Hur mycket kläder i var storlek
Det kommer ofta frågor om hur mycket kläder man behöver i olika storlekar.
Tänkte vi kunde berätta på ett ungefär hur mycket kläder vi har haft till våra barn i varje storlek. Även vad för kläder det var, om det var några extra bra som vi vill tipsa om eller dåliga som vi vill varna för.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Jag fick höra innan att jag inte skulle köpa kläder i storlek 50 eftersom det i regel var för litet redan från början och att dom växte ur det med en gång.
Som tur var envisades min mor med att köpa en del i 50 och det var alldeles för stort när hon föddes. Hon var 50 cm lång men kunde ha kläder i storlek 44 till och med.
Jag hade 2 pyjamaser i storlek 50, ca 5 bodys och 5 par byxor och köpte till en del när hon var någon vecka gammal. Hon kunde använda 50 i nästan 2 månader.
I storlek 56 hade jag mer kläder 4 pyjamaser, 10 bodys, 6 par byxor, 2 koftor, 4 sparkdräkter, 2 klänningar, 3 par stumpbyxor. Jag samkörde 50 och 56 ett bra tag och hon kunde använda 56 till hon var 4 månader.
Storlek 62 hade jag inte så mycket i 2 pyjamaser, 3 bodys, 3 par byxor, 2 klänningar, 1 jacka, 2 sparkdräkter. Detta är storleken hon kunde ha kortast tid, ungefär en månad innan det var för litet.
Storlek 68 har hon haft sedan hon var ca 5 månader och är nu 8 och det funkar fortfarande även om det börjar sjunga på sista versen nu. Hon har ganska mycket kläder i 68 eftersom jag shoppade loss på barnloppis.
Storlek 74 ska vi snart börja med lite smått och där har jag dålig koll på vad jag har hemma.

Jag vill tipsa om strumpbyxor, då slipper man ha byxor med sockar som trillar av i tid och otid. Himla smidigt att ha allt i ett tycker jag.
Vi har även gillat tunikor, inte så långa att det är svårt att röra sig utan mer som en lång jumper till strumpbyxorna. Smidigt när blöjan skulle bytas, bara att fösa upp jumpern och av med strumpbyxorna.
Det jag vill varna för är att många bodys är väldigt smala runt magen och trånga vid armarna. Det är inte lätt att försöka trycka in en liten fäktande arm i en trång body.
Vi hade inte heller så mycket kläder i storlek 50. Sonen var egentligen för liten för 50 när han föddes men det var varm sommar så vi köpte en del kortärmade bodys i 50 och de funkade bra, lite rymliga runt kroppen. Byxor hade han mest 56 fast de var för långa, det var mjuka byxor med muddar så de stannade på plats och blev lite pösiga bara.
Han körde 50/56 parallellt, sen 56/62, bara 62, bara 68 ett tag och nu har han 68/74 (åtta månader gammal). Men 68 börjar bli för litet.
Han har haft alla storlekar ungefär lika länge och när han väl började lägga på sig och växa som nyfödd följde han ganska bra åldersrekommendationerna på kläderna. Men upp tills han började använda 74 har alltid byxor i en storlek mindre än body passat bäst (typ body i 62 och byxor i 56). Så vi har haft längre användningstid på byxor än bodys.
Han har haft så mycket kläder att det inte gått att räkna dem. Han har en byrå i sitt rum med fyra lådor (en sån där normalstor klädbyrå för vuxna också) och hans kläder har alltid fyllt upp den. Okej, inte proppfulla lådor men lådan med bodys och lådan med byxor har varit rätt fulla (så kanske ett 50-tal bodys och lite färre byxor) och så mindre i lådorna med pyjamasar, tjocktröjor, strumpor, mössor och vantar.
Ytterkläder har han i hallen. Förra hösten, när han var liten plutt, hade han en fleeceoverall och ett gäng mössor. I vinter hade han samma fleeceoverall och en vinteroverall med vantar och tossor till. Nu, som åttamånaders, har han två fleeceoveraller, en tunnare jacka och ett regnställ. Han har första gå-skor, gummistövlar, fårskinnstofflor till vagnen och tossor.
Riktigt omtyckta kläder: Fleeceoverall som är rymlig och bra med ordentliga fötter och övervikbara ärmslut. Den första fleeceoverall han hade använde vi länge (den var stl. 62 och vi använde den när han hade 56-68). Onepiece/jumpsuits, så mysigt för bebisen att slippa resår i midjan och perfekta att ha med som extrakläder eftersom man bara behöver packa ett plagg. Nackdelen är att skitar de ner sig på överkroppen måste man byta allt ändå. Mjuka, luddiga byxor med breda muddar i midja och benslut (t.ex. från Lindex) är jättesköna och sitter bra på liten bebis. Strumpor med resår i hela skaftet, istället för en resårkant som på vuxenstrumpor, mycket bättre när de är små och känsliga för tryck. Men sitter inte kvar när de blir äldre och rör sig, då funkar strumpor modell vuxen bäst.
Oomtyckta kläder: Sparkbyxor och pyjamasar med fötter, fötterna stannade aldrig kvar där i. Inte nog med att jag tycker sparkbyxor oftast är otroligt fult, på pyjamasar kan det ändå vara rätt gulligt, men det slutade alltid med att sonen låg som i en säck istället. Och när han väl vuxit tillräckligt för att kläderna inte skulle vara så rymliga, då passade inte fötterna i fotdelen istället. Tjocktröjor till liten bebis, så gulligt men så opraktiskt. Det blir knöligt på överkroppen, om de har luva är den i vägen hela tiden och så fort man bär barnet åker tröjan upp i magen. Bättre då att ha en långärmad body och sen klä på en varm overall när man går ut. Samma gäller t-shirtar till bebis, inte lika klumpigt, men åker upp i magen. Enda fördelen är att det är lätt att kolla och byta blöjan. Hängselbyxor till nyfödd, ett helvete att lyckas få på på en nyfödd, oformlig bebiskropp. Lättare då när kroppen börjar få lite styrsel.
Ja, och så blöjbadbyxor också då, om man ska gå på babysim. Sonen är inne på sitt tredje par nu. Vi köpte ett par som skulle passa från typ 6 mån till 2 år eller något sånt, ställbara, men de var helt värdelösa, knöliga i midjan, tjocka och klumpiga, så vi bytte ut dem direkt. Nu kör vi bara på ImseVimses badblöjor, mjuka, sköna och sitter perfekt. Och en badrock har vi med oss också till badhuset.
Min son har kläder i ett överflöd eftersom han har en farmor och mormor som kommer med något varje vecka… men mitt tips är att man behöver mer bodys än byxor. Eller de har jag upplevt. Dom sölar och spyr lite på tröjorna som de luktar surt. Sen är de skönt med omlott på dom första bodysarna de är inte så lätt med dom små huvudena. :)
Plagg i 50 och 50/56 har inte nån av mina söner fått på sig (54 resp 57 långa vid födseln).
Yngsta sonen hade 56 i nån vecka. Har massor kläder i överföd så det blev en stor flyttlåda med kläder från 50 till 68. Nu är han 3 månader och har 74/80. Han är "bara" 68 lång men med ett stort huvudomfång och mage så får han inte plats i mindre kläder. Uppskattningsvis har han 30 tal bodys, 15 par byxor, 5 strumpor och 15 tjocka tröjor. Hade sparat alla kläder från äldsta sonen och har köpt mycket begagnat till yngsta sonen.
Mycket omtyckta kläder är bodys då de inte kanar upp eller korvar till sig, byxor med knäppning mellan benen då man slipper krångla av med byxorna vid blöjbyte och pyjamaser med fot då strumpor mest kanar av.
Mindre omtyckta är tshirt och omlottbodys. Fick låna en omlottbody på neontalen då jag bojkottat det i mina barns garderober. Men tyckte bara det var massa knappar och krångel. tröjor med luva, den är bara i vägen hur fint det än ser ut att vara.

Vi har enormt mycket kläder i varje storlek då vi fått ärva av hela släkten o alla vänner. Tror jag har köpt ca två plagg själv i varje storlek. Man behöver ju bara ganska få plagg MEN om man får en kräks-maskin som vi så behöver man desto fler. Vi fick ibland byta kläder fem ggr/dag för att de blev så äckliga. Men det märker man ju och kan skaffa fler plagg i sådana fall.
Jag använder tygblöjor och älskade sparkdräkter upp till han blev så stor att han mest går på pottan. Med body+byxa måste du krångla ner handen i byxan o sen in i bodyn för att kunna känna om blöjan var blöt. Mkt lättare med sparkdräkt! Snabba o smidiga byten dessutom.
Sen verkar det ju vara helt individuellt om man gillar byxor med eller utan fot. Vi fick inte strumpor att sitta kvar mer än någon minut trots att vi provade olika modeller så för oss var byxor/sparkdräkter med fot överlägset. Kanske beror det på hur sprattlig bebis man har.
Från storlek 50 till 68 har vi inte så mycket kläder, exakt hur mycket vet jag inte, men till andra sonen hade vi behövt ha massvis i varje då han kräkts som en galning sen han föddes. Kläderna tar slut och så står man där…