Ersättning/annan mat
Hur länge gav ni ert barn ersättning ni som hade baby semp 1 innan ni började introducera annat och VAD och hur gjorde ni?? Står ju att det är upp till 6 månader men sen då ? 2an är väll bara extra/tillskott av näring? :)
Jag hittade denna länk (får man länka?)
http://www.semperbarnmat.se/fragor-svar/modersmjolksersattning
Äldsta sonen fick välling istället när han var 6 månader, och än har vi inte tagit ställning till hur vi ska göra med yngsta sonen som är 3 och en halv månad.
Vid introducerade smakisar från det att hon var ca 3½ vecka i samråd med BVC. Då fick hon någon enstaka sked om dagen, sedan ökade vi lite varje vecka typ. Hon drack ändå ersättning, baby semp 1 upp tills hon var typ 7 månader sedan gick vi över till välling.
# 3 1/2 vecka ? Nähä, månad väl 😮
#1 Jo du får länka 🙂
#3 haha ja jag menade månad! :P
Vid sex månaders ålder bör barn börja äta annan mat oavsett om de ammas eller flaskas. Därför kan man vid sex månaders ålder gå över till babysemp 2 och samtidigt introducera annan mat.
Att helt byta ut ersättningen mot välling är inte en så bra idé. Välling+gröt bör max ges tre gånger per dygn. En anledning är att det blir väldigt ensidigt med bara välling/gröt, det blir för mycket säd och för lite annat. En annan anledning är att vid sex månaders ålder bör barnet börja vänja sig vid flera smaker, konsistenser och att hantera mat med munnen.
Så ersättningen ges som komplement till vanlig mat och det är därför som det finns steg 2 och sedan steg 3 som kan ges upp i ganska hög ålder. Det är utmärkt att ge när matportionerna inte blivit så stora ännu, som mellanmål, till natten osv.

Sen Molly var ca 6 månader har vi kört på babysemp 2 i kombination till maten.
Vissa mål mat vill hon helt enkelt inte ha så mycket och som jag har förstått det går det då bra att "fylla på" med babysemp 2 så hon får i sig det hon behöver.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Det verkar vara ett vanligt missförstånd att välling är det samma som/eller liknar ersättning fast för äldre barn. Välling är precis som flytande gröt och är inte mer näringsrik än så. Varje gång man ger välling ska man tänka en portion gröt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 de hade jag ingen aning om att vällingen var! Tur att jag vet det när de blir aktuellt :)