Akta Graco
Tänkte höra här om någon testat Akta Graco Logico S HP (babyskydd)? Tänkte höra hur det är att bära, hur det är att sätta i/ur bilen och isf om ni testat med eller utan bas.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vi har ett sådant och tycker den är bra.
Vi har bas och det är superenkelt att klicka i stolen och att ta ur den. Har även använt den utan bas och det funkar fint det med. Det enda är att i vissa bilar är bältena lite korta och då kan det bli svårt att få det runt stolen om man inte har basen i.
Stolen verkar vara väldigt skön att sitta i för dottern sover gärna i den när vi är ute och kör. Den är ganska tung tycker jag som inte är så grov själv. Dottern väger snart 8 kg och har för mig att stolen vägen 4,5 kg eller kanske något mindre minns inte helt så det blir ju några kg att bära.
Stolen är lite större och klumpigare än t.ex brios tycker jag med, men jag inbillar mig att hon sitter mer skyddat i den då.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#1 Går basen att installera med bara bilbälte? Eller måste man installera basen med isofix? Har den bra knapp för urtagande av stolen, är den lätt att ta i ur basen?
Känner du att den är så pass tung att det lätt blir att man inte använder skyddet utanför bilen? Tänker att 12-13kg är ganska mycket att bära på, och är stolen då dessutom lite otymplig så kanske det inte blir så kul.
Funderar på att köpa utan bas först och eventuellt köpa till en bas senare om jag känner att det blir bökigt utan basen.
Sen är det ju skillnad i priset också på akta graco och brio, så det är ju något man får överväga.

De går fint att installera basen med bara bältet. Jag tycker den är enkel att ta ut ur basen. På baksidan sitter det ett handtag som dras uppåt samtidigt som man lyfter upp stolen.
Jag använder nästan aldrig skyddet utanför bilen. När hon var riktigt liten satte jag den nån gång i en kundvagn så jag kunde köra henne i affären, bära stolen orkade jag inte några längre sträckor. Den är rätt så klumpig att dra runt på. Sätter man ner stolen i en vanlig kundvagn i affären tar den upp nästan hela vagnen så skulle man handla så fick man ha en korg under kundvagnen.
Brios är bra mycket nättare att bära verkar det som.
Kolla först i bilen om bältet går runt stolen. Min far har en gammal jeep och där var vi tvungna att använda basen för bältet räckte in runt stolen.
#3 Hmm, låter inte så positivt. Tänker mig att kunna ta med skyddet in till BVC, när jag handlar mjölk i affären osv. Om bäbis sover så vill jag ju inte plocka upp hen bara för att jag ska in någonstans en snabbis och fixa med något. Större shoppingturer så kommer jag ju ha barnvagnen, vill inte ha barnet i skyddet för länge åt gången då det inte är så bra position. Men känns inte så kul om man inte vill använda sitt skydd för att det är tungt och otympligt.

Vi har ett sådant som är några år nu och det är jättetungt tycjker jag! Nästa barn får ett mindre, lättare.

#4 In till bvc har jag haft mitt skydd och likaså om jag skulle handla något litet. Men jag bär inte henne några längre sträckor i det eftersom jag helt enkelt är för svag :)
#5 Låter ju inte kul, skippar nog det skyddet när jag insåg att det var så otroligt mycket tyngre än dom flesta andra.
#6 Ja, men det låter inte så kul att dra runt på den extra vikten, att det är så tungt så man inte känner för att ta det med sig känns inte roligt. Tror faktiskt jag skippar det, sambon tyckte inte heller det lät kul när vi såg viktskillnaden.
Såg 2Me väger bara 2,7kg. Nackdel att det inte finns en bas ens att köpa till vad jag kan hitta. Annars ligger det ju i samma prisklass som akta graco. Synd bara att det inte går att hitta i en fysisk butik någonstans, skulle vilja provbära det och se om det passar bra i bilen innan man köper.
Jag har inte ens funderat på hur mycket vår väger. Fick våran av mammas grannar så jag tackade och tog emot.
Vi har köpt ett Akta Graco Logico, men inte hunnit testa med bebis än då såklart. Men vi bar runt på lite olika modeller i affären, både denna då och nättare varianter. Men jag tycker att detta såg skönast och säkrast ut, så det känns värt den extra vikten.
Jag tycker att många andra kändes så hårda, liksom som en plastbalja jämfört med detta :s
Fast det kanske låter helt annorlunda när jag kånkat runt på bebis i det ett tag :P
#9 Jag tänker ju det, att det ska ju bli en hel del extra vikt. Säg att bäbisen väger 3-4kg redan från början, snart väger den en hel del mer. Och så ska man orka bära den.
Jag får väl sätta den på en skatebord och dra den efter mig när bobfloyd börjar väga ;).
I princip alla babyskydd är ganska otympliga och tunga enligt mig, AG är bättre på det sättet då att det är rymligare än ex. Brios. Det finns en klicka på vagn till AG som man kan köpa till. En i vår mammagrupp hade en sån och hon tyckte den var guld värd. tog lite plats och var lätt att fälla up/ihop. Sen ska man ju ha babyskyddet så kort tid som möjligt då de inte är lika säkra som stol nr. 2. Så fort barnet kan sitta själv nårgorlunda bra och axlarna når upp till bältet på stol 2 ska man byta. Så i slutänden hinner man inte bannas sååå länge över att det är för tungt :)
Kan f.ö. rekomendera de som har facebook att gå med i gruppen "Bilbarnstolar". Mycket nyttigt och där finns många insatta på bilstolar så jag vågar nästan påstå att man kan få svar på vilken fråga som helst relaterad till bilstolar :)