärvda kläder går också jätte bra. Har en syrra m 2 äldre flickor än vår o det har varit perfekt!
Mina barn får bli mkt äldre innan de ska få sina bb. då de har fruktansvärt dålig hand m pengar…. har man pengar ska det handlas är deras melodi..
Hehehe, min 10 åriga dotter har inget emot begagnade kläder så länge de är snygga,hela & rena & hon bryr sig inte om märken, hon tycker att HM & Lindex har de bästa kläderna :)

När det kommer till slitplagg som tex vinterkängor, vinterovaraller och regnkläder så köper jag märkes kläder…annars så får killarna nöja sig med HM kläder och våran yngsta ärver mycket av sin 6 år äldre storebror.
Barn i 2,5 och 8,5 års åldern sliter kläder så ofantligt så jag ser ingen vits i att köpa dyra märkeskläder till dom när "vanliga" klädbutikerna har i mina ögon minst lika fina kläder.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Innan vi flyttade hit till Norrland så bodde vi strax utanför Eskilstuna. I Robins klass, 2:an fanns det några flickor som alltid kom med senaste modet vilket innebar korta kjolar med höga stövlar, dom var sminkade och färgade håret, jag kan inte förstå hur föräldrar kan färga så små barns hår och sminka dom! Robins kusin blev mobbad i första klass för att hon inte hade det senaste modet. Jag tycker att det är fruktansvärt hur små barn blir som små tonåringar, vart har barnstadiet med att leka med dockor osv tagit vägen? Mina vänners flickor lägger bort dockor och vagnar redan när dom är 6-7 år, då tycker dom att dom är för stora! Det här får mig att fundera mycket på vart vi är på väg. När jag var barn så lekte man tills man var 10-12 år, sminka sig osv började man med vid 12-13 år.
Elisabeth
Aha, så har jag hittat ännu en norrlänning här på iFokus! Kul!
Jag blir riktigt förskräckt över det du berättar Elisabeth (fint namn förresten, har det som mellannamn :). 8-åringar är barn o ska klä sig för lek o inget annat. Möjligen leka dam o gamla avlagda klänningar o mammas gamla pumps, ingenting annat!
Min äldre dotter (5 år igår :) älskar att klä sig "fint" men märken har hon ännu ingen uppfattning om…förmodligen för att jag är totalt ointresserad av dessa…huvudsaken är att man tycker om dem o de är sköna. Hon har gärna kjol/klänning, rosa såklart o är det glitter på är lyckan fullständig! :)
Hon leker inte m dockor (har aldrig gjort) men har några mjukisdjur, bl a sin älskade Kalle Kanin, som sköts om m stor frenesi o har tagit dockornas plats som hennes bebbar. Jag tror att leken är väldigt viktig för barnen, t o m våldsamma lekar. De skapar en förståelse för världen som den ser ut idag o de får utlopp för sin aggressivitet. Tyvärr så finns ju sådan inom oss såväl som i djurvärlden… :( Dock/mjukisdjur/"mamma, pappa o barn"-lekar skapar empati o förståelse för andra o att man måste hjälpas åt. Viktiga saker!

#12 Jag håller med dig :) Att barn ka klä ut sig till fina små damer och söta farbröder i hatt m.m. det är en underbar lek där teatern kommer in i leken också. Ja jag har mått så dåligt av att se det här och att det är föräldrarna som hjälper barnen att bli små tonåringar! Dockor tog jag bara som exempel men det är så viktigt att barnen får vara barn och leka för det ingår i deras utveckling som tyvärr blir störd om dom ska få bli stora för tidigt.
Vad kul med en granne här! 
Elisabeth
#11 Det är inte klokt. Man undrar hur det står till i huvudet hos föräldrarna. Det är lika dåligt som skönhets tävlingar för barn som dom gillar i USA.
Det borde vara enkelt för skolan att förbjuda smink och för vågade kläder. Det har dom gjort i skolorna som min pojk gått i.
Eddie

#14 Vad bra att dom har gjort det där! Så skulle alla skolor göra tycker jag med!
Elisabeth
Min dotter slutade oxå leka med dockor,förutom de fördömda Bratzdockorna, som 7 åring… De senaste 2 åren när vi bodde i stort bostadsområde gällde just kläder & ev smink,beroende på vem hon lekte med..
Nu,för ca 3 v sen,lekte hon med 6åriga granntjejen i nya lilla bostadsområdet & de lekte med bebisdocka & vagn! Fick plocka upp det lilla hon hade kvar i källaren & hon hade verkligen saknat att leka… Så det Elisabeth skrev stämmer verkligen.. De ska bli "stora" alldeles för fort.. JAg själv lekte med dockor till var var 11 kke.
Hon har haft bestämda åsikter om kläder & hår i några år… De söta långa flätorna klipptes av för snart 2 år sen på hennes order & hon vägrar ha klänning. I sommar har hon dock kunnat ha kjol utan tights under.. Hon har för fula ben säger hon…
Förra veckan skulle hon prompt ha ett par jättetigghta jeans från Lindex,men vilken stl vi än provade,så fick hon inte byxorna över fötterna & då började hon gapa om att hon är för tjock & att alla andra har den typen av byxor..
JAg belv arg & sa högt att byxorna var måttade efter anorexiabarn.. Lite dumt kke,men min dotter är knappast överviktig…
Hon skulle själv kunna använda skoluniform har hon sagt :)

Nej våran kille på 12 år får inte köpa vilka kläder som helst. men han förstår det och oftast vill han köpa något billigare för då kan man ju köpa mer…….